18.3 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCât costă modernizarea liniei de cale ferată Craiova - Calafat. Suma este colosală!

Cât costă modernizarea liniei de cale ferată Craiova – Calafat. Suma este colosală!

Modernizarea liniei de cale ferată Craiova – Calafat a devenit din nou un subiect de actualitate. După mai bine de zece ani de amânări, Ministerul Transporturilor a publicat indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea liniei Craiova – Calafat, parte a Coridorului Orient/Est Mediteranean, informează clubferoviar.ro.

Valoarea totală a investiției, care va presupune electrificarea liniei (nu și dublarea ei), ridicarea vitezei de circulație la 160 km/oră și lucrări în stații, este de peste trei miliarde de lei, echivalentul a peste 600 de milioane de euro. Infrastructura feroviară de pe acest traseu se află într-o stare avansată de degradare. Viteza de deplasare pe sectorul Golenți – Segarcea, spre exemplu, este limitată la 30 km/oră.

Singura porțiune la standarde europene este cea nou construită dintre Golenți și podul peste Dunăre, care face legătura dintre Calafat și Vidin. Pe aici se poate circula cu 160 km/oră, iar linia este și electrificată, însă vorbim doar de 3 kilometri de astfel de cale ferată.

În rest, până la Craiova, unde se face legătura cu Magistrala 900, linia este simplă, neelectrificată și cu numeroase restricții și limitări de viteză, adaugă sursa citată. Între Segarcea și Craiova, viteza maximă este de 70 km/oră. Din aceste motive, cei 106 km de cale ferată dintre Craiova și podul de la Calafat sunt parcurși în mai bine de trei ore.

Modernizarea liniei de cale ferată Craiova – Calafat. Valoarea investiției e uriașă

Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiției, lansat în dezbatere publică, valoarea totală a investiției de modernizare a liniei Craiova – Calafat este de 3.024.654.000 lei (TVA inclus). Adică, echivalentul a circa 615 milioane de euro. Din această sumă, lucrările propriu-zise de construcții și montaj au fost estimate la 2.174.499.000 lei. Durata de realizare a investiției este de 36 de luni.

În nota de fundamentare a proiectului de act normativ se face o radiografie a tronsonului Craiova – Calafat. Se pomenește aici de tasarea terasamentului, de lăţimi insuficiente ale platformei căii, de lipsa șanțurilor de colectare şi evacuare a apelor, de zone mlăştinoase la piciorul rambleului de cale ferată, de vegetaţie abundentă cu arbori crescuţi pe taluzul terasamentului. În document se mai menționează de zone cu traverse noroioase, grad avansat de uzură a ciupercii, ştirbituri, bavurări, patinări şi desprinderi de material. În plus, prisma căii ar fi colmatată, fapt ce a permis dezvoltarea vegetaţiei.

De asemenea, multe dintre traversele de beton prezintă fisuri, pe zona centrală, la partea superioară. Podurile și podețele prezintă și ele defecte structurale, în funcție de tipul acestora, iar la multe dintre acestea albia cursurilor de apă prezintă suprafeţe cu vegetaţie abundentă, cu arbori şi arbuşti crescuţi atât în albia minoră, cât şi în albia majoră. Totodată, instalaţiile de semnalizare și telecomunicații existente pe tronson au depășit durata normată de funcţionare stabilită prin reglementările în vigoare.

Ce va presupune modernizarea liniei Craiova – Calafat

Un prim obiectiv al proiectului privind modernizarea liniei Craiova – Calafat constă în reînnoirea infrastructurii liniilor şi corectarea geometriei traseului pentru viteza de 160 km/h. De asemenea, se are în vedere reconfigurarea dispozitivului de linii din staţii, pentru o viitoare dublare a liniei, pe viitor. Pe partea de semnalizare și automatizare se vor introduce instalații de centralizare electronică în toate stațiile, haltele de mișcare și posturile de mișcare incluse în proiect.

Modernizarea liniei de cale ferată Craiova – Calafat a devenit din nou de actualitate. Ministerul Transporturilor a publicat indicatorii tehnico-economici ai investiției (Foto: clubferoviar.ro)
Modernizarea liniei de cale ferată Craiova – Calafat a devenit din nou de actualitate. Ministerul Transporturilor a publicat indicatorii tehnico-economici ai investiției (Foto: clubferoviar.ro)

Potrivit documentului lansat de Ministerul Transporturilor, proiectul presupune și modernizarea gărilor existente, precum și construcția a trei clădiri noi de călători, clădiri tip, minimale, în Jiu Nou, Afumați și Boureni. În proiect sunt incluse și asigurarea de facilităţi pentru pasageri în staţii şi haltele de călători. modernizarea peroanelor și asigurarea interoperabilității acestora, construirea a două districte LC+EA+ELF, în Jiu Nou și Băilești. Totodată, se are în vedere și reabilitarea clădirii de revizie și a magaziei din Calafat, dar și reabilitarea rampelor de încărcare-descărcare din stațiile Podari, Segarcea, Moțăței, Golenți și Calafat, plus realizeazarea unei noi rampe în stația Băilești.

Revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru reabilitarea liniei de cale ferată Craiova – Calafat a fost atribuit de CFR SA încă din anul 2017. Contractul a fost semnat atunci cu Asocierea CONSIS PROIECT SRL – BAICONS IMPEX SRL. Modernizarea liniei Craiova – Calafat este parte a proiectului global de modernizare a tronsonului feroviar Arad – Timişoara – Caransebeş – Craiova – Calafat, parte componentă a Coridorului Orient/Est-Mediteranean pe teritoriul României.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS