sâmbătă, 27 iulie, 2024
Știri de ultima orăMagazin„Vechi fumător”- un nou tip ciudat de stea descoperit în Calea Lactee

„Vechi fumător”- un nou tip ciudat de stea descoperit în Calea Lactee

Un studiu de un deceniu al cerului nopții a dezvăluit un nou tip misterios de stele la care astronomii se referă ca fiind un „vechi fumător” descoperit în Calea Lactee, potrivit CNN.

Aceste obiecte stelare ascunse anterior sunt stele gigantice situate lângă inima galaxiei Calea Lactee. Stelele sunt inactive de zeci de ani și se estompează până când devin aproape invizibile înainte de a scoate nori de fum și praf. Astronomii cred că ar putea juca un rol în distribuirea elementelor în univers.

Patru studii care detaliază observațiile au fost publicate pe 25 ianuarie în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Astronomii au observat vechile stele fumătoare pentru prima dată în timpul studiului care a implicat monitorizarea a aproape un miliard de stele în lumină infraroșie, care este invizibilă pentru ochiul uman. Observațiile au fost efectuate cu telescopul de supraveghere vizibil și în infraroșu, situat în Anzii chilieni, la Observatorul Cerro Paranal.

Căutarea vedetelor nou-născute

Scopul inițial al echipei a fost căutarea stelelor nou-născute, care sunt greu de detectat în lumina vizibilă, deoarece sunt ascunse de praf și gaz în Calea Lactee. Dar lumina infraroșie poate străpunge concentrațiile mari de praf ale galaxiei pentru a depista obiecte altfel ascunse sau slabe. În timp ce două treimi dintre stele au fost ușor de clasificat, restul au fost mai dificile, așa că echipa a folosit Very Large Telescope al Observatorului European de Sud pentru a studia stelele individuale, a declarat Philip Lucas, profesor de astrofizică la Universitatea din Hertfordshire. Lucas a fost autorul principal al unui studiu și coautor al celorlalte trei.

Pe măsură ce astronomii au monitorizat sute de milioane de stele, au urmărit 222 care au experimentat schimbări vizibile în luminozitate. Echipa a stabilit că 32 dintre ele erau stele nou-născute care cresc în luminozitate de cel puțin 40 de ori, iar unele chiar de 300 de ori. Un procent mare din erupții sunt în desfășurare, astfel încât astronomii pot continua să monitorizeze modul în care stelele evoluează în timp. „Scopul nostru principal a fost să găsim stele nou-născute rar văzute, numite și protostele, în timp ce acestea trec printr-o mare explozie care poate dura luni, ani sau chiar decenii”, a spus dr. Zhen Guo, Fondecyt Postdoc Fellow la Universitatea din Valparaiso în Chile, într-o declarație. Guo a fost autorul principal a două studii și coautorul celorlalte două.

„Aceste izbucniri au loc în discul de materie care se învârte încet, care formează un nou sistem solar. Ele ajută steaua nou-născută din mijloc să crească, dar îngreunează formarea planetelor. Încă nu înțelegem de ce discurile devin instabile așa”, a spus Guo.

O descoperire stelară neașteptată

În timpul observațiilor lor asupra stelelor din apropierea centrului galactic, echipa a identificat 21 de stele roșii care au experimentat schimbări neobișnuite de luminozitate care i-au nedumerit pe astronomi. „Nu eram siguri dacă aceste stele erau protostele care încep o erupție sau se recuperează după o scădere a luminozității cauzată de un disc sau o coajă de praf în fața stelei – sau dacă erau stele gigantice mai vechi care aruncau materie în etapele târzii. din viața lor”, a spus Lucas. Echipa s-a concentrat pe șapte dintre stele și a comparat noile date pe care le-au colectat cu datele din sondajele anterioare pentru a determina că obiectele stelare erau un nou tip de stele gigantice roșii.

Giganții roșii se formează atunci când stelele și-au epuizat rezerva de hidrogen pentru fuziunea nucleară și încep să moară. În aproximativ 5 sau 6 miliarde de ani, soarele nostru va deveni o gigantă roșie, umflându-se și extinzându-se pe măsură ce eliberează straturi de material și probabil evaporând planetele interioare ale sistemului solar, deși soarta Pământului rămâne neclară, potrivit NASA.

Dar stelele observate în timpul sondajului sunt diferite. „Aceste stele în vârstă stau în liniște ani sau decenii și apoi scot nori de fum într-un mod total neașteptat”, a spus Dante Minniti, profesor la departamentul de fizică la Universitatea Andrés Bello din Chile și coautor a trei dintre studii.

„Par foarte slabe și roșii de câțiva ani, până la punctul în care uneori nu le putem vedea deloc.” Stelele au fost găsite în mare parte în cel mai interior disc nuclear al Căii Lactee, unde stelele sunt mai concentrate în elemente grele. Înțelegerea modului în care vechii fumători eliberează elemente în spațiu ar putea schimba modul în care astronomii gândesc despre modul în care aceste elemente sunt distribuite în univers.

Astronomii încă încearcă să înțeleagă procesul din spatele eliberării de fum dens de către stele și ce se întâmplă după. „Materia ejectată din stele vechi joacă un rol cheie în ciclul de viață al elementelor, ajutând la formarea următoarei generații de stele și planete”, a spus Lucas.

„Se credea că acest lucru se întâmplă în principal într-un tip de stea bine studiat numit variabilă Mira. Cu toate acestea, descoperirea unui nou tip de stele care aruncă materie ar putea avea o semnificație mai largă pentru răspândirea elementelor grele în Discul Nuclear și în regiunile bogate în metale ale altor galaxii.”

Citeşte şi: 19 morți, 22 răniți într-un accident de autobuz în Mexic