8.7 C
Craiova
marți, 19 martie, 2024
Știri de ultima orăSanatateRevoltă a personalului ATI de la SJU Craiova: "N-o să mai intrăm în saloane!"

Revoltă a personalului ATI de la SJU Craiova: „N-o să mai intrăm în saloane!”

Angajaţii de la secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Craiova se revoltă. Zeci de infirmiere, asistenţi medicali, brancardieri s-au strâns miercuri în curtea spitalului pentru a protesta împotriva condiţiilor de muncă. Angajaţii se plâng că au cele mai mici sporuri din toată ţara pentru ATI, că nu au primit vouchere de vacanţă sau sporuri Covid. În schimb, muncesc la foc automat, într-o secţie cu deficit de personal şi fără condiţii normale de lucru. Pe perioada Covid, secţia a fost şi mai solicitată. Angajaţii de la ATI spun că, în timp ce ei sunt suprasolicitaţi, alte secţii ale spitalului au avut lacătul pe uşă, iar personalul de acolo a stat acasă, cu salarii întregi. Conducerea îi asigură că se fac demersuri pentru rezolvarea problemelor.

Răbufnire a angajaţilor

Circa 30 de angajaţi ai secţiei ATI de la etajul III al spitalului judeţean s-au strâns în faţa unităţii medicale pentru a-şi exprima nemulţumirile. Oamenii au atins numeroase aspecte legate de munca lor, de la drepturile salariale până la condiţiile de lucru şi neînţelegerile cu personalul administrativ. Managerul spitalului, Laurenţiu Ivanovici, şi directorul medical interimar, Sorin Dinescu, au venit să discute cu oamenii. După nişte schimburi de replici destul de ostile, Sorin Dinescu s-a retras, iar angajaţii au rămas cu Ivanovici timp de o oră. În cele din urmă, l-au invitat să îi însoţească în saloane.

„Ne vrem drepturile”

Una dintre nemulţumiri este legată de sporurile Covid, pe care angajaţii se îndoiesc că le vor primi, deşi conducerea le spune că sunt pe liste.

„Noi suntem pe secţia ATI de la etajul III, care ar trebui să fie liberă de Covid. Dar nu este! Am avut suspecţi, am avut confirmaţi. Deşi suspecţii trebuia să fie plasaţi la etajul IV, unde este salonul ATI pentru Covid, ei au stat şi la noi”, spun oamenii, care cer sporurile pentru Covid.

Managerul Laurenţiu Ivanovici le transmite că vor primi stimulentul. La fel spune şi şeful de secţie, care a precizat pentru GdS că absolut toţi sunt trecuţi pe liste.

„Pentru stimulent, am lista cu persoanele care au intrat în contact cu suspecţi şi pozitivi, cu documente justificative. Lista este trimisă de medicul şef de secţie, aceasta este procedura. Normele prevăd să se comunice pontajele pentru fiecare, nu le-am făcut eu, aşa se cere”, le transmite Ivanovici angajaţilor.

„Noi de unde ştim dacă suntem sau nu pe liste? La noi nu ajunge nimic”, răspund angajaţii.

Dar şeful de secţie spune că oricine doreşte poate consulta dosarul. Dr. Marius Novac nu a venit la întrunire, dar a declarat ulterior, pentru GdS, că ştie care sunt nemulţumirile personalului, că a făcut tot ce a ţinut de el pentru a-i susţine şi, mai departe, lucrurile nu mai stau în mâinile sale: „Nu putem pune la avizier 300 de pagini. Dar oricine doreşte poate vedea listele. Pentru tot ce au cerut, am făcut demersurile către manager. Am pus un document de informare în fiecare salon, ca să îl citească fiecare în parte. Am vorbit personal cu o parte din ei. Le-am explicat celor care erau pe tură. Am cerut pentru toţi sporul pentru că noi chiar am avut cazuri. Am avut 50 de pozitivi, 300 sau 400 de pacienţi suspecţi. Dar ei încă nu cred. Îi înţeleg, sunt şi epuizaţi, au experienţa trecută a unor promisiuni care nu au fost îndeplinite. Însă noi chiar am făcut tot ce depinde de noi”, a declarat dr. Novac, şeful de secţie.

Şeful secţiei: „Apreciez munca lor şi toate demersurile sunt demarate”

Angajaţii sunt supăraţi şi cred, într-adevăr, că sunt duşi cu zăhărelul, la fel ca anul trecut, când nu au primit voucherele de vacanţă. „Ne vrem drepturile! Iar ne duceţi până în decembrie şi ne ziceţi că le primim? Când?”, întreabă.

În schimb, dr. Novac insistă că s-a făcut totul pentru ca personalul să poată fi recompensat: „Am toată recunoştinţa pentru tot personalul ATI, care a muncit în stres, oboseală, ture lungi. Chiar am făcut toate demersurile pentru ca ei să primească drepturile salariale pentru întreaga muncă depusă. E firesc, e o recunoaştere a meritelor fiecăruia dintre ei. Depunem toate eforturile pentru a mişca lucrurile. Totul e demarat, mai departe nu mai ţine de mine, pentru că nu deţin eu cheia seifului. Însă trebuie să înţeleagă că apreciez munca lor şi într-adevăr, contribuţia lor trebuie recompensată”.

Personalul secţiei primeşte cu reticenţă promisiunile. „De trei luni spunem: Daţi-ne drepturile. De doi ani nu primim voucherele. Anul trecut ne-au zis că fondurile pentru vouchere s-au folosit pentru repararea CT-ului. Păi dacă mie mi se strică un electrocasnic în casă, îmi dă spitalul bani pe el? Să îl repare, dar nu din drepturile noastre. Ăsta este furt”, strigă angajaţii.
Deşi managerul îi asigură că vor primi voucherele de vacanţă, nimeni nu crede până nu le vede.

Personalul reclamă condiţiile precare

Angajaţii de la ATI se plâng că lucrează în secţie cu risc, sunt supraaglomeraţi. „Lucrăm în secţie cu risc. Iau antibiotice aproape în fiecare lună pentru infecţii urinare”, se remarcă vocea uneia dintre asistente.
„E vreunul dintre noi care nu are infecţii? Ştiţi că noi folosim toaletele unde se golesc aspiraţiile? E normal aşa ceva în secolul ăsta?” întreabă un alt angajat la ATI.

Personalul spune că nu există duşuri pentru angajaţi, că oamenii ies din tură epuizaţi. „Am avut coleg care a căzut din picioare la serviciu şi l-am pus pe targă pe hol”, îi povesteşte un asistent managerului. „Domnul manager, legea spune un asistent la trei paturi, noi suntem 2 asistenţi la 11 paturi”, mai spune.

Cu toţii îl invită pe manager în secţie, să vadă cu ochii săi care sunt neajunsurile cu care se confruntă: „Veniţi cu noi să vedeţi. Am avut într-o zi cinci urgenţe, patru pacienţi tuşeau şi erau febrili. Nu li s-a recoltat nicio probă, nu au fost consideraţi suspecţi, ne-a transmis medicul că aţi dat dumneavoastră ordin să se testeze doar simptomaticii. Păi dacă avem pe cineva în comă, de ce simptome îl mai întrebăm?” este întrebat Ivanovici. „Nu am dat niciun astfel de ordin. Să mi-l arătaţi şi mie”, răspunde acesta. „Vă spun numele doctorului şi întrebaţi-l, vă rog, aşa a zis”, vine replica.

Personalul s-a plâns şi că nu există toate cele necesare la nivelul secţiei. Însă Ivanovici ne-a transmis, după ce a mers în ATI, că a discutat cu oamenii şi i-a întrebat, la faţa locului, ce le lipseşte, iar aceştia i-au spus că nu au nevoie de nimic. „E adevărat că sunt foarte solicitaţi. Probleme apar mereu. Dar le-am spus. Uşa mea e deschisă oricând. Dacă au o problemă, să vină şi să spună”, a precizat managerul SJU Craiova.

Angajaţii avertizează că nu mai intră în saloane

Laurenţiu Ivanovici îi asigură pe oameni că vor primi voucherele şi sporurile Covid: „Banii pentru Covid vor ajunge, nici la alte spitale nu au ajuns încă”.

În privinţa sporului ATI, lucrurile sunt mai complicate. Acesta menţionează că a făcut demersuri la minister şi că încearcă să găsească soluţii.

„Ştiu că anul trecut nu aţi primit vouchere, dar anul acesta veţi primi, e dreptul tuturor. Am făcut demersuri de când am venit. În august şi septembrie se vor acorda voucherele. Toţi angajaţii le vor primi, dar se vor acorda mai întâi la angajaţii cu cele mai mici salarii. Nu aveam toţi banii ca să le acordăm tuturor angajaţilor deodată”, explică acesta.

Ivanovici spune că a trimis trei adrese la Ministerul Sănătăţii pentru sporul de ATI. „Am ataşat şi memoriul dumneavoastră. Am fost şi la Bucureşti. Iată ce spune Ministerul într-unul dintre răspunsuri. Referitor la sporul de 85%: Pentru instituţiile din sistemul sanitar suma sporurilor acordate cumulat pe total buget pentru Ministerul Sănătăţii nu poate depăşi 30% din suma salariilor de bază acordate. Am înţeles că ar fi un proiect de hotărâre să mai taie de la ceilalţi, nu să ne dea nouă”.

Personalul întreabă cum alte spitale pot acorda sporul maxim şi care au fost criteriile de acordare a sporurilor pentru secţii. „Nu e normal ca Medicina Muncii să aibă spor la fel ca noi, de 50-55%. Cum s-au negociat aceste sporuri? La Timişoara de ce se poate? Vorbiţi cu managerul de acolo, ei cum pot?” întreabă un asistent. Ivanovici promite să vorbească şi cu managerul spitalului de la Timişoara, dar şi cu departamentul de resurse umane. „Promit că voi cere o analiză a sporurilor acordate la nivelul întregului spital”, le transmite directorul spitalului.

Oamenii avertizează: „Dacă până la 1 decembrie nu se rezolvă situaţia, vă dăm cuvântul de onoare că nu mai intrăm în saloane. Nu veţi avea personal în terapie, decât pe avarie, unul pe etaj. Nici anestezia, nici lifturi. Ne retragem toţi.”

În conflict cu personalul administrativ

Angajaţii secţiei sunt supăraţi pe cei de la birouri, care nu le permit să intre în zona TESA (Tehnic, Economic și Socio-Administrativ) nici când au nevoie de o adeverinţă. Spun că sunt ţinuţi la uşă, „pentru că noi suntem cu Covidul”, iar şefa de la Resurse Umane îi tratează în mod jignitor. „De ce ni se dă răspunsul: Iar venirăţi pe capul nostru? M-am săturat de voi!
Acesta e serviciul lor. Nu ne ducem de 10 ori să primim o adeverinţă!”, se revoltă personalul din secţia ATI. „Suntem trataţi ca nişte ciumaţi”.

La aceste reclamaţii a încercat să le răspundă directorul medical interimar, Sorin Dinescu, înainte să se retragă. „Vă scoate de pe hol pentru că suntem 3700 de suflete în spitalul ăsta. Dacă vine fiecare pentru propria problemă la un birou unde stau câteva persoane, imaginaţi-vă că acolo e mai rău decât în Gara de Nord. Sunteţi 205 oameni în terapie intensivă. Nu vă puteţi duce 100 în acelaşi timp să rezolvaţi o problemă. Delegaţi pe cineva să vă reprezinte”, le spune acesta. Oamenii se supără pentru cum sunt trataţi şi acuză tonul folosit de Dinescu. „Vorbeşte la per tu, când aude care sunt problemele pleacă. Au impresia că noi suntem negri pe plantaţie şi ei ce sunt?” întreabă o asistentă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS