Măslinele sunt un aliment de bază în dieta mediteraneană, cu numeroase beneficii pentru sănătate. Fie că sunt mici și verzi, mari și negre sau medii și maronii, măslinele sunt benefice pentru organismul tău și este bine să le consumi cât mai des, chiar și ca o simplă gustare. Trebuie să știi că până să ajungă în comerț, măslinele trec printr-un proces de preparare, deoarece crude, direct din copac, nu sunt comestibile.

Prevenirea bolilor cronice

Măslinele conțin compuși fenolici importanți, precum oleuropeina și oleocantalul, responsabili cu gustul amărui, specific al acestor fructe. Cele două substanțe se numără printre cei mai puternici antioxidanți din natură, care, alături de vitamina E și carotenoizii din măsline, joacă un rol vital în prevenirea cancerului, inflamațiilor, bolilor coronariene, afecțiunilor nervoase degenerative și a diabetului.

Menținerea integrității membranelor celulare

Conținutul bogat de vitamina E din măsline, un antioxidant solubil esențial pentru numeroase funcții fiziologice, asigură menținerea integrității membranelor celulare și a membranelor mucoase (inclusiv la nivelul pielii), prin protecția sporită împotriva acțiunii radicalilor liberi.

Asigurarea aportului zilnic optim de micronutrienți

Măslinele furnizează cantități importante de calciu, cupru, fier, mangan și zinc. Mai mult decât atât, sunt surse alimentare prețioase ale complexului de vitamine B (niacina, colină și acid pantotenic, în special).

Facilitarea pierderii în greutate

Înlocuirea grăsimilor săturate din dietă cu cele mononesaturate (din măsline) facilitează pierderea în greutate, potrivit specialiștilor. În urma unor studii de specialitate, cercetătorii au descoperit că uleiul din măsline descompune grăsimile din celulele grase, reducând astfel țesutul adipos de la nivelul abdomenului și rezistența la insulină. Statisticile medicale arată că persoanele care mănâncă în mod regulat măsline consumă mai puține calorii în fiecare zi și sunt rareori supraponderale. Testele de sânge au arătat că măslinele stimulează producția de serotonină, un hormon care induce starea de sațietate. Cercetătorii spun că măslinele pot ajuta la reducerea aportului zilnic de calorii cu până la 200 kcal.

Menținerea sănătății părului și a pielii

Măslinele negre sunt bogate în acizi grași și antioxidanți care hrănesc, hidratează și protejează pielea și părul (vitamina E contribuie cel mai mult la acest efect benefic). Tocmai din acest motiv, uleiul de măsline este inclus în numeroase tratamente de înfrumusețare și considerat un agent nutritiv și hidratant excelent.

Măslinele, condiment

Măslinele feliate pot fi adăugate în pilaf, tocănițe și chiar în supe, atât pentru un plus de savoare, cât și pentru a reduce cantitatea de sare pe care o folosești în mod normal în aceste preparate.

Pastă de măsline

Ideală pentru sandvișuri sănătoase, pentru o pastă de măsline ai nevoie de două-trei linguri de măsline feliate, puțină smântână degresată, 1 linguriță de ceapă tocată mărunt și o linguriță de suc de lămâie. Blendează toate ingredientele și vei obține o pastă delicioasă de măsline.

Ana-Maria PREDILĂ
A făcut studii de jurnalism la Université Lille 3, Charles de Gaulle, în Franţa şi este o persoană căreia îi place comunicarea şi socializarea. Vrea să fie informată şi să aleagă conform propriei conştiințe şi nu după cum dictează obiceiurile comunității. Îi place să citească şi să meargă la teatru.