14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljFamilia pacientului declarat mort din greşeală la SCJU acuză un şir întreg de umilinţe

Familia pacientului declarat mort din greşeală la SCJU acuză un şir întreg de umilinţe

Dincolo de eroarea declarării unui pacient viu drept decedat, ceea ce iese mai cumplit la iveală este atitudinea batjocoritoare cu care sunt încă trataţi pacienţii şi aparţinătorii de către prea mulţi dintre cei din sistemul public de sănătate.

Un pacient internat la secţia de terapie intensivă a Spitalului Clinic de Urgenţă (SCJU) din Craiova a fost declarat decedat din greşeală. Familia acestuia făcuse deja pregătiri de înmormântare când a descoperit că s-a produs o eroare şocantă.

Şefa secţiei ATI şi-a cerut scuze şi a transmis că regretabilul incident a venit pe fondul suprasolicitării cadrelor medicale. Însă ce istoriseşte fiul pacientului declarat mort despre parcursul tatălui său în Spitalul Judeţean din Craiova scoate la iveală probleme mult mai mari, care nu ţin de suprasolicitare, ci de o mentalitate încă impregnată în pereţii spitalelor de stat. Pacienţii şi rudele lor sunt în continuare batjocoriţi de anumiţi angajaţi, de la medici până la asistente.

Filmul cazului, povestit de fiul pacientului

Constantin Oprea, în vârstă de 78 de ani, suferă de epilepsie, iar în urmă cu câteva săptămâni, în timpul unei crize, a căzut pe gresie şi s-a lovit la cap. Lovitura a provocat un hematom la nivelul creierului. Familia a chemat salvarea, care l-a transportat la Băileşti. Aici, i s-a efectuat un CT care a evidenţiat hematomul. Pacientul a fost apoi transferat la Craiova, la SCJU, unde medicul neurochirurg care era de gardă i-a spus fiicei sale:

„Semnează să îl operăm că oricum moare”. Petrişor, fiul pacientului, spune că în momentul în care sora sa a cerut mai multe detalii, medicul a repezit-o: „Dacă nu semnezi, nu stau să ţi-l păzesc când moare, aşa a spus. Păi sora mea nu a vrut să semneze pentru operaţie, pentru că nu i-a dat detalii, dar nu că refuză internarea! Şi dânsul l-a scos afară, de parcă ar fi proprietarul spitalului. Aşa că sora mea a fost nevoită să îl ia acasă, i l-a pus în braţe. A doua zi ne-am întors cu el pentru că era în stare gravă”, spune fiul.

„Ne-au dat reţetă pentru pastile şi el nu putea nici să deschidă gura”

Bărbatul a fost, în cele din urmă, operat şi, în urma tomografului post-operator, familiei i s-a spus că totul a decurs bine şi creierul nu se mai inundă cu sânge. Fiul său spune că a comunicat telefonic cu personalul din secţia ATI şi i s-a transmis că pacientul este bine:

„E bine, îl ridicăm în fund, începe să mănânce, aduceţi-i supă, banane, apă. Cinci zile la rând am adus mâncare. În a şasea zi i-au făcut externarea şi când l-au scos afară era în cărucior, paralizat, nu vorbea, nu puteam nici să îi dăm apă cu linguriţa. Am ajuns acasă, dar apoi ne-am întors pentru că nu puteam să îl hrănim. Ne-au dat reţetă pentru pastile, dar cum să ia pastile dacă nu putea deschide gura? Îi umezeam buzele cu linguriţa. Nu putea să înghită. Cum a mâncat el 6 zile?”, povesteşte Petrişor Oprea.

Pacientul a fost declarat mort „dintr-o regretabilă greşeală”

Constantin Oprea a fost din nou internat, iar în prezent este intubat. Fiul său spune că, după ce a confruntat personalul cu privire la starea pacientului, cadrele medicale ar fi susţinut că familia a solicitat externarea. „Să ne arate un document unde am semnat noi asemenea lucru. Eram nebuni să îl luăm acasă în starea asta?”, spune acesta.

Duminică, familia a fost anunţată că pacientul a murit şi că sunt aşteptaţi la morgă luni. Până să ajungă la spital, rudele s-au pregătit de înmormântare, care urma să aibă loc marţi.

„Am vorbit cu preotul, au venit gorniştii, au bătut clopotele, am comandat colacii… Am vorbit la firma de servicii funerare. Am făcut tot ce se putea face. Pentru ca luni, când să îl luăm, să vedem că nu e el. Iar bărbatul acela avea şi brăţara cu numele lui. Chiar nu s-a uitat nimeni la acea brăţară?”, întreabă fiul.

Directorul medical de la SCJU Craiova, dr. Cristiana Geormăneanu, a transmis că greşeala s-a produs la întocmirea actelor: „Pacientul decedat a fost dus la morgă cu brăţara cu numele său. Eroarea s-a produs în momentul în care au fost trimise documentele. Foaia de observaţie şi celelalte documente însoţitoare au fost completate pe numele pacientului care nu era decedat. N-a fost întocmit certificat de deces pentru că la identificare s-a constatat eroarea. Este regretabilă situaţia. Ne cerem scuze pentru ce s-a întâmplat. Am început o anchetă, în urma căreia vom avea informaţii suplimentare.”

„Ăsta nu îşi cunoaşte socrul”

Dincolo de această greşeală, însă, ceea ce iese mai cumplit la iveală este atitudinea batjocoritoare cu care sunt încă întâmpinaţi pacienţii şi aparţinătorii de către prea mulţi dintre cei din sistemul public de sănătate. În vulnerabilitatea lor, bolnavii şi familiile acestora sunt trataţi în continuare mizerabil de către angajaţi plătiţi din buzunarele lor. Oamenii tot mai sunt repeziţi, trataţi de sus, jigniţi, neglijaţi. Iar suprasolicitarea nu mai poate fi invocată drept scuză aici.

Ajuns la morgă, ginerele pacientului declarat mort a constatat cu stupoare că nu îl are în faţă pe socrul său. Reacţia unuia dintre angajaţii de aici este incredibilă.

„Pleacă, măi, de aici, să vină cineva mai apropiat că ăsta nu-şi cunoaşte socrul. Aşa i-a spus respectivul cumnatului meu. Cum poţi să spui aşa ceva?!”, spune revoltat Petrişor Oprea. „Mama a fost la poliţie să dea declaraţii, e făcută praf, are două preinfarcturi, iar ei îşi cer scuze. Toată lumea greşeşte, toată lumea e obosită, dar nu să ne batem joc. Plătim taxe pentru ce? Omul ăsta a muncit o viaţă întreagă ca să fie preşul lor, să îl trateze ca pe un animal?”, adaugă.

Batjocoriţi de cadrele medicale

Familia a reuşit aseară, într-un final, să intre în salon şi să îşi vadă ruda, după ce a făcut presiuni şi a ameninţat că o să depună plângere la poliţie. „Au dat telefon şi mi-au zis că mă pot duce. Mă puteam plimba aseară în tot spitalul, nu m-a mai întrebat nimeni nimic apoi. Aşa se întâmplă lucrurile în România.”

Dar tot a fost nevoie să aştepte în faţa terapiei intensive pentru a vorbi cu cineva, deşi personalul ştia că rudele se îndreptau spre secţie. „45 de minute am sunat la telefon şi la uşă şi nu a venit nimeni. Ca să nu mai spun că ultima oară când l-am internat am stat în faţa uşii de la 14 până seara. Ne-au spus că îi fac tomograf şi îl intubează, au mai ieşit după o oră şi ne-au spus că aşteaptă rezultatul, apoi am stat până seara la 9 şi nu ne-a mai zis nimeni nimic. Am intrat să întrebăm ce se întâmplă şi ne-au spus că doamna doctor care l-a internat a plecat, a ieşit din tură la 8, să venim dimineaţă”, povesteşte Petrişor Oprea. „Ştiţi ce i-a spus asistenta surorii mele, când a refuzat iniţial să fie operat, nu externat? „Aveţi un pix, ştiţi să scrieţi?” Cum îşi permite o asistentă să îi spună o astfel de vorbă unei persoane pe care nu o cunoaşte?”, spune bărbatul.

În privinţa umilinţei la care au fost supuşi membrii familiei Oprea, conducerea spitalului spune că nu a fost informată despre comportamentul angajaţilor din unitate: „Noi în acest moment nu avem o plângere, familia nu ne-a adus la cunoştinţă aceste lucruri. De fiecare dată când primim o astfel de reclamaţie privind comportamentul cadrelor medicale, o luăm în considerare şi o soluţionăm”, a precizat directorul medical pentru GdS.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS