18.1 C
Craiova
joi, 17 iulie, 2025
Știri de ultima orăMagazinCopiii, „muţi“ până la trei ani

Copiii, „muţi“ până la trei ani

Un studiu recent realizat la cererea guvernului britanic a scos la iveală un fapt îngrijorător pentru supuşii Majestăţii Sale, Regina Angliei. La trei ani, cei mai mulţi dintre copii nu pot să pronunţe vreun cuvânt. În plus, s-a constatat că băieţii întâmpină de două ori mai multe dificultăţi decât fetele în învăţarea cuvintelor. În medie, copiii pronunţă primele cuvinte la 10-11 luni. Însă un procent considerabil de părinţi, mai exact patru la sută, au recunoscut că odraslele lor nu au pronunţat nici un cuvânt până la trei ani. Între doi şi trei ani, copiii ar trebui să fie capabili să folosească până la 300 de cuvinte, inclusiv adjective, şi ar trebui să poată lega cuvintele între ele. Potrivit unui raport al asociaţiei britanice I CAN, care se ocupă de analizarea comunicării la vârsta infantilă, „dezvoltarea întârziată a vorbirii poate cauza probleme de învăţare la şcoală şi probleme mentale“. Virginia Beardshaw, preşedinta I CAN, a declarat că învăţarea cuvintelor necesită ajutor şi încurajări. „Perioada de aur pentru dezvoltarea comunicării este între zero şi cinci ani, iar pentru cei care întâmpină dificultăţi este necesară intervenţia imediată din partea specialistului. Vorbiţi cu copilul dumneavoastră, jucaţi-vă cu cuvintele, petreceţi mai mult timp împreună. În acest fel, îl puteţi ajuta să îşi însuşească mai repede limbajul“, a explicat aceasta. Şi psihologii subliniază faptul că părinţii ar trebui să interacţioneze mai mult cu proprii copii, citindu-le poveşti şi vorbind cu ei pentru a le stimula folosirea cuvintelor. În acelaşi timp, ei recomandă folosirea cât mai puţin posibil a suzetei, pentru ca micuţii să poată pronunţa sunetele şi să formeze cuvinte.

Primele cuvinte

Tot potrivit aceluiaşi studiu, fetiţele sunt mai rapide decât băieţii în ceea ce priveşte însuşirea limbajului, 34 la sută dintre ele pronunţând primul cuvânt înainte de a împlini nouă luni. În plus, s-a constatat că aproximativ un copil din şase are probleme la învăţarea cuvintelor. În cazul băieţilor, procentul este de 25 la sută. 95% la sută dintre părinţii britanici îşi amintesc primul cuvânt pronunţat de proprii copii. Cel mai frecvent este „Dadda“ (o asociere de silabe, fără nici o semnificaţie), în timp ce pe locul doi este „Mama“ . În top apar şi  „cat“ (pisică), „car“ (maşină) şi „no“- nu. De pe listă nu lipsesc nici cuvinte mai neobişnuite, precum „beer“ (bere) sau „hoover“ (aspirator). Fetiţele sunt mai rapide şi când vine vorba de combinarea cuvintelor. Peste 20 la sută dintre ele au dobândit această capacitate înainte de a împlini un an, procentul în cazul băieţeilor fiind de 16%. Într-un sfert din numărul de cazuri de copii care au întâmpinat dificultăţi de vorbire nu s-a recurs la nici un fel de ajutor de specialitate. Jean Gross, consilier guvernamental, este de părere că Regatul Unit este în faţa unei mari probleme. „Însuşirea târzie a limbajului are efecte care au repercusiuni asupra întregii vieţi a copiilor şi asupra capacităţilor lor de învăţare“, crede acesta.

Perioada de aur pentru dezvoltarea comunicării este între zero şi cinci ani, iar pentru cei care întâmpină dificultăţi este necesară intervenţia imediată din partea specialistului. Vorbiţi cu copilul dumneavoastră, jucaţi-vă cu cuvintele, petreceţi mai mult timp împreună. În acest fel, îl puteţi ajuta să îşi însuşească mai repede limbajul“.

 Virginia Beardshaw, preşedinta I CAN

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII