vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinCum ştim când ne este frig?

Cum ştim când ne este frig?

Cercetătorii au identificat de curând mecanismul pe care organismul uman îl foloseşte pentru a detecta temperaturile scăzute. În articolul publicat în revista Nature, oamenii de ştiinţă au declarat că în timpul experimentelor efectuate pe cobai au descoperit că există în celulele nervoase senzoriale un receptor care joacă un rol esenţial în apariţia senzaţiei de frig. Unul dintre membrii echipei ce a participat la proiect a menţionat că acest receptor împreună cu alţi receptori implicaţi în înregistrarea temperaturilor de către corpul uman ar putea oferi un punct solid de plecare pentru producerea unor anumite tipuri de analgezice. Cercetătorii au adăugat că sunt foarte încrezători că rezultatele obţinute pe cobai vor fi valabile şi în cazul altor mamifere, inclusiv al oamenilor.
Faptul că se cunoaşte rolul „receptorului TRPM8“ în procesul de detectare a temperaturilor scăzute ar putea avea implicaţii medicale, precum îmbunătăţirea tratamentului pentru anumite tipuri de dureri cronice sau cronicizate. Identificarea exactă a receptorului responsabil pentru senzaţia de frig le-a „scăpat“ până acum cercetătorilor din domeniul fiziologiei senzoriale, acest „receptor TRPM8“ fiind considerat ca o posibilitate extrem de importantă, dar care rămăsese neconfirmată. Un astfel de receptor situat pe suprafaţa unei fibre nervoase senzoriale poate fi activat prin anumite genuri de stimuli, calzi sau reci. Această stimulare transmite un semnal către creier, prin intermediul măduvei spinării, ceea ce îi permite organismului să recunoască o anumită senzaţie.
În anul 2002 cercetătorii mai făcuseră o descoperire în această privinţă: constataseră că acest receptor se activa în momentul în care era expus unor agenţi chimici de răcire, ca de exemplu mentolul, sau dacă era expus unui val de aer rece. Însă în cadrul studiului efectuat recent rolul acestui receptor s-a confirmat după ce echipa de cercetători a modificat genetic cobaii, scoţând gena ce controlează acest receptor. Cobaii modificaţi genetic nu au mai făcut diferenţa dintre cald şi rece până când temperaturile au fost scăzute până la extrem.