sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăSanatateVaccin universal care ar putea preveni pandemii viitoare, creat de cercetătorii americani

Cercetătorii americani au dezvoltat un vaccin universal care protejează șoarecii de laborator nu doar de COVID-19, ci și de alte coronavirusuri, acesta declanșând un răspuns imunitar împotriva variantelor periculoase, relatează SciTechDaily.

Deși nimeni nu știe care virus ar putea provoca o viitoare pandemie, coronavirusurile rămân o amenințare după ce au cauzat epidemia de SARS din 2003 și actuala pandemie de COVID-19.

Pentru a preveni o nouă pandemie în viitor, cercetătorii de la Facultatea Gillings de Sănătate Publică Globală din cadrul Universității Carolinei de Nord de la Chapel Hill (UNC) au proiectat un vaccin menit să ofere protecție împotriva coronavirusului SARS-CoV-2 și a unui grup de coronavirusuri care pot sări de la animale la om.

Cercetarea a fost publicată în revista Science de către autorii principali David Martinez, cercetător la facultatea menționată mai sus, Hanna H. Gray, cercetătoare la Institutul de Medicină Howard Hughes și Ralph Baric, epidemiolog și profesor de microbiologie la Facultatea de Medicină a UNC.

Cercetătorii de la UNC, rol cheie în dezvoltarea de vaccinuri împotriva coronavirusurilor

Autorii principali au colaborat cu oameni de știință de Facultatea de Medicină a Universității Duke și a Facultății de Medicină Perelman din cadrul Universității Pennsylvania pentru realizarea studiului.

Cercetătorii de la UNC joacă un rol cheie în dezvoltarea de vaccinuri împotriva coronavirusurilor. După ce au testat eficacitatea primei generații de vaccinuri anti-Covid, aceștia au trecut la un vaccin de a doua generație: unul împotriva sarbecovirusurilor.

Sarbecovirusurile, parte din familia mai largă a coronavirusurilor, sunt o prioritate pentru virusologi după ce au cauzat două boli devastatoare în ultimele două decenii: SARS și COVID-19.

Echipa de cercetători americani a început cu o abordare ce folosește tehnologia ARN mesager folosită și de vaccinurile anti-Covid dezvoltate de Pfizer/BioNTech și Moderna. Însă în loc să includă codul ARNm al unui singur virus, cercetătorii au combinat împreună ARNm de la mai multe coronavirusuri.

Vaccinul hibrid a generat eficace anticorpi neutralizanți împotriva mai multor proteine Spike – folosite de virusuri pentru a se agăța de celulele sănătoase – când a fost administrat șoarecilor de laborator.

„Vaccinul are potențialul de a preveni focare când este depistată o nouă variantă”, afirmă Baric, unul dintre cei mai reputați cercetăori din domeniu.

Studiul include date privind șoarecii infectați cu SARS-CoV-2 și cu alte coronavirusuri înrudite, arătând că vaccinul a prevenit infectarea și leziunile pulmonare.

Cercetătorii afirmă că investigațiile suplimentare ar putea duce la demararea studiilor clinice pe oameni anul viitor.

„Constatările noastre arată bine deoarece ele sugerează că putem proiecta o gamă mai universală de vaccinuri împotriva coronavirusurilor pentru a ne proteja proactiv împotriva virusurilor despre care știm că sunt un pericol pentru transmiterea la oameni”, afirmă Martinez.

„Poate putem preveni un SARS-CoV-3 cu această strategie”, adaugă cercetătorul.