14.5 C
Craiova
luni, 3 octombrie, 2022
Știri de ultima orăActualitateDe ce aleg asociaţiile de proprietari firme de administrare condominii?

De ce aleg asociaţiile de proprietari firme de administrare condominii?

Administrarea asociaţiilor de proprietari intră într-o nouă etapă, deoarece firmele specializate în administrarea condominiilor câştigă teren. Din cele 490 de asociaţii de proprietari, câte sunt în Craiova peste 100 sunt administrate de societăţi. Asociaţiile de proprietari spun că este mai ieftin să angajezi o firmă decât să plăteşti salariul unui administrator.

În Craiova, firmele de administrare asociaţii de proprietari au acaparat rând pe rând blocurile nou-construite şi pe cele desprinse din asociaţiile mari. În primul rând proprietarii au socotit că scapă de cheltuieli în plus, în al doilea rând dispariţia unor servicii, cum ar fi căldură, gunoi, nu mai justifică existenţa unui angajat. Pe de altă parte, angajarea unei firme are şi minusurile ei, trimiterea unui casier la o asociaţie de proprietari o dată pe săptămână pentru încasarea întreţinerii nu înseamnă un serviciu complet de administrare.

Societățile care administrează condominii prind teren
Societățile care administrează condominii prind teren


În Craiova, asociaţiile de proprietari plătesc firmelor de administrare pe fiecare lună o taxă per apartament. Aceasta diferă de la o societate la alta. Sunt firme care percep o taxă fixă indiferent de numărul de apartamente şi societăţi care cer un preţ diferit după cum asociaţia are mai multe blocuri în componenţă sau este o asociaţie pe bloc. De exemplu, proprietarul unui apartament poate plăti societăţii de administrare o taxă de 6,5 lei/lună sau 13 lei/lună ori 21 de lei/lună, dar şi 11 lei/lună sau 9 lei/lună. Diferenţa este dată de opţiunea asociaţiilor de proprietari pentru o firmă de administrare condominii sau alta. De cele mai multe ori, reprezentanţii locatarilor pierd din vedere că multe dintre atribuţiile administratorului cad în sarcina lor, adică a preşedintelui şi comitetului.

Firma de administrare condominii, taxă diferită de la o asociaţie la alta.

Asociaţia de proprietari 16-1Mai a optat pentru o firmă de administrare, Imogest Patrimonia SRL. Toată asociaţia de 165 de apartamente plăteşte pe lună 1.815 de lei ceea ce înseamnă 11 lei/apartament. Firma asigură pentru aceşti bani strictul necesar, cu alte cuvinte calculul întreţinerii, afişarea listei de plată şi transmiterea facturii fiecărui apartament în parte.


„Noi lucrăm cu firma pentru că este mai ieftin. Imogest Patrimonia ne asigură administrarea şi contabilitatea. Am desfiinţat şi sediul unde se făceau încasări, fiindcă acum ne trimite factură pe fiecare apartament. Locatarii plătesc la bancă sau la PayPoint. Numai când sunt probleme vine cineva şi vede despre ce este vorba. Pentru 165 de apartamente plătim 1.815 de lei pe lună. Este convenabil”,

spune un proprietar din blocul M11.

Locatarii plătesc 11 lei/lună/apartament pentru administrare şi contabilitate.
Aceeaşi societate de administrare condominii taxează locatarii din altă asociaţie mai scump. Motivul pentru care Asociaţia de proprietari 1 Lipscani plăteşte 21 de lei/apartament este că are doar 10 apartamente, este o asociație pe bloc.

Facturi
Facturi


„Blocul nostru este administrat de o firmă. Plătim pe lună 210 lei pentru 10 apartamente. Este mai bine că nu plătim un salariu pentru un angajat. Aşa mă ocup eu, toţi întreabă domnu Ciucu ce facem aici, cum este ?”,

spune Dumitru Ciucu, preşedintele asociaţiei de proprietari.

Asociaţiile plătesc o sumă per apartament

Asociaţiile de proprietari şi-au făcut calcule înainte de a alege o firmă de administrare condominii sau un administrator persoană fizică. Costurile cu dările către stat, dar şi individualizarea utilităţilor sunt cele care au înclinat balanţa.


„Din start preţul este mai mic decât am avea un administrator angajat. Nu mai plătim dările către stat şi salariul acestui. Către firmă, plătim doar ce este prevăzut în contract. Noi lucrăm cu firma Madris Info SRL şi asociaţia plăteşte 800 de lei/lună pentru partea de casierie, administrare şi informatică. Plătim acest preţ de 10 ani pentru 123 de apartamente. Noi am avut administrator înainte şi am ales varianta societăţii. În asociaţia noastră apartamentele sunt cu centrale proprii şi nu este prea mult de muncă încât să se justifice angajarea unui administrator. Noi nu mergem pe acele facturi cu cod de bare ca alte firme. Întocmim liste de plată, le afişăm, dăm explicaţii proprietarilor care au nelămuriri”,

a explicat Constanţa Colţescu, preşedintele Asociaţiei de proprietari nr.1 Câmpia Islaz.

Firme de administrare condominii
Firme de administrare condominii


Alte asociaţii de proprietari au fost mai puţin norocoase şi plătesc mai mult pentru administrare, deși au ales să lucreze cu aceeași firmă.

„Este mai convenabil din prisma faptului că se percepe o sumă de apartament, noi nu mai avem treabă cu contribuţiile. Noi plătim 10 lei/apartament şi avem aproape 200 de apartamente în asociaţie, deci plătim 2.000 de lei pe lună. Firma ne asigură casierie, administrare şi contabilitate. Vine casierul, încasează şi nu mai avem probleme”,

spune preşedintele Asociaţiei de porprietari 1 Rovine, Radu Zglimbea.

Fiecare firmă cu taxa şi serviciile ei

Alte firme care sunt pe piaţa de administrare condominii din Craiova percep pentru serviciile pe care le fac 9 lei/apartament /lună , respectiv 13 lei/apartament/lună.
Firma Evadmin Imobile SRL este o altă societate care îşi desfăşoară activitatea în acest domeniu. Angajaţii spun că serviciile pe care le oferă sunt unele de calitate.

„Cu o societate este mai bine. Noi plătim pentru administrare, cenzorat şi contabilitate 13 lei/apartament. Am ales să lucrăm cu o societate că sunt cheltuielile mai mici”,

este de părere Constantin Celea, preşedintele Asociaţiei de proprietari nr.4 Rovine.


Alte societăţi au pătruns timid pe piaţa asociaţiilor de porpietari din Craiova, deşi au costuri mai mici.


„Eu am în administrare mai puţine asociaţii de proprietari. În privinţa taxei percepute, aceasta este de 9 lei/apartament şi ofer administrare şi casierie. Eu cred că asociaţiile de proprietari fug de administratori casă nu mai plătească un salariu. Eu pentru aproximativ 200 de apartamente încasez 1.700 de lei, contribuţiile către stat mi le scot singură din încasări”,

a explicat reprezentantul firmei Diskus Consulting SRL.

Cum vede primăria Craiova societăţile de administrare condominii

„În Municipiul Craiova sunt 6 (șase) persoane juridice care au ca obiect de activitate administrare condominii şi care au contracte de servicii de administrare încheiate cu asociaţii de proprietari /chiriaşi.
Tarifele variază între 9 și 15 lei / apartament şi diferă, în general, în funcţie de numărul de furnizori, de dimensiunea asociaţiei şi de pachetul de servicii, care acoperă următoarele activităţi: administrare, contabilitate, casierie”, a precizat Marina Andronache, purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova.

Societățile să administreze un număr limitat de asociații de proprietari

Încasări
Încasări

Pentru persoanele juridice care au ca obiect de activitate administrare condominii nu sunt restricţii prevăzute în Legea 196/2018 referitoare la numărul maxim de asociaţii cu care să încheie contracte de servicii. Autoritatea locală, prin compartimentul specializat în sprijinirea, îndrumarea și controlul asociațiilor de proprietari, dezaprobă acest lucru plecând de la premisa că nivelul şi calitatea activităţii desfăşurate pot scădea, timpul scurt alocat şi gradul de implicare putând afecta buna desfăşurare a activităţii.
Astfel, au fost identificate situaţii când persoane juridice cu un număr de 2, 3, 4 angajaţi atestaţi în vederea dobândirii calităţii de administrator de condominii deservesc câteva zeci de asociaţii.
În acest sens, prin adresele nr. 169027/24.11.2017, nr. 170123/27.11.2017, respectiv nr. 170670 /22.10.2018, autoritatea locală a adus în atenţia Inspectoratului Teritorial de Muncă multe asemenea cazuri în care au fost identificate persoane care înregistrau cumul de funcţii, în urma verificărilor efectuate fiind lăsate unele măsuri şi aplicate sancţiuni.
Cel mai bun mecanism de control şi reglare al acestor aspecte este reprezentat chiar de proprietari, care, în Adunarea generală, mandatează președintele și comitetul executiv pentru angajarea și eliberarea din funcție a administratorului, ocazie cu care pot fi impuse condiţii, cum ar fi, de exemplu, ca acesta să funcţioneze cu normă întreagă numai în asociaţia respectivă sau, dacă este persoană juridică, să deservească doar un anumit număr stabilit de asociaţii, proprietarii fiind cei care suportă costurile administrării, fiind în deplin drept să aleagă cine şi cum să administreze”, a precizat Marina Andronache, purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS