Liniuță politică pe Autostrada Sudului



Pe marginea toboganului, coaliția PSD-ALDE a început să se agite. Balanța investiții/consum nu arată deloc bine, iar dezechilibrul ar putea-o azvârli în afara guvernării, o guvernare de care se agață cu dinții. Poporul a început să se trezească din narcoza promisiunilor și dă semne de nervozitate, nu mai stă liniștit, la locul lui. Prin urmare, guvernul a început să scoată din joben noi proiecte de infrastructură. Proiecte „strategice“, dar mai ales „prioritare“. Frumos ambalate, dar neconvingătoare.

Unul dintre noile proiecte a fost anunțat marți, de vicepremierul Viorel Ștefan: Autostrada Sudului (550 km) pe ruta București – Alexandria – Craiova – Drobeta Turnu-Severin – Lugoj, construită prin parteneriat public-privat (PPP) în următorii cinci ani. Schema de finanțare funcționează în felul următor: un investitor privat construiește autostrada pe banii lui, după care percepe taxă de drum de la șoferi ca să-și recupereze cheltuielile și să facă profit.

Din start facem precizarea că proiectele PPP nu au succes în România. În guvernarea Ponta au existat două proiecte de autostradă PPP: Craiova – Pitești și Comarnic – Brașov, ambele soldate cu mari eșecuri. Pentru eșecul Comarnic – Brașov, dl Ponta a scos o explicație trasă de păr. Găsise investitori, dar l-a amenințat Coldea că-l arestează și a renunțat la proiect, de frică! Pentru olteni, Ponta nu s-a obosit însă cu vreo explicație, iar alegătorii au trecut ușor peste acel episod. Obișnuiți să fie drogați cu promisiuni electorale, ei sunt acum gata să creadă într-un nou vis la cheie, Autostrada Sudului. În opinia mea, acest proiect este doar o perdea de fum, menită să acopere previzibilul eșec al proiectului de drum expres Craiova – Pitești, aflat în plină licitație. Să vedem de ce. În primul rând, este o chestiune de logică. Pe traseul Craiova – București, Autostrada Sudului ar fi la concurență cu drumul expres. Concret, în ipoteza că ambele proiecte ar fi realizate, pe care rută ați merge la București: pe Pitești (gratis) sau pe Alexandria (cu plată)? După ce v-ați răspuns la întrebare, gândiți-vă și la alt aspect. Ce investitor ar fi atât de tâmpit încât să construiască un drum cu plată ca alternativă la unul gratuit? Ceva nu se leagă, de aceea cred că este o perdea de fum. Pe de altă parte, gândiți-vă că proiectul Craiova – Pitești ar trebui să aibă în 2019 prevederi bugetare de peste 1 miliard de euro. Or, bani în buget pentru investiții nu prea mai sunt. În plus, au apărut probleme și cu licitația. Execuția drumului „expres“ a fost scoasă la licitație în 2017, pe bucăți. Pentru tronsoanele III-IV Slatina-Pitești, cu o miză de 386 milioane de euro, procedurile au fost blocate în instanță de compania austriacă Strabag. Compania de Autostrăzi (CNAIR) a pierdut procesul și, în loc să reia procedura de licitație, a mers înainte și a cerut revizuirea sentinței, o acțiune cu puține șanse de reușită, în opinia specialiștilor. Noul proces se judecă în curând, pe 20 iunie. În așteptarea previzibilului eșec, a ieșit din joben și Autostrada Sudului, un iepure după care oltenii ar trebui să alerge în următorii ani electorali.


Cum să eviți însă decontul electoral pentru eșecul proiectului Craiova – Pitești, o autostradă cerută de peste zece ani atât de populație, cât și de marii investitori: americanii de la Ford (Craiova), dar și rușii de la Alro (Slatina)? Vii cu o alternativă ambalată frumos, iar pentru eșecul proiectului în derulare confecționezi o explicație. Spre exemplu, ai putea apela la teoria conspirației. După „Soroș“ și „statul paralel“, poporul este antrenat să creadă în scenarii. Păi, cine a blocat autostrada în instanță? Compania Strabag, unde acționar cu 25% este oligarhul rus Oleg Deripaska, un apropiat al lui Vladimir Putin. Este clar, rușii nu vor să avem autostrăzi către Occident! În plus, Deripaska ar avea și câteva polițe de afaceri de plătit. A pierdut bătălia pentru Automobile Craiova în favoarea americanilor de la Ford, dar și lupta pentru preluarea Alro în favoarea conaționalului său, Vitaliy Machitski. Și, în timp ce Machitski face profituri record din aluminiu la Slatina (profit de 85 de milioane de euro în 2017), companiile lui Deripaska suferă pierderi enorme din cauza sancțiunilor economice impuse de americani (1,3 miliarde de dolari în aprilie 2018) în urma scandalului Skripal. Păi, cum să nu-i încurce cu autostrada? Deripaska ar fi alibiul perfect. Noul Soroș! Scenariul conspirației rușilor ar fi însă periculos și s-ar putea întoarce împotriva PSD. Partidul ar trebui atunci să explice relațiile de afaceri ale ministrului transporturilor, Lucian Șova, cu fostul spion GRU Boris Golovin în firma Regional Romlines. Golovin este mâna dreaptă a lui Deripaska în România. Presa ar pune apoi lupa pe procesul CNAIR – Strabag și s-ar putea întreba cui folosește dacă statul renunță la proiectul Craiova – Pitești în favoarea iluzoriei Autostrăzi a Sudului. E bine? Nu e bine! Prin urmare, tot statul paralel rămâne salvarea. Iată, sistemul și-a băgat din nou coada și în șapte din cele 15 asocieri de firme care au depus oferte pentru tronsoanele blocate a strecurat o firmă aflată sub contract cu serviciile secrete. Ca să câștige și firma lor de casă, securiștii au determinat prin mijloace specifice CNAIR să nu reia licitația, lucru care a dus în cele din urmă la eșecul proiectului. Dl Coldea, se aude? 20-20, probă de microfon! Ce spuneți, ne dați voie s-o punem de o nouă conspirație cu spioni, ca să ne mascăm incompetența?



Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de joi, 24 mai 2018

Actualitate

» Mesajul preşedintelui Iohannis către PNL: Asumarea valorilor liberalismului a devenit o necesitate
» Oficial: S-a introdus perioada de grație la sancțiunile pentru cei care nu vor trece la casele de marcat cu jurnal electronic
» Gorj: O mie de elevi au participat la Parada Liceelor
» Donald Trump anulează summitul cu Kim Jong-Un
» Fotografia alb-negru care a cucerit o lume întreagă
» Legile pentru achiziţiile publice, adoptate de Guvern
» Ungaria: Accident între două mașini cu numere de România, unul dintre șoferi a murit
» Românii au devenit a doua cea mai numeroasă comunitate non-britanică din Regatul Unit
» Marea Britanie: Surori cercetate pentru fapte de sclavie asupra unei românce pusă să se prostitueze

Publireportaj

» Club 300 Craiova, oază de liniște și relaxare
» Comuna Valea Stanciului se modernizează
» Işalniţa, paşi importanţi pentru reînvierea industriei
» Wielpütz Automotive a început construcția fabricii de la Craiova
» Trendul salopetelor se menține și în sezonul primăvară – vară al anului 2018
» Titlul proiectului: Reabilitare si extindere constructie hotel, construire restaurant si terasa acoperita
» ECO SUD SA continuă seria investițiilor în protecția mediului

Local

» Centura de ocolire a Caracalului, finalizată după şapte ani
» Bibliotecă inedită pentru pacienții Spitalului Județean de Urgență Slatina
» Acțiuni pentru combaterea evaziunii şi contrabandei
» Femei prinse la furat de haine
» Percheziţii în Olt şi Vâlcea într-un dosar de evaziune

Dolj

» Compensatoarele de la pasaj atârnă în patru șuruburi
» Întreruperi energie electrică de luni
» Sentință definitivă în dosarul șpăgilor de la Facultatea de Farmacie
» Dosarul ”Frăția”, mai aproape de judecată
» Şedinţă ordinară de Consiliul Local al Municipiului Craiova pe 31 mai
» Dolj: Poliţiştii au acţionat pentru prevenirea violenţei în familie
» Acțiuni de control ale ITM Dolj în domeniul construcțiilor

Gorj

» Încep lucrările la 18 poduri de pe DJ 673 Slivileşti – Turceni
» Reparaţii cu mixtură asfaltică pe DN 66 în zona Mănăstirii Lainci
» Protest la Colegiul Auto „Traian Vuia“ din Târgu Jiu, din cauza salariilor reduse
» Şi-a ucis soția, apoi a încercat să se sinucidă
» Lipsa forţei de muncă alungă investitorii străini
» Rupere de nori în mai multe localităţi din Gorj 
» Gorj: Accident soldat cu trei răniţi în defileul Jiului
» UPDATE – Gorj: Un tir s-a răsturnat la Brăneşti

Mehedinţi

» Mehedinţi: 1000 de gulguţe vor lumina Parcul Rozelor la a cincea ediţie a Festivalului Luminii

Vâlcea

» Vâlcea: Femei prinse la furat de haine

Sport

» Pregătiţi vitrina, vine Cupa!
» Real Madrid și Liverpool luptă pentru trofeul UCL
» Elevii Școlii „Elena Farago“ au făcut furori
» Juniorii olteni promit spectacol la Mischii
» Mihai Nedelcu, medaliat cu argint la Campionatul Național
» După muncă, răsplata! Yulia Dumanska, prima în topuri

Sanatate

» Cum apare şi cum poate fi prevenit cancerul de piele
» Beneficiile muşețelului pentru sănătate

Educatie

» Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară trece la învățământul dual
» Colegiul Energetic din Craiova, premiat de Ministerul Educației

Magazin

» Reţeta de weekend – Pui în sos cremos de brânză și usturoi
» Horoscopul de weekend

Top