27.8 C
Craiova
miercuri, 5 iunie, 2024

Moare industria auto

Suspendarea taxei de mediu la înmatricularea unei maşini noi nu va duce la deblocarea pieţei auto. Singura soluţie este relaxarea condiţiilor de creditare. Dealerii auto încearcă să supravieţuiască prin reduceri masive de preţ sau prin oferte promoţionale care nu fac decât să prelungească agonia.

Copleşiţi de invazia maşinilor second hand din ultimele luni, dealerii de maşini noi au căutat soluţii pentru a nu-şi pierde clienţii. Şi cea mai la îndemână a fost reducerea preţurilor. Alţii nu au tăiat din preţ, ci au oferit dotări suplimentare gratis sau au plătit ei taxa de primă înmatriculare. Cu toate acestea, cumpărătorii s-au lăsat mult aşteptaţi. Vânzările s-au prăbuşit, iar multe firme din domeniul auto funcţionează la ralanti. „Mai bine s-ar debloca piaţa creditării. Oamenii şi firmele nu se mai pot împrumuta“, spun la unison dealerii intervievaţi de GdS. Suspendarea taxei de mediu anunţată miercuri de guvern nu-i încălzeşte prea tare nici pe cumpărători, care aşteaptă vremuri mai bune. Teama de recesiune, înăsprirea condiţiilor de creditare sau lipsa lichidităţilor îi determină pe cei care ar dori să aibă o maşină nouă să nu se mai hazardeze să scoată din buzunar 10.000-12.000 de euro pentru un autoturism nou. Aceştia preferă fie să-şi cumpere o maşină la mâna a doua, fie să aştepte vremuri mai bune.

„Este bine că se suspendă taxa, dar nu mi-aş lua acum maşină nouă, cu sau fără taxă de poluare, pentru că nu-mi permit acum să fac credit sau să o iau în leasing şi să plătesc enorm“, a spus Marian G. din Craiova. „A fost o întreagă nebunie cu taxa auto. Ba este, ba nu este. Acum constat că legea e facultativă în România, se schimbă patru luni, nu se mai aplică un an, apoi revine. Nu mai ştii cum să procedezi, că te pândeşte legiuitorul. Uite taxa, nu e taxa!“, a afirmat şi Bogdan Şurea.

 

Dealerii salută suspendarea, dar nu e suficient

 

Dealerii auto aşteaptă de mult timp suspendarea taxei, poate chiar anularea ei, dar consideră că această măsură a guvernului nu va impulsiona prea mult achiziţionarea de maşini noi. „Taxa ne-a afectat de la început. Trebuia să nu fi apărut deloc. Ar trebui ca la maşinile vechi să fie un timbru de poluare, pentru că au invadat oraşul, mai ales rablele din Bulgaria, care nu sunt înmatriculate la noi. Dar nu din cauza taxei nu mai cumpără oamenii maşini noi. Nu mai cumpără pentru că le este frică de credite, pentru că sunt prost informaţi de la televizor. Ştirile legate de credite cu dobândă 30% îngrijorează omul şi nu sunt adevărate. La firmele de leasing cu care lucrăm noi dobânda este de 9-13%“, a spus Luiza Scărlătescu, manager Redac Craiova, dealer auto pentru autoturismele autohtone produse la uzinele Dacia. „Sperăm ca eliminarea taxei să îi determine măcar să intre în show-room-uri, dar nu cred că asta îi va determina pe clienţi să cumpere maşini noi. Cauza principală a blocajului este restrângerea creditării. Din acest motiv, la care se adaugă şi criza financiară, noi am vândut cu 15% mai puţine maşini în luna octombrie comparativ cu septembrie, iar în noiembrie anticipăm o scădere şi mai mare“, a declarat Adrian Mărăşescu, directorul Plus Auto, dealer Ford. Acesta a spus că firma pe care o conduce nu mai poate reduce preţurile fără pierderi masive. „Preţurile au ajuns atât de mici la vânzare, încât dealerii suportă din buzunarul propriu promoţiile pe care le fac. Deocamdată, nu am trimis pe nimeni în şomaj tehnic, dar ne gândim s-o facem dacă situaţia va continua în ritmul acesta“, a mai spus Mărăşescu.

Directorul Prestagent, Marius Şerban, dealer Hyundai şi Mitsubishi, spune, la rândul lui, că suspendarea taxei este un fel de frecţie la un arbore cotit. „Nici nu ne ajută, nici nu ne omoară. Ne omoară, în schimb, restrângerea creditării. Rezistăm, pentru că avem şi activitate de service. Noi am avut în luna octombrie o scădere cu 20% faţă de septembrie, iar în noiembrie, dacă am scădea cu 15% faţă de octombrie, ar fi bine. Cea mai mare scădere a vânzărilor a fost la maşinile din clasa mai mică. Înainte, firmele cumpărau maşini fără probleme, acum, dacă le iau în leasing, ar trebui aproape să le dublez avansul pe care trebuie să-l plătească“, a precizat Şerban.

 

Bugetul de stat – singurul perdant

 

Suspendarea taxei auto la autoturismele noi de la 1 decembrie 2008 până la 31 decembrie 2009 – adoptată prin ordonanţă de urgenţă – este o măsură a guvernului care va priva de fonduri frumuşele bugetul de stat. „Numai la Craiova s-au încasat din taxa pe poluare opt milioane de lei în ultimele patru luni. Se plăteşte taxă pe poluare pentru 60-70 de maşini pe zi. Şi vechi, şi noi. ANAF ne-a cerut chiar zilele trecute o situaţie despre taxă. Suspendarea acesteia va reduce considerabil veniturile la buget“, a precizat directorul Administraţiei Financiare a Municipiului Craiova din cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dolj, Mitiţă Tudor. Potrivit Fiscului, în ultimele patru luni (până pe 19 noiembrie) s-au înmatriculat 4.700 de maşini numai în Craiova, dintre care 400 pe persoane juridice şi restul pe numele particularilor. Multe dintre acestea sunt maşini la mâna a doua.

 

Mai merită să-ţi cumperi maşină second hand?

 

Dincolo de efectele asupra bugetului sau asupra activităţii dealerilor auto, pentru clienţi s-a întâmplat un fenomen îmbucurător. Atât de mult au scăzut preţurile maşinilor noi, încât aproape că nu mai merită să-ţi cumperi una second hand înmatriculată în România sau chiar adusă din afară.

Un Opel Astra cu o mulţime de dotări costă 10.500 de euro, iar prin Programul „Rabla“ preţul scade cu 1.000 de euro. Unul la mâna a doua costă aproximativ 7.000 de euro, dar are peste 100.000 de kilometri. Diferenţa este foarte mică la noul Opel Corsa. Cu tot cu prima de casare, acest model costă 8.450 de euro, pe când la unul dintre dealerii de maşini second hand din Craiova, un model Corsa mai vechi, de câţiva ani, cu peste 100.000 de kilometri, costă peste 6.000 de euro.

Reduceri masive de preţ sunt şi la Citroen C3, în jur de 8.500 de euro, sau la Ford. Un Ford Fiesta costă de la 1 noiembrie 8.500 de euro, cu 25% mai puţin decât înainte. Şi la Hyundai, au fost făcute reduceri de preţ la modelul Accent. Prin Programul „Rabla“, preţul este de 8.550 de euro, iar dotările sunt substanţiale. Şi Fiat are reduceri mari de preţuri. Un Grande Punto prin „Rabla“ costă 9.163 de euro şi are un an de Casco gratuit, iar cumpărătorii pot plăti doar jumătate din preţul maşinii, iar diferenţa o pot achita peste doi ani.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

25 COMENTARII