25.5 C
Craiova
marți, 7 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljRestaurantele și cafenelele din Craiova se tem că își vor pierde clienții

Restaurantele și cafenelele din Craiova se tem că își vor pierde clienții

De ieri (n.r. joi), Craiova a depășit pragul de 3 infectări la mia de locuitori. Astfel, au fost impuse mai multe restricții, printre care și cea care obligă clienții restaurantelor și cafenelelor să prezinte Certificatul Verde Covid-19 care atestă vaccinarea, testarea sau trecerea prin boală. Pentru a scana codurile QR, angajaților li se recomandă să instaleze aplicația Check DCC.

Cum se vor descurca firmele cu noile reguli? Patronii restaurantelor și cafenelelor din Centrul Vechi al Craiovei au păreri împărţite. Sunt restaurante care verifică clienții de la intrare, altele care, deși au auzit de această nouă regulă, așteaptă să vină să li se explice ce trebuie să facă, ce aplicație să descarce și să primească echipamente pentru a putea face asta. Și mai există o a treia categorie de restaurante, ai căror patroni nu sunt de acord cu această măsură și nici nu o vor implementa. Dar chiar și așa, toate instituțiile Horeca se tem de faptul că acest lucru va duce la o scădere a numărului de clienți.

Restaurantele și cafenelele din Craiova pierd clienți

La Theodor Caffe, Victor Ancuța deja este îngrijorat de lipsa clienților, dar și de facturile care au crescut. Chiria este mare și deja se gândește la o restructurare a personalului. În ceea ce privește verificarea certificatelor de vaccinare a întâmpinat și probleme cu oamenii care îl întreabă în ce calitate îi controlează.

,,Toată lumea se conformează. Nu avem ce să facem. Acum au venit clienți la mine și am deschis de la 09:30. E 11:45 și sunt șase, opt persoane. În două ore și jumătate nu a venit nimeni. Și avem noroc că e plăcut afară. Când va fi urât, cum a fost ieri, de exemplu, va fi dezastru. Va fi o problemă pentru că avem chirii, avem angajați, trebuie să mai restructurăm din personal. Unora nu li se deschide telefonul și nici nu știu ce calitate am eu să-i controlez. Unul chiar mi-a zis că în calitate de ce îl controlez. Ce puteam să-i zic? Nu poți să-i gonești. Nu știu ce se va întâmpla. Era mai bine anul trecut. Am chirie destul de mare, curentul a venit enorm. Nici nu știu cu ce o să le plătim”, spune Victor Ancuța, Theodor Caffe.

Angajații nu sunt organe abilitate ca să verifice oamenii

Și angajații Spartan sunt îngrijorați de noua măsură. Consideră că nu intră în atribuția lor această verificare și că vor fi trași la răspundere de unii clienți.

,,Mi se pare ciudat ca și angajat să verific eu. Ar trebui DSP-ul sau poliția să facă asta. Sunt multe persoane care nu au minimul de educație. Nu vreau să jignesc pe nimeni, dar sunt persoane care sunt recalcitrante, care vor sări la scandal. Mi se pare ceva ieșit din comun. Nu trebuie noi să verificăm așa. În cazul în care la noi în terasă sau în restaurant sunt prea mulți și nu respectăm regulile, atunci pot să vină în control. Lumea nu o să mai vină, o să fie foarte revoltată și o să scadă foarte mult vânzările. Facturile o să crească. Deja curentul și gazele au crescut. Dacă stai degeaba, cum stau eu acum, consumi curent, gaze, carnea ni se arde, o arunc la încheierea programului. Bani care se cheltuie degeaba. E o idee foarte proastă din partea autorităților să ne pună pe noi. Noi nu suntem un organ abilitat să verificăm. La noi, să zic vin 10, 20 de persoane maxim, că nici nu au mese să stea atâția și gata vine poliția. Dar prin mall-uri sau la concerte nu mai circulă Covid-ul. Până la urmă, o să iasă lumea în stradă. O să se sature. Și eu dacă aș fi pus în situația clientului, probabil că m-aș revolta. Cu ce drept mă scanezi și în calitate de ce? Nu e atribuția noastră să scanăm sau să întrebăm oamenii dacă sunt vaccinați”, spune Lucian Tănasie.

Își gonesc clienții de la ușă

Mihaela Popescu spune că la Roata Bistro e liniște acum. Nu s-au închis restaurantele încă, dar cu această condiție își gonesc clienții de la ușă.
,,Sunt de acord, nu sunt de acord, trebuie să facem ce face toată lumea. Da, am implementat chestia asta și acum este liniște în restaurant. Adică clientul vine și pleacă. Nu s-au închis restaurantele, dar punând condiția asta gonești clientul de la ușă. Garantat, asta va scădea numărul de clienți”, spune Mihaela Popescu, Roata Bistro.

Nu pot să oblige oamenii să le arate datele personale

Nici pub-ul Mood Caffe nu este încântat de nouă regulă. Angajații știu că nu-i pot obliga pe oameni să se conformeze. Așteaptă și ei să vadă ce se întâmplă, dar preconizează că numărul de clienți se va reduce.
,,Nu poți să obligi un om să-ți arate ție datele lui personale. Nu cred că o să fie nimeni de acord să stea să scaneze. Și nu știu câtă lume scanează codul. Practic, trebuie să-i ceri și buletinul. Ca să coincidă. O să vedem. Până acum e ok, oricum a fost prea frig ca să ne dăm seama. Așteptăm să vedem ce se mai întâmplă. O să se reducă foarte rău numărul de clienți”, spune Iulian Iordache, Mood Caffe.

Nu va implementa noua măsură

Directorul restaurantului Bulevard din Craiova spune că nu a impus această regulă până acum și că nici nu o va face. Nu îi poate obliga pe oameni să se vaccineze, atâta timp cât nici angajații nu vor să o facă. Plus că, în ceea ce privește noua măsură, nici pentru clienți și nici pentru angajați situația nu e una prea plăcută.

,,Ce pot să zic. Ne deranjează pe toți. Va fi o foarte mare pierdere a consumatorilor. Mulți sunt limitați. Nu vor să se vaccineze și, aici, personalul nu vrea. Nu am scanat până acum și nici nu cred că o voi face. De ce să mă intereseze pe mine de ce se întâmplă și de ce fac alții. Dacă alții sunt inconștienți e treaba lor. Nu contează cum este omul. Până la urmă, sunt dorințele lui. Eu așa gândesc și din punctul de vedere al consumatorului. Nu poți să-i schimbi unui om părerea. Poți să-l îndrumi”, spune Ciprian, Bulevard.

Clienții ne arată certificatele pe telefon, dar noi nu avem cu ce să le scanăm

La o altă terasă din centrul Craiovei, deși oamenii vin și le arată certificatele angajaților pe telefon, aceștia nu au cu să le scaneze. Așteaptă să primească echipament de la firmă, pentru că nu vor să-și folosească telefoanele personale.
,,Nici măcar nu știu cine o să achiziționeze astea. Noi, firma, o să le primim. N-avem decât să ne conformăm. Noi informăm clienții pentru că, deocamdată, nu avem cu ce să le scanăm. Probabil vor exista și controale. Ei ne arată pe telefon că sunt vaccinați, dar noi nu avem cu ce să le scanăm certificatele. Ei sunt pregătiți. Dar ar trebui să fim mai informați despre ce este vorba. Așteptăm să vină să ne spună unde intrăm, ce descărcăm. Încercăm să facem lucrurile să meargă. Să trecem și de iarna asta cu pandemie”, spune un alt reprezentant Horeca.

O măsură bună, care-i poate convinge pe oameni să se vaccineze

Deși mulți agenți economici nu sunt de acord cu această regulă, iar alții se conformează, mai sunt și câțiva care empatizează cu această nouă măsură.

Cei de la Downtown te opresc încă de la intrare și te întreabă dacă ai certificat de vaccinare, ca mai apoi să vină cu aplicația. Aceștia sunt de părere că această măsură poate fi o bună modalitate de a-i convinge pe oameni să se vaccineze.

,,Eram sigur că o să se ajungă și în punctul acesta, deoarece pandemia a început să facă cât mai multe probleme și, până la urmă, trebuia să ne vaccinăm într-un fel sau altul. Este foarte posibil să ne scadă și numărul de clienți. Mulți oameni, din anumite motive, nu vor să se vaccineze. Plus că, să poți veni constant trebuie să te testezi, cel puțin, de două ori pe săptămână. În dimineața asta, am avut trei clienți. Încurajăm oamenii să se vaccineze în felul acesta. Poate așa se va termina totul la un moment dat și vom reveni la normal”, spune Bogdan, Downtown.

Angajații se simt în siguranță

Răzvan Panait de la Ponton Craiova este de părere că această măsură trebuia aplicată mai demult. Îi face pe angajați să se simtă în siguranță, dar este nemulțumit că, deși trebuie să scaneze codurile, trebuie să poarte mască în continuare.
,,Personal, sunt foarte mulțumit că trebuie să scanăm codurile. Oarecum, ne simțim și noi mai în siguranță. Singura nemulțumire ar fi că, deși trebuie să scanăm codurile, trebuie să purtăm în continuare mască. Celor nevaccinați nu prea le convine situația, dar asta e. Eu sunt vaccinat demult și sunt mulțumit. Mi se pare foarte în regulă. Trebuiau să se aplice măsurile astea demult. Acum, vaccinarea e la liber, nu mai e cu programări. Până la urmă, toată lumea ar trebui să facă asta, altfel nu o să depășim niciodată pandemia”, spune Răzvan Panait, Ponton.

La One Garden, ca și la multe alte restaurante și cafenele din Craiova, măsura încă nu s-a aplicat, dar va fi implementată. ,,Mi se pare o idee bună pentru că poate așa se vaccinează toți. Sunt mai dispuși să se vaccineze. Aplicația nu o avem încă, dar o s-o implementăm de mâine”, spune un angajat One Garden.

Marina Andrei

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS