Acasă Magazin Belgrad-Bar: timișorenii pot ajunge la mare în doar 5 ore

Belgrad-Bar: timișorenii pot ajunge la mare în doar 5 ore

-

Un proiect sârbo-muntenegrean Belgrad-Bar, va oferi timişorenilor posibilitatea de a ajunge la Marea Adriatică, pe autostradă, în mai puţin de cinci ore, informează a1.ro

Peste câţiva ani, timişorenii vor ajunge la Marea Adriatică, pe autostradă, în mai puţin de cinci ore. În acest moment se află în construcţie autostrada sârbo-muntenegreană Belgrad-Bar, pe o lungime de 445 de kilometri. Autostrada va lega capitala Serbiei de principalul port maritim din Muntenegru. Este un drum rapid care va face parte din cordidorul pan-european (un sistem de drumuri din Europa centrală şi de est).

Belgrad-Bar: Primii kilometrii dați în folosință

Primii 40 de kilometri au fost daţi deja în folosinţă în 2016 (pe secţiunea Ljig-Preljina), iar alţi 100 de kilometri se află în construcţie de către companii din China şi sârbeşti, finanţarea de aproape 900 de milioane de euro venind de la băncile din China şi Azerbaidjan.

Secţiunea sudică, între Pojega şi Boljare, şi mai dificilă din cauza munţilor, va avea aproximativ 110 kilometri şi va costa 1,5 miliarde de euro. Lucrările încă nu au început pe această secţiune.

Belgrad-Bar: Autostrada din Muntenegru, concesionată de greci

Autostrada din Muntenegru va avea 170 de kilometri, din portul Bor până la Boljare, unde se află graniţa cu Serbia. Deşi autostrada este mai scurtă, lucările sunt extrem de dificile, având în vedere că traversează unii dintre cei mai accidentaţi munţi din Europa, cu o medie de peste 2.000 de metri altitudine.

Șantier construcție autostradă, zona Boljare

Lucrările din Muntenegru sunt spectaculoase. Drumul taie practic muntele, sunt zeci de viaducte şi tunele, terenul accidentat fiind o veritabilă provocare inginerească. De-a lungul sectorului muntenegrean au fost planificate 50 de tuneluri şi 95 de poduri şi vaiducte, ceea ce va costa 3,9 miliarde de euro.

Belgrad-Bar: Licitații câștigate de chinezi

Guvernul din Muntenegru a fost nevoit să găsească opţiuni de finanţare. Au început negocierile cu chinezii de la China Road and Bridge Corporation (CRBC) să se construiască drumul cu sprijinul financiar al Exim Bank of China. În 2014, negocierile cu chinezii s-au încheiat cu succes. Pentru sectorul de 41 de kilometri, între Podgorica şi Mateşevo, investiţia se ridică la peste 800 de milioane de euro. 85 la sută de la Exim Bank of China (668 milioane de euro) şi 15 la sută (122 milioane de euro) de la statul muntenegrean.  Împrumutul se întinde pe 20 de ani, cu o dobândă de 2%. Un kilometru de autostradă se ridică la 19,7 milioane de euro.

Pe lângă chinezi, la drum mai lucrează firme şi specialişti din Croaţia, Suedia, Germania, Anglia, Franţa, Danemarca, Elveţia, suedia şi Ungaria. Pe şantier se află peste 3000 de muncitori, din care aproape 2000 sunt chinezi.

Conform proiectelor, autostrada muntenegreană va fi dată în folosinţă în 2024.

În acest moment, din Timişoara până la plajele din Muntenegru (650 de kilometri până la Budva), se face cu maşina în jur de zece ore. Dacă se va realiza autostrada, distanţa se va reduce şi cu viteza regulamentară se va ajunge în aproximativ cinci ore.

Aurelian Marian Soare

Sursaa1.ro

ȘTIRI VIDEO GdS