10.9 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCând vor funcţiona afişajele din staţiile RAT?

Când vor funcţiona afişajele din staţiile RAT?

RAT Craiova este hotărâtă să pună în funcţiune afişajele electrice din staţiile de tramvai. Acestea au fost remontate în urmă cu un an şi racordate la panouri solare. Afişajul electric şi cititoarele contacteless au fost achiziţionate în urmă cu zece ani, pe fonduri europene.

În urmă cu un an, reprezentanţii RAT Craiova promiteau că, în sfârşit, craiovenii o să știe cât timp au de aşteptat tramvaiul în staţie. Regia Autonomă de Transport (RAT) demara, în 2018, montarea unor sisteme de afişaj electric alimentate de la panouri solare.

Numărul panourilor de afişaj este de 22 şi au apărut în staţiile de tramvai, în zona centrală a oraşului, pe Calea Bucureşti şi pe bulevardul Nicolae Titulescu. Panourile de afişaj au o istorie mai veche. Ele au ajuns în Craiova printr-un proiect cu fonduri europene, proiectul „Modern“. Iniţial, panourile de afişaj au fost montate în mai multe staţii de autobuz, fiind legate la sistemul electric. În timp, ele au fost însă lăsate de izbelişte şi au devenit nefuncţionale.

Staţie tramvai

Drept urmare, RAT-ul le-a relocat şi a încercat să găsească pentru ele altă sursă de eneregie. S-a optat pentru panourile solare, dar fără succes. Panourile solare nu produc suficientă energie încât să susţină afişajul electric. Acum, directorul RAT Craiova, Marcel Tănăsescu, susţine că afişajele vor fi funcţionale în cel mai scurt timp, dar cu altă sursă de alimentare.

Când înlocuim abonamentul cu cartela?

Tot în urmă cu un an, reprezentanţii RAT Craiova promiteau că, în sfârşit, va deveni funcţional şi programul de e-ticketing. Cu alte cuvinte, călătorii pot folosi, în paralel cu abonamentele de hârtie, carduri contactless.

Cardurile pot fi cumpărate de la tonetele de bilete, spun reprezentanţii RAT, şi au valoarea unui abonament lunar. În prezent, în Craiova sunt cinci tonete de unde craiovenii îşi pot cumpăra cartele. Noi am întrebat la tonetele din staţiile de la Piaţa Centrală şi de la Farmacia 3F. Am fost îndrumaţi de casiere către sediul Control RAT situat în centru, pe bulevardul Calea Bucureşti.

Compostor
Compostor/foto:arhivă GdS

Cu privire la modul de folosire al acestor cartele, în momentul în care călătorul urcă în autobuz, citeşte acest card cu ajutorul unui cititor (dispozitiv montat pe cele mai multe mijloace de transport în comun). Citirea se face prin simpla apropiere a cardului de respectivul dispozitiv.
Dotarea mijloacelor de transport în comun cu aceste cititoare s-a făcut tot prin proiectul „Modern“, în urmă cu zece ani. Proiectul finanţat cu fonduri europene viza modernizarea transportului local. Două milioane de euro au fost destinate RAT Craiova. Din aceşti bani, RAT trebuia să doteze mijloacele de transport în comun cu cititoare de carduri, transportul călătorilor urmând să se facă pe bază de card contactless.

Autobuz RAT
Autobuz RAT

Totodată, în staţii trebuia să fie montate panouri electrice care să informeze călătorii cu privire la orarul de mers al mijloacelor de transport în comun. În noiembrie 2018, când a încercat repunerea pe picioare a proiectului, directorul RAT Craiova spunea:

Pe un număr de 75 de mijloace de transport sunt montate aceste sisteme de ticketing, urmând ca în perioada următoare să finalizăm montarea pe încă 15 autobuze şi 12 tramvaie. Asta presupune înlocuirea tradiţionalelor abonamente sau bilete pe hârtie cu tichete care vor fi validate în mijloacele de transport în comun prin intermediul tehnologiei de tip contactless,

a preciza Marcel Tănăsescu, directorul RAT Craiova la acel moment.

Ce este cu aceste cartele?

De exemplu, craiovenii care au abonament pe RAT nu vor mai primi de la tonetă suportul de hârtie binecunoscut, ci un card pe care trebuie să-l valideze de fiecare dată când urcă în autobuz. Ei trebuie să-şi încarce valoric aceste cartele la cele cinci puncte de încărcare funcţionale. La fel se întâmplă şi în cazul pensionarilor care beneficiază de acel abonament gratuit. Cardul rămâne valabil chiar dacă este folosit o lună şi alta nu, iar dacă este pierdut se poate elibera un alt card.

De la compostor la contactless

Implementarea programului urma să se facă cu sprijinul firmei Telelink Services România, care oferă soluţii smart de transport. Reprezentantul firmei spunea, tot în urmă cu un an:

Călătorul nu mai foloseşte dispozitivul tradiţional (compostor) cu care validează călătoria, el doar se autentifică în platformă cu ajutorul cardului. Există o platformă pe bază de conturi de călător şi ei folosesc cardul contactless sau o aplicaţie de telefonie ori un cod QR (cod matrice). Platforma va oferi şi o serie de avantaje, pe parte de raportare, călătorii vor avea în timp real acces la toate mijloacele de transport, la toate validările.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS