Modul în care combinăm alimentele pe care le consumăm este foarte important pentru menținerea unui stil de viață sănătos.

Sunt persoane care țin diete după diete şi, cu toate acestea, nu slăbesc. Nutriționiştii şi medicii interzic anumite combinații alimentare şi, de asemenea, nu recomandă să mâncăm mai târziu de ora cinci-șase seara. Este necesar însă să înțelegem cum funcționează întreg sistemul digestiv (stomacul, intestinele, colonul).

O digestie lentă înseamnă încetinirea metabolismului, depunerea grăsimilor, acumularea toxinelor în corp şi, evident, apariția bolilor digestive, precum diareea, balonarea și constipația. De cele mai multe ori pot fi responsabile şi infecțiile cu helyobacter, dar contează şi timpii de digerare ai alimentelor.
Stomacul şi intestinele sunt organe vii, care se hrănesc cu alimentele consumate de noi, pe care apoi le metabolizează. La unii se transformă în energie, la alții în grăsime corporală şi probleme digestive.

Cu cât un aliment are timp mai scurt de digerare cu atât este mai indicat pentru consum

Când mâncăm trebuie să ținem cont că alimentele trebuie eliminate prin fecale în maximum unu – trei zile și asta pentru a evita acumularea de toxine alimentare. Atunci când consumăm alimente cu timpi prea îndelungați de digerare, deja se ivește o problemă. Vom ajunge să eliminăm mult mai târziu acele alimente, iar asta ar scădea funcțiile întregului sistem digestiv. Cu cât un aliment are timp mai scurt de digerare cu atât este mai indicat pentru consum, iar dacă vei vrea să consumi un aliment cu timp mai îndelungat de digerare, ai grijă să-l combini cu alimente cu timpi scurți și să consumi multe lichide. Aşa, ajutați digestia.

Nu mâncați fructe după masă!

Fiecare categorie de alimente are un timp de digestie diferit. Combinate incorect, alimentele rămân nedigerate în tractul digestiv şi creează un mediu toxic, flora intestinală este afectată, iar imunitatea scade. Există câteva reguli simple. Nu mâncați fructe după masă şi nu le combinaţi cu nici o proteină animală. Nici cu iaurt, dimineaţa, nici cu cereale şi lapte. Le puteţi combina doar cu lapte vegetal. Nu combinați două tipuri de proteine la aceeaşi masă. Proteinele se combină doar cu legume fără amidon. Cerealele dulci şi legumele care conţin amidon nu se combină cu lactate, miere, fructe, carne.

Nu combinați carnea cu cartofi, orez, fasole

Un exemplu de combinație nepotrivită este cea dintre carne şi cartofi, orez, fasole. Atunci când mâncăm proteine din carne, stomacul secretă acid clorhidric şi o enzimă numită pepsină, pentru a putea descompune alimentele într-un mediu foarte acid. Dacă punem alături de carne nişte cartofi prăjiţi sau orez sau alte legume cu amidon, acestea tind să se neutralizeze reciproc şi inhibă digestia. Alimentul prost digerat călătoreşte prin tractul digestiv, ajunge la intestine, unde intră în putrefacţie şi face ca sângele să devină acid, creând un mediu propice pentru agenţii patogeni ce cauzează bolile. Soluţia – alături de carne consumă legume fără amidon (verdeţuri, fasole verde, morcovi, dovlecei, castraveţi etc.).
Iaurtul cu fructe proaspete este altă combinație nepotrivită. Fermentează și provoacă balonări. Combinaţia poate fi tolerată de către cei care au o digestie bună, însă chiar dacă nu resimt balonarea, nici vreun beneficiu nu obţin din acest mic dejun aparent sănătos. Fructele şi lactatele au timp de digestie diferit, primele vor ajunge să fermenteze, moment în care nu se mai absorb nutrienţii.

Ana-Maria PREDILĂ
A făcut studii de jurnalism la Université Lille 3, Charles de Gaulle, în Franţa şi este o persoană căreia îi place comunicarea şi socializarea. Vrea să fie informată şi să aleagă conform propriei conştiințe şi nu după cum dictează obiceiurile comunității. Îi place să citească şi să meargă la teatru.