Tramvaiele din Craiova au peste 30 de ani vechime şi sunt depăşite fizic şi moral (Foto: Lucian Anghel)
Tramvaiele din Craiova au peste 30 de ani vechime şi sunt depăşite fizic şi moral (Foto: Lucian Anghel)

Transportul în comun din Craiova rămâne una dintre „bilele negre“ ale municipiului, având în vedere vechimea parcului auto de care dispune în prezent SC RAT SRL, societatea care are în gestiune acest serviciu. Cele mai noi mijloace de transport public din Bănie sunt cele 29 de autobuze Solaris cumpărate în ultimii ani în baza unui acord-cadru încheiat în 2014. În rest, flota Regiei de Transport lasă de dorit. Tramvaiele, spre exemplu, au peste 30 de ani şi sunt deja depăşite fizic şi moral. Toate aceste aspecte negative ale transportului public din Craiova s-ar putea schimba în viitor, dacă este să luăm în calcul proiectele aflate în implementare. Autorităţile locale vorbesc de 17 tramvaie noi, 46 de autobuze electrice şi 40 de autobuze Diesel Euro 6, care ar urma să apară pe rutele din oraş. Când? Multe dintre ele cel mai probabil în anul electoral 2020.

Transportul public din Craiova, capitol la care municipiul încă suferă, s-ar putea îmbunătăţi în viitor dacă luăm în considerare proiectele pe care autorităţile locale le au în implementare: un acord de parteneriat cu Ministerul Dezvoltării pentru achiziţia a 17 tramvaie, un proiect european privind achiziţia a 38 de autobuze electrice şi un împrumut de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) din care ar urma să se achiziţioneze şi 35 de autobuze Diesel Euro 6. În ce stadiu se află aceste proiecte şi când vor beneficia craiovenii de un transport public modern, aflaţi în cele ce urmează.
Cel mai avansat proiect din cele trei menţionate pare cel privind achiziţia de tramvaie, unde procedura de achiziţie publică se află în derulare. Reprezentanţii municipalităţii speră chiar ca măcar două din cele 17 tramvaie solicitate să ajungă în Bănie în acest an, furnizorul care va câştiga licitaţia urmând să livreze grosul comenzii în 2020. De altfel, şi pentru restul mijloacelor de transport în comun anul electoral 2020 ar fi anul de graţie în care SC RAT SRL va dispune de autobuze şi tramvaie moderne. Să le luăm pe rând!

Termenul de primire a ofertelor pentru tramvaie, prelungit

Primăria Craiova a încheiat, anul trecut, un parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), minister care urma să se ocupe de achiziţia a 17 tramvaie destinate transportului public din Bănie, în baza unui proiect cu fonduri europene. Licitaţia a fost lansată pe 18 ianuarie 2019, a avut ca termen-limită de primire a ofertelor 6 martie, însă el a fost prelungit până la data de 8 mai, se pare că la cererea unuia dintre ofertanţi. Valoarea contractului a fost estimată la 170 de milioane de lei, respectiv 202.300.000 de lei cu TVA. Până să demareze procedura de achiziţie, ministerul s-a încurcat puţin în calcule, estimând greşit preţul unui tramvai (2 milioane de lei, în loc de 10 milioane), aşa că primăria a trebuit să modifice hotărârea de consiliu local prin care se aproba parteneriatul cu MDRAP.
Zilele trecute, Consiliul Local Craiova a umblat iar la hotărârea aprobată anterior şi a modificat acordul de parteneriat. Asta după ce ministerul a realizat că TVA-ul achiziţiei, în sumă de 32.300.000 de lei, nu este eligibil. „S-a stabilit că cotele de TVA sunt sume neeligibile, aşa că ele vor fi suportate de către guvern, prin Ministerul Dezvoltării, cu care avem parteneriatul. Am modificat hotărârea de consiliu local pentru că trebuia precizat clar care este valoarea proiectului şi care este valoarea TVA-ului, clarificare solicitată chiar de către minister. Licitaţia este în derulare“, a explicat primarul Craiovei, Mihail Genoiu.
Valoarea aferentă celor 17 tramvaie solicitate la finanţare a fost iniţial de 202.349.385 de lei, inclusiv TVA, contribuția Craiovei la acest proiect, de 2% din valoarea eligibilă, fiind de 4.046.987,70 lei. După clarificare, valoarea eligibilă a proiectului a devenit de 170.049.385 lei, iar contribuţia municipiului de 3.400.988 lei.
Noile tramvaie trebuie să aibă aproximativ 25 de metri lungime, o capacitate totală de 140 de călători transportați în picioare şi de minim 50 de persoane pe scaune fixe, nerabatabile. Conform caietului de sarcini, garanția funcționării tramvaielor trebuie să fie de minimum 350.000 km sau minimum cinci ani (ce condiție se îndeplinește prima) de la data punerii lor în funcţiune. Criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate-preţ“, unde componenta financiară reprezintă 80% din preţul ofertei. Punctajul creşte dacă ofertantul vine cu un număr suplimentar de călători transportați (maximum 20 de persoane peste numărul solicitat), cu un număr suplimentar de călători transportați pe scaune (maximum 8) şi cu o perioadă de garanţie extinsă cu un an peste cea solicitată prin caietul de sarcini sau cu 70.000 km (depinde care condiție se îndeplinește prima). Tramvaiele ar urma să fie livrate în baza unui acord-cadru pe doi ani.

Cele mai noi autobuze din dotarea Regiei de Transport Craiova sunt cele furnizate de Solaris, în baza unui acord-cadru încheiat în 2014 (Foto: Lucian Anghel)

Numărul autobuzelor electrice dorite a crescut de la 38 la 46

După ce s-a sucit de două ori în privinţa tipului de vehicul ecologic de transport în comun dorit, electric sau hibrid, Primăria Craiova s-a oprit la prima variantă. În decembrie 2018, autorităţile locale au predat către Ministerul Dezvoltării sarcina achiziţiei a 38 de autobuze electrice, aşa cum procedaseră anterior în cazul tramvaielor, numai că, după două luni, proiectul a revenit la primărie. Pe motiv că ministerul este încărcat cu foarte multe solicitări, Primăria Craiova a anunţat că se va ocupa ea de depunerea cererii de finanţare pe fonduri europene şi de licitaţie. Mai mult, reprezentanţii municipalităţii precizau că numărul de autobuze electrice din proiect a crescut de la 38 la 46. Pe ultima informare a primăriei cu privire la proiectele cu fonduri europene aflate în implementare, valoarea totală a acestui proiect depăşea 110 milioane de lei (circa 25 de milioane de euro), iar achiziţia era împărţită în trei faze: 30 de autobuze electrice în prima tranşă, apoi cinci şi alte trei. „Pe lângă pachetul de 38 de autobuze mai există un pachet de rezervă, care va întregi numărul de mijloce de transport electrice la 46“, spunea însă primarul Mihail Genoiu.
Potrivit reprezentanţilor municipalităţii, pentru niciuna dintre faze nu s-a semnat deocamdată contractul de finanţare, dar după ce se va semna se va trece direct la licitaţie, pentru că primăria are deja întocmit caietul de sarcini. Din cele 46 de autobuze electrice, 30 ar avea o lungime de 12 metri, iar 16 vor avea o lungime de 18 metri (autobuze articulate). De altfel, un astfel de autobuz electric articulat, marca Solaris, se află de aproape o lună în probe la Craiova, el fiind introdus pe traseul 9 Metro – Craioviţa. „L-am primit în folosinţă gratuită, pentru o perioadă, de la firma Solaris, şi chiar ne-a fost de mare ajutor, pentru că l-am introdus pe traseul 9, folosit de mulţi craioveni. A contat faptul că autobuzul a fost unul articulat, pentru că s-a evitat înghesuiala“, au spus reprezentanţii SC RAT SRL.
Pe traseele din Craiova a mai fost în probe, luna trecută, pentru o săptămână, şi un autobuz hibrid cu lungimea de 12 metri. Nu se ştie deocamdată câte din cele 46 de autobuze electrice dorite ar putea ajunge în Bănie în acest an, însă este posibil ca o mare parte dintre acestea să fie livrată în 2020.

Autobuze diesel cu bani de la BERD

La începutul acestei luni, Primăria Craiova a lansat o invitaţie la licitație – etapă unică, pentru achiziţia a aproximativ 35 de autobuze urbane noi cu podea joasă, motor Diesel Euro 6 – clasa C, standard de 12 metri, plus servicii de întreţinere și echipament de diagnosticare, în cadrul proiectului „Craiova Urban Rehabilitation“. Contractul cu furnizorul va fi finanţat din acel împrumut de 15 milioane de euro pe care autoritatea locală l-a contractat, anul trecut, de la BERD, data estimată de semnare a lui fiind 1 iulie.
Regulile după care se va face achiziţia sunt cele ale Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, aşa că procedura ar fi mult simplificată şi, în consecinţă, mai scurtă. Şi în acest caz, autorităţile pomenesc de un număr mai mare de autobuze decât cel anunţat iniţial, circa 40, dar nu se ştie şi când ar ajunge primele astfel de vehicule în Bănie. Unele dintre ele este posibil să apară în acest an, dar grosul ar veni tot în anul electoral 2020. Pe lângă aceste autobuze, alte zece mijloace de transport în comun, dar cu o lungime de zece metri, ar urma să fie achiziţionate direct de către SC RAT, tot dintr-un împrumut contractat de la BERD.

Cluj-Napoca a trecut deja la autobuzele electrice

În timp ce la Craiova deocamdată se vorbeşte doar de cum va arăta transportul public în viitor, pe traseele din municipiul Cluj-Napoca au apărut zeci de autobuze noi, cu dotări de ultimă generaţie. Potrivit informaţiilor postate pe pagina de Facebook a primarului Emil Boc, Primăria Cluj-Napoca a pus în circulaţie, la sfârşitul anului trecut, 60 de autobuze Mercedes-Benz de ultimă generaţie, cu garanţie de cinci ani sau 350.000 km. Autobuzele au asigurate de către furnizor toate consumabilele necesare la revizii în perioada de garanţie, iar preţul unuia a fost de 1.046.994 lei + TVA. Tot în Cluj-Napoca, de la începutul anului 2018 au mai fost puse în circulaţie 11 autobuze electrice Solaris şi 15 autobuze articulate Mercedes de 18 metri lungime.
La începutul acestei luni, în „capitala“ Transilvaniei au mai ajuns încă 11 autobuze electrice, achiziționate prin fonduri europene, primele din cele 30 care ar urma să fie achiziţionate până la sfârșitul lunii iulie. În total, 41 de autobuze electrice vor circula pe străzile din Cluj-Napoca până la mijlocul acestei veri. Preţul unui autobuz electric a fost de 2.374.725 lei + TVA, garanţia fiind de cinci ani sau 500.000 km. Conform datelor prezentate de primarul Boc, autobuzele electrice au 27 de locuri pe scaune şi 51 în picioare, o autonomie de 105 km pentru baterii noi, rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilități, aer condiţionat, iluminare interioară cu lămpi de tip LED, afișaje de traseu exterioare cu LED-uri, indicator vizual interior de stații, anunţare vocală a staţiilor, sistem de supraveghere video, sistem de numărare a călătorilor transportați, computer de bord pentru gestiune și management al traficului. În prezent, Compania de Transport Public Cluj-Napoca dispune de 14 stații de încărcare (11 cu încărcare lentă și trei cu încărcare rapidă).