16.2 C
Craiova
vineri, 10 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljŞantierul Tronsonului I al Drumului Expres, încremenit. Nimeni nu lucrează

Şantierul Tronsonului I al Drumului Expres, încremenit. Nimeni nu lucrează

Şantierul Tronsonului I al Drumului Expres Craiova-Piteşti este mai mult mort. Singurul suflu de pe şantier era, joi, cel al paznicului. Se pare că muncitorii au fost puşi pe liber două zile, însă motivul nu se prea cunoaşte. În ritmul în care merg lucrurile, ne putem lua adio de la acest drum cel puţin pentru următorii doi ani.

Toate utilajele de pe şantierul Tronsonului I al Drumului Expres Craiova Piteşti erau parcate ieri. Nici ţipenie de muncitor. Un paznic şi un câine erau cei care se plimbau printre basculante, excavatoare şi alte utilaje parcate la începutului şantierului, în zona Bariera Vâlcii spre Gherceşti. Paznicul care stătea de veghe pe şantierul pustiu ne-a spus că muncitorii sunt liberi câteva zile, dar că nu ştie motivele. „Eu presupun şi am mai auzit vorbindu-se pe aici că preţul motorinei şi al materialelor de construcţii a crescut foarte mult şi că nu mai sunt bani. Din câte ştiu cimentul şi fierul se aduceau din Ucraina şi acum e foarte greu.

Muncitorii vor veni la serviciu de luni, dar nu ştiu exact motivul. A trecut miercuri o comisie de la CNAIR pe aici, să vadă ce se poate face. Eu zic că dacă va fi gata în 2025 e bine“, a spus bărbatul. Potrivit unui răspuns al CNAIR, în urmă cu două săptămâni, stadiul lucrării de pe acest tronson era de 51%.
De asemenea, compania ne-a menţionat că firma italiană invocă dificultăţi legate de aprovizionarea cu materiale. În rest, CNAIR nu a mai precizat că ar mai exista alte probleme.

Pedeapsa de la CNAIR, egală cu zero pentru Tirrena Scavi

În realitate, Tronsonul I al Drumului Expres acumulează, de la o lună la altă, un handicap şi mai mare. Se pare că firma italiană Tirrena Scavi nu poate fi pusă în mişcare prin nicio metodă. Lucrurile merg din rău în mai rău, iar Ministerul Transporturilor nu face altceva decât să lungească boala. Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a început să critice firma Tirrena Scavi încă de la finalul anului trecut. Însă, toate declaraţiile s-au dovedit a fi vorbe în vânt pentru italieni, care nu s-au pus pe treabă nici măcar acum. Dacă este să o luăm practic, oricum firma italiană nu a fost constrânsă cu absolut nimic concret, în afară de criticile verbale ale lui Sorin Grindeanu.

Ministrul Grindeanu s-a laudat, odată cu inaugurarea primului lot din Tronsonul II, că firmele care nu respectă contractele şi nu lucrează serios, vor avea de suferit şi se va ajunge chiar şi la rezilierea contractului. Cum a spus că se va face acest lucru? Prin verificări şi prin emiterea unor certificate negative din partea CNAIR pentru respectivele firme. Chiar zilele trecute, Grindeanu a anunţat că mai multe firme au primit de la CNAIR certificate negative. Printre acestea şi Tirrena Scavi.

Aceste certificate se traduc, de fapt, printr-un „cadou“ de încă nouă luni în care firmele pot să stea degeaba. Practic, certificatele negative se emit la distanţă de trei luni. De asemenea, este nevoie să fie trei la număr pentru ca procedurile de reziliere a unui contract să poată fi iniţiate. Acest lucru înseamnă alte întârzieri, iar firmele neserioase nu pot decât să profite cât de mult.

Lista firmelor „pedepsite“

Ministrul Transporturilor a făcut publică întreaga listă a firmelor care au primit certificate negative. „CNAIR a emis primele certificate negative intermediare în baza noii legislații a achizițiilor publice! Este un semnal de alarmă de care trebuie să țină cont toți antreprenorii care nu respectă termenii contractuali.

Pentru contractele de proiectare aflate în derulare, au primit certificate negative: SEARCH Corporation SRL, EGIS Romania SA, EGIS International S.A.S, CONSITRANS S.R.L, INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL S.A., PRIMACONS GROUP S.R.L, NV CONSTRUCT SRL.

Pentru Contractele de execuție lucrări au primit certificate negative: ASOCIEREA Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (fosta SC AQUA PARC SRL)-SC Mavgo Holding SRL-Vahoslav SK-Trameco SA, ASOCIEREA Alexcor Trading SRL – Mpresa di Construzioni ING. E. Mantovani SpA – Pegasus Engineering SRL, Todini Construzioni Generali SpA, ASOCIEREA Cosedil SpA – BIT Invest SRL – Chirulli Andrea Impresa Individuale- Total Road SRL, ASOCIEREA Concept Infrastrade Logistics SRL – Tehnic Asist SRL, ASOCIEREA Mavgo Holding SRL- Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL – BDU Maxi Construct SRL – Hydrostroy AD, ASOCIEREA Secol Romania SRL- Secol Societa Edile Construzioni e Lavori SA, Tirrena Scavi SpA, ASOCIEREA Webuild SpA – IHI Infrastructure Systems Co Ltd, ASOCIEREA Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR S.A.) – Euro Construct Trading 98 S.R.L., Webuild SpA“, a transmis Sorin Grindeanu.

Ce rol au certificatele

Grindeanu a explicat şi ce înseamnă aceste certificate negative. „Documentele constatatoare periodice vor fi actualizate și publicate din 90 în 90 de zile. Ele vor reflecta stadiul la zi pentru fiecare contract în parte, așa cum prevăd noile reglementări, aprobate la începutul acestui an. După primirea acestor certificate negative intermediare (Documente Constatatoare periodice), antreprenorii au posibilitatea să recupereze întârzierile și să evite astfel primirea unui nou document constatator negativ la următoarea evaluare.

Acest tip de Documente Constatatoare va permite Comisiilor de evaluare să cunoască în timp real situația concretă a Antreprenorilor care se prezintă la alte licitații și vor constitui baza analizei cu ocazia verificării motivelor de excludere pentru abateri grave sau repetate în derularea contractelor deja încheiate“, a mai precizat Sorin Grindeanu.

Care este situaţia pe Tronsonul II

În timp ce lucrările au fost sistate pe Tronsonul I, Tronsonul II se pregăteşte de inaugurarea în totalitate. Primul lot a fost dat circulaţiei în aprilie, iar până în luna august, şoferii vor putea conduce şi pe Lotul II al Tronsonului II.

Aşadar, de la Robăneşti la Slatina se va putea circula pe Drumul Expres. „Lucrările la Lotul II decurg conform planificării și programului de execuție, fiind în curs de finalizare. În acest moment, este înregistrat un stadiu al progresului fizic de aproximativ 97%. În perioada următoare (iulie-august 2022), pentru lotul 2, va fi programată și efectuată recepția la terminarea lucrărilor, urmând să fie deschis și traficul“, au precizat, pentru GdS, reprezentanţii CNAIR, pe 10 iunie.

Citeşte şi: Maşini parcate în stradă pe Calea Severinului, oamenii fără trotuar

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS