10.6 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMâine este Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor

Mâine este Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor

Mâine, 15 martie, este „Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor”, sărbătorită pentru prima dată în 1983. Preşedintele american John Friezerald Kenedy a enunţat, în 1962, primele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: la securitate, la informare, de a fi ascultat, de a alege produse şi servicii.
Asociaţia Internaţională a Uniunii Consumatorilor a adăugat încă patru drepturi:
– dreptul la despagubire;
– dreptul la educare;
– dreptul la un mediu inconjurator sanatos;
– dreptul la asigurarea necesitatiilor si nevoilor fundamentale.
Ziua mondială a Drepturilor Consumatorilor a devenit o importantă ocazie pentru mobilizarea cetăţenilor în privinţa cunoaşterii şi protejării drepturilor ce le revin în calitate de cosumator.

Pentru promovarea intereselor consumatorilor si asigurarea unui nivel de protectie a acestora,Uniunea Europeana contribuie la protejarea sanatatii,securitatii si intereselor economice ale consumatorilor,precum si la promovarea dreptului acestora la informare,la educare si la organizarea in vederea apararii intereselor lor.
Perioada de pionierat in acest domeniu, pentru tara noastra coincide cu momentele in care tari ca Franta,Marea Britanie sau Germania isi alcatuiau deja un sistem structurat bazat pe legi care statutau drepturile consumatorilor.
La crearea sa, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor nu avea autonomie, ci era parte integrantă a organismului ce se numea, pe atunci, Comisia Naţională pentru Standarde, Metrologie şi Calitate. 1992 este anul în care Comisia se reorganizează în organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, respectiv Institutul Român de Standardizare, Biroul Român de Metrologie Legală şi Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor.

În acea perioadă, activităţile de bază ale Oficiului erau supravegherea pieţei şi cea de rezolvare a reclamaţiilor venite de la consumatori. Începând cu 1992, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor a demarat ample acţiuni de informare şi de conştientizare cu privire la drepturile fundamentale pe care fiecare persoană fizică le deţine în calitatea sa de consumator. De-a lungul anilor, O.P.C. a căpătat în conştiinţa publică, pe lângă calitatea de apărător al drepturilor oricărui consumator, o responsabilitate în plus, şi anume aceea de sursă permanentă de sfaturi în achiziţia de bunuri alimentare, nealimentare sau la încheierea contractelor pentru diverse servicii.
În prezent, actul normativ care reglementează organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor este Hotărârea Guvernului nr. 700 din 11 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 491 din 18/07/2012.
Pornind de la aceste necesităţi şi realităţi impuse de legile şi mecanismele economiei de piaţă, România a adoptat în august 1992 legea de bază în domeniul protecţiei consumatorilor –Ordonanta Guvernului nr 21/1992 privind -,,Protectia consumatorilor cu modificarile si completarile ulterioare,r2,Act normativ considerat piatra de temelie a acestui domeniu care consacra si drepturile de baza:dreptul la protectia vietii,sanatatii,securitatii,dreptul la protectia intereselor economice,dreptul la informare,dreptul la educare,dreptul de acces neingradit la pietele de produse si servicii,dreptul la despagubire,dreptul la reprezentare.

Avand in vedere informarea consumatorilor, A.N.P.C a pus la dispozitie informatii cu privire la urmatoarele aspecte:
Cine suntem?
-Autoritate guvernamentala care asigura respectarea drepturilor consumatorilor in relatia cu comerciantii.
-8 Comisariate Regionale pentru Protectia Cosumatorilor care coordoneaza activitatea celor 42 de Comisariate Judetene pentru Protectia Consumatorilor ;
-In subordine Centrul National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor ,,Larex”,Laboratorul pentru Analiza Calitatii Vinurilor si Bauturilor Alcoolice si Directia de metale pretioase.
Principalele activitati:
-supravegherea permanenta a pietei prin controale si prin analiza reclamatiilor;
-informarea consumatorilor cu privire la produsele neconforme/contrafacute sau periculoase;
-protejarea consumatorilor impotriva practicilor comerciale incorecte ;
-consilierea si educarea consumatorilor ;
-consillierea gratuita a operatorilor economici;
Astfel in 2018,conducerea C.R.P.C.R S-V OLTENIA isi propune ca masuri pentru cresterea nivelului protectiei consumatorilor urmatoarele:
-cresterea sigurantei alimentare prin efectuarea de controale tematice si prelevari de produse,urmarirea modului de comercializare,etichetare,depozitare,prezentare si publicitate;
-imbunatatirea calitatii serviciilor;
-imbunatatirea sistemului de transmitere si urmarire a sesizarilor si reclamatiilor,precum si mentinerea unui parteneriat de incredere intre C.R.P.C.-C.J.P.C-uri si consumatoriastfel incat acestia sa fie protejati la cel mai inalt nivel.
In anul 2017,comisarii C.R.P.C.R.S-V OLTENIA au efectuat 9365 de actiuni si au solutionat un numar de 4394 de reclamatii inregistrate.
In fiecare an cu aceasta ocazie este aleasa o tema particulara de discutie,se organizeaza activitati caracteristice:
-simfozioane;
-dezbateri;
-consiliere;
-distributie materiale publicitare in marile centre comerciale.
In data de 15 martie 2018,Comisariatele Judetene din cadrul CRPC Regiunea Sud-Vest Oltenia Craiova vor organiza conferinte de presa,in cadrul careia vor prezenta rezultatele actiunilor de control ale CJPC-urilor cu accent pe domeniul comertului online insotite de sfaturi pentru consumatori care achizitioneaza produse online.
Tot in cadrul manifestarilor care marcheaza..Ziua mondiala a drepturilor consumatorilor’’,in data de 15 martie CJPC-urile din CRPC Regiunea Sud-Vest Oltenia Craiova vor desfasura actiuni de informare si consiliere in zonele cu cel mai mare flux de consumatori .
Tema abordata in acest an de catre A.N.P.C.cu prilejul sarbatoririi zilei mondiale a consumatorilor este de un interes deosebit -,,Crearea unei piete on-line echitabile si sigure’’.
Prin colaborare cu Inspectoratele Scolare Judetene-Dolj,Gorj,Olt,Mehedinti, Valcea se va organiza in data de 17 martie 2018 etapa judeteana a concursului ,,Alege este dreptul tau”tema concursului fiind,,Crearea unei piete on-line echitabile si sigure”si va cuprinde:
-expozitie de desene pentru elevii claselor I-IV,care sa reprezinte mesaje ascunse in publicitatea on-line.
-concursul propriu-zis –faza judeteana pentru clasele IX-XI va cuprinde doua probe,constand in sustinerea unui test grila si redactarea unui eseu cu tema ,,Costuri ascunse ale comertului on-line”,regulamentul concursului il pot accesa toti cei interesati de pe site-ul ANPC JUNIOR,unde se afla si bibliografie pentru concurs.
Elevii claselor IX-XI clasati pe locurile I si II la etapa judeteana a concursului,,Alege!Este dreptul tau!’’ se califica la etapa nationala,care se va desfasura in perioada 17-27 iunie 2018.

SFATURI PENTRU CONSUMATORII CARE ACHIZIŢIONEAZĂ PRODUSE ONLINE

Comerţul online este reglementat prin Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesionistii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
1.Consumatorii trebuie sa fie atenti să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect şi complet privind:
– datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon şi fax);
– caracteristicile esenţiale ale produsului;
– preţul cu toate taxele incluse;
– cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
– modalităţile de plată şi de livrare;
– perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
– durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
– existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
2. Să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a conditiilor de livrare; modul în care  răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului.
3.  Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el; nu trebuie să invoce vreun motiv.
4.  În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
5. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Profesionistul rambursează sumele folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
6. Comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator în cel mult 14 de zile de la data denunţării contractului de către consumator.
7. Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu înca 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.
In cazul in care comerciantul nu a solutionat amiabil reclamatia consumatorului referitoare la intarzierea comenzii,aceasta se poate adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor care poate verifica in ce masura comerciantul a respectat legislatia referitoare la executarea contractelor si aplica sanctiuni corespunzatoare.
In situatia in care continutul coletului este deteriorat si comerciantul refuza solutionarea amiabila a sesizarii,consumatorul se poate adresa instantei de judecata comeptente.Chiar si in situatia in care deteriorarea coletului a survenit pe parcursul livrarii coletului,doar instanta de judecata poate aprecia in ce masura poate fi angajata raspunderea furnizorului de servicii postale si il poate obliga pe acesta la plata despagubirilor aferente prejudiciului suferit in urma deteriorarii.
Centrul European al Consumatorilor Romania-ECC Romania se ocupa de achizitiile de bunuri si servicii realizate pe teritorul Uniunii Europene.

REGULI DE BAZA INAINTE DE A PLECA LA CUMPARATURI
Cand te-ai hotarat sa pleci la cumparaturi,indiferent ca este vorba despre cele de zi cu zi ocazionale,exista cateva reguli pe care trebuie sa le cunosti si sa le aplici pentru a te proteja de unele necazuri.Iata-le pe cele mai importante dintre ele:
-Nu cumpara de oriunde si orice!Alege marfa dintr-un magazin specializat in asemenea produse.
-Nu cumpara din primul magazine iesit in cale,mai cu seama cand este vorba de alimente!
-In cazul marfurilor de consum curent-in special cele comestibile-testeaza mai multe magazine din aproprierea locuintei sau de pe traseele tale obisnuite si stabileste-ti preferintele,in functie de cee ace vrei sa cumperi.Clientul fidel al unui magazine,afla de la vanzator unele amanunte legate de un produs sau altul,pe care un comparator ocazional nu le va cunoaste niciodata.
-In pietele agroalimentare,nu cumpara decat produse agricole,chiar daca unele marfuri sunt cu cativa zeci de lei mai ieftine decat la magazinul tau preferat.Astfel in 99% dintre situatii,vei regreta pentru ca:fie kg cantareste 900 g,fie marfa este depreciate,astfel ca iti asumi riscuri supliementare consumand-o,fie vei constata ca este improprie pentru consum;
-Cand cumperi un produs de folosinta indelungata,testeaza piata,atat pentru a vedea cat mai multe modele,cat si pentru a te familiariza cu preturile practicate de diversi agenti economici .In nici un caz sa nu cumperi asemenea marfuri de la tarabe ori de la buticuri!Mai bine faci o actiune caritabila si ii dai banii unui om sarman…
-Daca te-ai hotarat asupra modelului si magazinului de unde iti vei cumpara produsul droit,nu uita ca ai dreptul sa ceri mai intai testarea aparatului in fata ta .In gol,bineinteles,daca se poate,ca doar n-o s-o pui pe vanzatoare sa iti spele rufele ca sa vezi o masina de spalat functioneaza correct!Trebuie sa respectam limitele rezonabilului ,nu-i asa!
-Sa nu-ti fie teama sau rusine sa pui intrebari!Nu uita ca ai dreptul sa fii informat corect si complet inainte de a da banii pe un produs.Nu pleca din magazine fara a fi pe deplin lamurit;acasa nu mai ai pe cine sa intrebi,chiar daca vei avea in fata o bronsura cu instructiuni folositoare!
-Una dintre cele mai importante reguli este urmatoare:fii politicos inca de la intrarea in magazin si pe tot parcursul discutiei !O atitudine prietenoasa iti poate fi de mare ajutor in relatia cu vanzatorul.Nu uita nici o clipa ca lucrul cel mai greu este de a reclama faptul ca vanzatorul nu s-a purat civilizat cu tine si de a sustine aceasta acuzatie cu probe.De aceea,obliga-l sa fie politicos si binevoitor prin propriul tau comportament.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS