22.5 C
Craiova
miercuri, 5 iunie, 2024

Taxa plângerii

Noua taxă de poluare continuă să le dea dureri de cap proprietarilor care vor să-şi înmatriculeze maşinile. Zeci de doljeni s-au strâns ieri în holul Administraţiei Financiare discutând în grupuri despre jaful la care i-a supus guvernul. În dulcele stil clasic, executivul a decis să modifice ordonanţa iniţială

 

Zi agitată şi ieri la Direcţia de Finanţe din Craiova. Amăgiţi de guvern, care anunţase că va prelungi cu o săptămână data de intrare în vigoare a triplării taxei la autoturismele second hand, proprietarii s-au bulucit la ghişee, întrebând care este situaţia. Când au auzit că guvernul s-a răzgândit, au luat foc, neştiind că acest lucru avea să se întâmple peste câteva ore. „Nu se poate aşa ceva! Ăştia chiar îşi bat joc de noi! Una spun azi, alta mâine. Nu ştiu ce să mai fac. Să aştept, să depun dosarul?“, se întreba un domn care venise cu noaptea în cap.

După ce şi-au vărsat nervii, s-au calmat şi au început să se plângă unul altuia în pâlcuri, aşteptând, probabil, o minune. Care nu a mai venit, pentru că executivul a decis să ţină cu dinţii de gafa pe care a făcut-o în urmă cu câteva zile, când a devansat cu o săptămână data de intrare în vigoare a taxei mărite. „Aseară (marţi seară – n.r.) am primit o notă de la Ministerul Finanţelor să aplicăm taxa întocmai cum a fost publicată în Monitorul Oficial. Ca urmare, se anulează hotărârea prin care eram informaţi să nu mai emitem decizii de plată. Deci, am început să emitem decizii“, a declarat directorul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dolj, Mihai Antonescu.

 

Mort, copt, vii la Fisc

 

Nu numai valoarea taxei i-a scos din sărite pe proprietarii maşinilor, ci şi lipsa de informaţii de la ghişee. „Eu stau cu dosarul în mână şi nu ştiu dacă să-l depun, pentru că am auzit că după aceea eşti obligat să plăteşti chiar dacă vrei să renunţi la ea. Mi-e teamă mai ales că pe decizia de plată am auzit că scrie că e cu titlu de creanţă, iar eu ştiu că asta înseamnă că eşti dator la stat. Am fost la ghişee, dar m-au pasat dintr-o parte în alta, de nu am mai priceput nimic“, a declarat un domn ce ţinea straşnic un plic cu documente ale maşinii.

Directorul DGFP Dolj a explicat că lucrurile sunt destul de confuze din cauza neclarităţilor din ordonanţa de urgenţă. „Toate deciziile emise după 8 decembrie inclusiv se fac după vechea ordonanţă, cu condiţia ca documentaţia să fi fost depusă cel mai târziu vineri, 5 decembrie. Contribuabilul trebuie să vină să o ridice, altfel o anulăm şi emitem altă decizie, dar pe noua taxă. Au fost câteva zeci de decizii pe care le-am refăcut după noua taxă. Am făcut acest lucru şi pentru că marţi dimineaţă ne-a venit aplicaţia informatică“, a spus Antonescu.

Directorul DGFP a recunoscut că nu există un act normativ care să oblige contribuabilul să-şi ridice decizia. Este posibil ca o persoană să se fi îmbolnăvit şi să nu se fi putut prezenta la Fisc pentru a-şi ridica decizia şi astfel să plătească de trei ori mai mult. Conform unei note a Ministerului Finanţelor, noua taxă se aplică inclusiv cererilor nesoluţionate până pe 8 decembrie. Ce înseamnă nesoluţionat? Fiecare îşi dă cu părerea. Fiscul doljean crede că este vorba despre primirea dispoziţiei de plată, dar nicăieri nu este detaliat acest aspect. Singura veste bună este că, după ce a primit dispoziţia, proprietarul maşinii poate plăti taxa oricând doreşte. Acesta este şi motivul pentru care Fiscul nu va putea niciodată să-l execute silit dacă nu mai vrea să o achite. „Nefiind un termen-limită, titlul de creanţă nu poate deveni executoriu“, a precizat Antonescu.

 

39.000 de euro taxa de poluare

 

Dincolo de neclarităţile din lege, un lucru e sigur. Taxele de poluare rup la buzunar. Potrivit calculatorului de pe site-ul ministerului, cei care îşi cumpără maşini second hand cu norma de poluare Euro 2 ar face mai bine să renunţe. Pentru exemplificare, am calculat noua taxă de poluare de pe site-ul Ministerului de Finanţe (http://www.mfinante.ro/calculator_taxe/taxa_auto_2008.html) pentru trei norme de poluare, Euro 2, 3 şi 4. La un autoturism de 1.400 cmc cu norma Euro 2, cu o vechime de patru-cinci ani, taxa de poluare ajunge la 4.319 euro şi scade pe măsura vechimii maşinii şi a trecerii la o normă de poluare mai mică. O maşină de 1.600 cmc, cu normă Euro 2 şi vechime de patru-cinci ani, taxa ajunge la fabuloasa sumă de 7.700 de euro, mai mult decât preţul autoturismului. Aceeaşi maşină, dar cu normă Euro 3, poartă o taxă de 2.164 de euro, iar la o vechime de trei-patru ani, aceasta depăşeşte 2.300 de euro. De la motoare de doi litri în sus taxa de poluare devine de-a dreptul prohibitivă. Un autoturism cu normă Euro 2 vechi de patru-cinci ani are o taxă de 12.263 de euro, iar unul cu Euro 3, vechi de şase-şapte ani, 2.851 de euro. La maşinile de trei litri cu normă Euro 2 şi vechime de patru-cinci ani, taxa costă 39.000 de euro, iar la cele cu Euro 3, aproape 10.000 de euro.

În asemenea condiţii, cumpărătorul are la îndemână mai multe soluţii. Fie achiziţionează o maşină nouă scutită de taxă, fie îşi cumpără una din alte ţări non-UE. Şi asta, pentru că ordonanţa pe care a modificat-o ieri guvernul prevede la articolul 2 că sunt scutite de taxa de poluare autoturismele şi autoutilitarele care au Euro 4 şi care sunt înmatriculate pentru prima dată pe teritoriul României şi al altor state comunitare. Deci, dacă îţi cumperi maşină nouă ori rulată din Asia, Africa, Australia sau orice ţară din Europa care să nu fie membră a UE, nu plăteşti taxă, oricât de veche ar fi maşina. Important este să aibă Euro 4. Exemple sunt ţările din fostul bloc sovietic sau Turcia. Desigur, în acest caz plăteşti taxă vamală, dar cuantumul ei este cu mult mai mic.

Potrivit directorului executiv adjunct al Direcţiei Regionale pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Craiova, Ştefan Zaharia, taxa vamală pentru maşini importate din ţări non-UE este de 10% din valoarea de catalog sau a facturii, la care se adaugă TVA de 19%. De exemplu, la o maşină de 1.600 cmc mai veche de patru ani taxa vamală este de 576 de euro, la care se adaugă TVA în valoare de 1.227 de euro. În total, costurile se ridică la 1.800 de euro, indiferent de norma de poluare. În cazul maşinilor de mare capacitate, economia poate ajunge la zeci de mii de euro. Cea mai bună soluţie este însă aşteptarea. Noul guvern ar putea anula ordonanţa cabinetului Tăriceanu, peste câteva luni.

Guvernul triplează taxa din 15 decembrie

 

Guvernul a decis ieri, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto să fie triplată din 15 decembrie, iar proprietarii de vehicule care au plătit taxa la valoarea majorată începând cu această săptămână să îşi primească înapoi diferenţa de bani. “Sunt scutite de la plata acestei taxe maşinile a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cm cubi şi care au în dotare Euro 4. Mai este exceptată înmatricularea autoutilitarelor cu norme de poluare Euro 4. Ordonanţa de urgenţă ce abrogă vechea ordonanţă va fi publicată joi în Monitorul Oficial şi va intra în vigoare de la data de 15 decembrie”, a declarat purtătoarea de cuvânt al executivului, Camelia Spătaru. Aceasta a mai anunţat că persoanele care au plătit taxa potrivit vechii ordonanţe emise de guvern îşi vor primi banii înapoi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

48 COMENTARII