luni, 29 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Norii sunt „înţesaţi“ de bacterii

Cristalele de gheaţă „culese“ din nori conţin material biologic, inclusiv bacterii, care se pare că ar juca un rol important în formarea norilor, spun cercetătorii americani. Descoperirea oferă primele dovezi privind existenţa unor bacterii în suspensie în nori. Oamenii de ştiinţă nu s-au putut pronunţa până acum în acest sens pentru că procesul de măsurare a compoziţiei cristalelor de gheaţă din nori era destul de anevoios. Pentru acest studiu, însă, profesoara Kim Prather, din cadrul Institutului de Oceanografie a Universităţii California din San Diego, a dotat un avion cu un spectometru de masă. Colectând mostre din nori în timp real, dintr-un avion ce a survolat în mai multe rânduri statul Wyoming, cercetătorii au putut obţine informaţii extrem de detaliate despre particulele prezente în nori. Astfel, determinând compoziţia chimică a nucleului particulelor individuale de gheaţă, membrii echipei de oameni de ştiinţă au descoperit că nu doar pudra minerală, ci şi particulele biologice joacă un rol extrem de important în formarea norilor. S-a constatat că în compoziţia cristalelor de gheaţă intră 33% materie biologică şi 50% pudră minerală, restul fiind „alte substanţe“. Kim Prather, conducătoarea echipei, a anunţat că mostra de cristale de gheaţă pe care a analizat-o conţinea praf originar din Asia, ceea ce sugerează că particulele biologice care sunt angrenate în furtunile de nisip contribuie la formarea norilor. Din păcate, nu s-a putut preciza dacă bucăţile de materie vegetală şi bacteriile detectate au fost vii la un moment dat, pentru că instrumentul pe care l-au folosit le-a rupt în bucăţele pentru a le putea analiza compoziţia.

1 COMENTARIU