3.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSituația tronsonului I al DEx, mai incertă ca niciodată

Situația tronsonului I al DEx, mai incertă ca niciodată

Situația tronsonului I al Drumului Expres Craiova-Pitești este în ceață. După ce CNAIR a transmis, la finalul lunii decembrie 2022, faptul că va rezilia contractul cu Tirrena Scavi, firma care se ocupa de lucrări, compania de infrastructură se chinuie acum să descurce ițele pentru a putea scoate la licitație restul lucrării.

Rezilierea, anunțată din decembrie

Tronsonul I al Dex ar putea primi titlul de „cel mai ghinionist“ segment de drum dintre toate cele trei ale întregului proiect. Spunem acest lucru fiindcă tronsonul I, cuprins între Craiova și Robănești, a avut neșansa să fie câștigat de firma Tirrena Scavi, care nu a reușit să ducă la îndeplinire contractul. Șoferii olteni sau cei care tranzitează această zonă ar fi trebuit să beneficieze de acest drum încă din decembrie 2022. Numai că Tirrena Scavi s-a mișcat cu încetinitorul, iar lucrările au mers din rău în mai rău. Astfel că, CNAIR s-a văzut nevoită să treacă la rezilierea contractului.

„Având în vedere slaba mobilizare și incapacitatea financiară a constructorului italian de a continua proiectele pe care le derulează, managementul CNAIR a luat decizia de a rezilia contractele încheiate cu acest antreprenor. Precizăm că la construcția Variantei de Ocolire Timișoara Sud sunt întârzieri majore în raport cu termenul de finalizare. Termenul contractual al acestui obiectiv a fost depășit cu mult. Mobilizarea pe șantier a fost deficitară pe tot parcursul anului 2022, ajungând la un stadiu fizic de doar 58,26%.

De asemenea, pe tronsonul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești progresul fizic este de doar 57,06%. Deși termenul contractual de finalizare era 2022. Pe sectorul de centură a Bucureștiului, cuprins între DN 2 și A2, acolo unde există un contract pentru lucrări de modernizare, progresul fizic este de doar 20,76%. Conform termenului asumat prin contract obiectivul trebuia finalizat de mai mult de un an (04.08.2021). Aceste întârzieri atrag și daune materiale consistente, pe lângă cele care decurg din imposibilitatea de a folosi infrastructura rutieră. CNAIR va face toate demersurile pentru relansarea acestor proiecte în cel mai scurt timp posibil. Constructorii trebuie să fie conștienți de obligația de a aborda cu seriozitate contractele pe care le semnează cu CNAIR. În caz contrar, vor suporta consecințele legale care derivă inclusiv din eliberarea certificatelor negative. Acestea au valabilitate timp de 3 ani“, preciza CNAIR, în comunicatul din decembrie 2022.

Ce se întâmplă acum cu Tronsonul I?

Chiar dacă rezilierea ne scapă de firma care a întârziat prea mult lucrarea și nu a reușit să o ducă nici până la procentul de 60%, de aici decurg alte probleme. Deja au trecut două luni de la momentul în care a fost anunțată rezilierea. Însă lucrarea nu a mai fost scoasă la licitație până acum.

CNAIR susține că se fac demersuri, însă faptul că lucrarea nu se face până la final de firma câștigătoare inițial îngreunează și mai mult situația. „Ținând cont de faptul că acest tronson a ajuns la un stadiu fizic de 57.06%, destul de avansat din punct de vedere tehnic, este necesară o documentare amănunțită cu privire la stadiul tehnic realizat pentru a putea iniția, într-un termen cât mai scurt, licitarea propriu-zisă a segmentului rămas de construit. În prezent, CNAIR elaborează expertiza tehnică a lucrărilor realizate pentru a avea toate datele necesare realizării documentației pentru lansarea unei noi licitații publice pentru finalizarea întregului tronson“, au precizat, pentru GdS, reprezentanții companiei de infrastructă rutieră.

Termenele limită, în aer

Așadar, de mai bine de două luni se verifică lucrările făcute până acum de Tirrena Scavi pe Tronsonul I. La finalul verificărilor va începe întocmirea documentației necesare pentru o nouă licitație, etapă care va mai necesita și ea timp. Abia apoi va urma procesul de licitație, deci încă o perioadă de timp pierdută. În eventualitatea în care vor fi firme doritoare, va fi desemnată câștigătoare cea care oferă prețul cel mai mic. În cel mai optimist scenariu, nu vor exista contestații. Însă, dacă licitația va fi contestată, procesul până la finalizarea tronsonului I va fi, din nou, amânat.

În acest moment nu mai putem vorbi despre termene limită. CNAIR nu a oferit o dată la care va fi finalizată documentația pentru lansarea unei noi licitații. Astfel, primul tronson al Drumului Expres, de altfel cel mai scurt dintre toate (17,7 kilometri), este acum în aer. Nimeni nu știe, deocamdată, care va fi noul termen de finalizare a lucrărilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS