20.6 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateHibe legislative la şcolile de şoferi

Hibe legislative la şcolile de şoferi

Şcolile de şoferi din cadrul învăţământului de stat ar putea fi obligate să-şi întrerupă activitatea dacă adoptarea bugetului va întârzia. Problema ţine de imposibilitatea financiară a procurării softului devenit obligatoriu pentru toate şcolile de şoferi din România.

Noile metodologii privind autorizarea şcolilor de şoferi, a programei de şcolarizare şi a pregătirii teoretice şi practice în vederea obţinerii permisului de conducere, aprobate de Ministerul Transporturilor prin Ordinul nr. 1019/2009, obligă toate şcolile de şoferi să utilizeze, începând cu 1 ianuarie 2010, un soft special de instruire pe calculator a cursanţilor la disciplinele „Legislaţie rutieră“, „Conducere preventivă“ şi „Cunoaşterea autovehiculului“. Un asemenea soft costă însă circa 5.000 de lei pentru şcolile de categoria B, ajungând până la 8.000 de lei pentru şcolarizarea în categoriile B, C şi E.

Fără buget, de unde bani de soft?

„Ideea acestui soft e bună, însă ne-a prins fără bani. Achiziţionarea lui reprezintă o investiţie, ce trebuie prevăzută ca atare în bugetele locale. Până acum însă nu s-a aprobat nici măcar bugetul de stat, aşa că nu avem de unde să dăm bani pe acest soft“, a spus Petre Cauc, directorul Grupului Şcolar „George Bibescu“ din Craiova.
„În prezent nu putem încheia contract pentru achiziţionarea acestui soft nici măcar cu plata în rate, până nu se va aproba bugetul ordonatorului terţiar de credite, care este unitatea de învăţământ“, a menţionat şi Gheorghe Barbu, directorul Grupului Şcolar de Transporturi Auto Craiova.
Deşi susţine că legislaţia trebuie respectată, conducerea Autorităţii Rutiere Române (ARR) se arată înţelegătoare cu privire la lipsa fondurilor. „Nu putem întrerupe activitatea unui liceu pentru că n-au bani de soft din cauză că nu s-a aprobat bugetul. Vom căuta împreună cu Ministerul Educaţiei o soluţie, astfel încât să nu fie afectată activitatea acestor şcoli de şoferi“, a declarat Iancu Crăciunoiu, directorul general al ARR.

Instruire doar pentru elevii proprii

Amintitul ordin al Ministerului Transporturilor dă şi alte bătăi de cap şcolilor de şoferi din cadrul unităţilor de învăţământ de stat. Spre exemplu, noua legislaţie obligă aceste unităţi să şcolarizeze exclusiv elevii sau studenţii proprii.
„Până acum, şcolarizând şi cursanţi din afara unităţii de învăţământ, mai obţineam şi noi ceva venituri extrabugetare. Nu era vorba de cine ştie ce sume, cel mult cât să plătim asigurările la maşinile pe care se face instruirea practică“, a explicat directorul Cauc. „Mi se pare în neregulă faptul că, pe de-o parte, ni se spune să obţinem venituri extrabugetare, dar pe de alta ni se interzice să şcolarizăm terţe persoane“, a arătat, la rândul său, directorul Barbu.

Şcoala de după şcoală

Altă hibă a ordinului amintit ţine de dubla şcolarizare a instructorilor auto. Concret, după ce au terminat cursurile unei şcoli postliceale cu durata de doi ani în specializarea „tehnician – instructor auto“, potrivit unei programe aprobate de Ministerul Educaţiei şi de Ministerul Transporturilor, promovând toate examenele la şcoală, viitorii instructori auto sunt obligaţi să urmeze şi „un curs de pregătire sau perfecţionare profesională într-un centru autorizat de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere“, după cum se menţionează în noua legislaţie.
„Nouă, directorilor unităţilor de învăţământ care pregătesc viitorii instructori auto, nu ni se pare corect ca absolvenţii să mai urmeze un curs, ci ar trebui să aibă dreptul să dea direct examen pentru atestare. Probabil că a fost o scăpare a ordinului“, a opinat Gheorghe Barbu, directorul Grupului Şcolar de Transporturi Auto Craiova.
Conducerea ARR a promis că va analiza toate aceste probleme ridicate de directorii şcolilor de şoferi, pentru a propune o eventuală modificare a Ordinului nr. 1019/2009 al Ministerului Transporturilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII