vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinCercetătorii au identificat factorii genetici care provoacă obezitatea

Cercetătorii au identificat factorii genetici care provoacă obezitatea

Majoritatea persoanelor obeze devin rezistente la leptina (care, în mod normal, ar reduce poftă de mâncare) pentru că au multă grăsime. Celulele de grăsime produc cantități mari de leptina și, pe măsură ce hormonul se acumulează, creierul pare să nu mai răspundă la acesta, potrivit medlife.

Numărul persoanelor obeze, a căror boală este cauzată de dereglări ale genei leptina, nu este cunoscut, dar estimarea este de 10% din numărul total de cazuri de obezitate.

Pentru a descoperi dacă există oameni obezi, cu această mutație, specialiștii au analizat datele unui studiu, care a cuprins profilele genetice a peste 46.000 de oameni. Astfel, au descoperit că persoanele cu modificări ale ARN-ului au avut un nivel mai mic de leptina.

Mai mult, când șoarecilor cu niveluri scăzute de leptina le-au fost administrate injecții cu leptina, au scăzut în greutate, deci hormonul i-a vindecat. Această descoperire sugerează că este posibil că oamenii a căror obezitate este cauzată de o anomalie genetică similară ar putea pierde în greutate, de asemenea, prin terapia cu leptina.

Când au fost proiectați șoareci fără acest ARN specific, care au urmat o dietă bogată în grăsimi, au devenit obezi, dar celulele lor grase au produs o cantitate semnificativ mai mică de leptina. Astfel, s-a descoperit că gena leptinei nu a putut produce niveluri normale ale hormonului fără ajutorul ARN-ului. Șoarecii care nu au fost modificați și care au fost hrăniți cu aceeași dietă, au luat în greutate, dar au produs cantitatea de leptina la care se așteptau specialiștii.

Gena care codifică hormonul leptinei este reglată de secvențele ADN adiacente și de factorii de reglementare care transformă gena în celulele de grăsime. De asemenea, controlează cantitatea de leptina produsă. Pe măsură ce au explorat acest proces, specialiștii s-au limitat la unul dintre factorii de reglementare, numit ARN lung.

Leptina a fost descoperită în urmă cu 25 de ani, de către cercetătorul Jeffrey M. Friedman, de la Rockfeller. Cu toate că a fost în centrul multor studii, specialiștii nu au înțeles care este biologia de baza a ceea ce reglementează gena leptinei.

Ce este leptina?

Se pare că cantitatea de leptina din sânge și modul în care creierul răspunde la această, ajută la determinarea greutății pe care o persoană o va acumula. Această este concluzia studiului publicat în ”Nature Medicine”. Șoarecii care au avut modificări ale mecanismelor celulare care reglementează producția de leptina au ajuns la o formă de obezitate care să poată fi tratată prin terapia cu leptina. Dovezile din studiile anterioare genetice sugerează că mecanismul este similar și în cazul anumitor oameni.

Obezitatea este o problema majoră în domeniul sănătății publice în întreagă lume, cu aproximativ 650 de milioane de oameni care suferă de această afecțiune. Una dintre cele mai mari provocări este găsirea cauzelor. Mai mult, specialiștii încearcă să își dea seama de ce unii oameni sunt mai vulnerabili la obezitate decât alții.

Oamenii de știință de la Universitatea Rockfeller au identificat un mecanism genetic care poate juca un rol în cel puțîn 10% dintre cazurile de obezitate. Constatările, care ar putea ajută la identificarea persoanelor cu forme de obezitate care se pot trata, vizează biologia hormonului leptina, care este produs în celulele grase și care controlează senzația de foame.

Totuși, există și oameni care sunt obezi, dar care au niveluri scăzute de leptina. Specialiștii cred că aceștia prezintă modificări genetice similare cu cele observate în cazul șoarecilor. Astfel, oamenii rămân sensibili la hormon și pot pierde o greutate semnificativă dacă sunt tratați cu leptina.