25.6 C
Craiova
sâmbătă, 25 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljOftalmologii de la SJU Craiova au plătit pentru echipamente din banii lor

Oftalmologii de la SJU Craiova au plătit pentru echipamente din banii lor

Probleme mari cu echipamentele la Secţia de Oftalmologie de la Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) Craiova. Deşi renovată recent, clinica are echipamente vechi care se defectează unul după altul. Din disperare, medicii au scos din buzunare circa 2.000 de euro la sfârşitul anului trecut pentru a rezolva urgenţele în lipsa cărora actul medical ar fi fost compromis. Prof. univ. dr. Carmen Mocanu, şefa clinicii, cere cu fiecare ocazie ajutor. De la presă, de la oameni de afaceri, de la oameni de bine. În prezent, ecograful secţiei este defect şi nu mai poate fi reparat. Cel mai accesibil echipament de acest tip ar costa în jur de 20.000 de euro.

Ecograful defect are 15 ani

Dr. Mocanu spune că ecograful defect este vechi de 15 ani şi nu mai poate fi reparat: „Cei care au venit să îl vadă au spus că este atât de vechi încât nu mai poate fi făcut niciun update pentru el. Softurile nu mai sunt compatibile, nu mai avem ce să îi facem ca să mai poată fi folosit“, adaugă colega sa, dr. Carmen Damian: „Suntem disperaţi. Vă daţi seama ce înseamnă o clinică de oftalmologie fără ecograf?“

Şefa secţiei menţionează că un ecograf mai accesibil ca preţ costă în jur de 20.000 de euro, iar unul performant ar ajunge la 30.000 euro. Dar, „indiferent de performanţe, avem nevoie de un ecograf. Vin oameni de peste tot la noi. Aparatele se defectează pentru că sunt rulate foarte mult“, precizează dr. Mocanu.

Aparatele s-au defectat unul după altul

Medicii mărturisesc că, la finalul anului trecut, s-au confruntat cu o situaţie extrem de dificilă. Echipamentele s-au defectat unul după altul. Când s-a defectat pedala microscopului operator, oftalmologii de la SJU Craiova au aşteptat circa şase luni să fie reparat. Suma pentru reparaţii nu era foarte mare, în jur de 1.000 de euro. „Am aşteptat şase luni. Când am văzut că nu se rezolvă problema, am strâns noi bani şi l-am făcut. Nu poţi să stai fără microscop operator. Când l-am făcut, s-a defectat facoemulsificatorul (aparat necesar pentru operaţia de cataractă – n.r.). Când l-am reparat şi pe acela nu a mai funcţionat ecograful“, spune şefa secţiei Oftalmologie.

Aparatele sunt rulate foarte mult pentru că secţia are o adresabilitate foarte mare. Mii de pacienţi din Oltenia, chiar şi persoane din Bucureşti şi Timişoara, ajung anual aici. „Toate aparatele au peste 10 ani“, menţionează dr. Damian.

Dr. Mocanu apreciază eforturile depuse pentru renovarea clinicii, dar semnalează că este nevoie de eforturi şi pentru soluţionarea problemelor pe partea de aparatură: „Clinica de Oftalmologie, peste tot în lume, are nevoie de aparate foarte scumpe, nu doar noi, aici. Preşedintele CJ Dolj ne-a mai ajutat, în urmă cu câţiva ani, într-un moment critic, pentru a aduce două lasere în această clinică, în condiţiile în care pacienţii noştri cu diabet nu aveau unde să se trateze, nu mai puteau fi acoperite şedinţele. Trebuie găsite resurse pentru a înnoi mereu aparatele, pentru că rulajul pacienţilor este foarte mare. Vin să se trateze la noi oameni de la Timişoara, de la Bucureşti. La un moment dat, eram singura clinică de stat care avea lasere“, a precizat medicul oftalmolog.

Medicii fac apel la toţi cei care pot ajuta

Medicii secţiei fac apel la toţi cei care pot ajuta. „Cerem ajutor mereu, nu pentru noi, ci pentru pacienţi, Putem face foarte mult bine împreună. Nu mă aşez pe un scaun până nu încep să spun ceva despre secţia aceasta. Poate mai ajută cineva într-un fel. Facem eforturi“, transmite dr. Carmen Mocanu.

Unul dintre tonometrele care măsoară tensiunea intraoculară este cumpărat din banii medicilor, care spun că nu mai aveau cu ce să le măsoare tensiunea pacienţilor. „Celălalt tonometru este luat prin sponsorizare, de către o firmă care ne-a adus nişte aparate de aer condiţionat – pentru că erau şi acestea necesare pentru funcţionarea aparatelor, care trebuie să respecte un anumit regim termic“, explică şefa clinicii. „Datorită acestei firme, avem un tonometru noncontact de 13.000 de euro. A fost cel mai frumos cadou de Crăciun“, mărturiseşte dr. Damian Carmen. „Am fost cei mai fericiţi când l-am primit“.

Medicii spun că înţeleg că fondurile spitalului sunt limitate: „Astea sunt posibilităţile. Am strâns în decembrie noi, medicii, câteva mii de euro ca să ne putem continua activitatea“.

Teodor Sas: Vom avea un inventar al echipamentelor şi o listă de priorităţi

Teodor Sas, instalat în funcţia de manager interimar în urmă cu puţin timp, spunea, încă de la preluarea mandatului, că unul dintre motivele acestor disfuncţionalităţi este şi managementul defectuos al documentelor. Din lipsa unui circuit bine stabilit, multe dintre solicitări se pierd pe drum. Nimeni nu îşi asumă răspunderea şi nu există o evidenţă clară la nivelul întregii unităţi medicale. Din acest motiv, Sas spune că a dispus înfiinţarea unei comisii speciale care se va ocupa cu inventarierea echipamentelor. În urma acestui proces, se va afla concret ce echipamente există în spital şi în ce stare de funcţionare se află. Ulterior, se va face o listă de priorităţi şi se vor demara licitaţii. Altă problemă care trebuie remediată cât mai curând este şi lipsa contractului de service pentru echipamente şi piese, mai spune managerul.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS