Acasă Local Dolj Jumătate din drumul expres Craiova-Piteşti, în aer

Jumătate din drumul expres Craiova-Piteşti, în aer

-

Compania de autostrăzi a pierdut un proces în instanţă deschis în 2017 şi trebuie să reia procedurile de achiziţie pentru tronsoanele dintre Slatina şi Piteşti.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anulat licitaţiile pentru contractele de execuţie a tronsoanelor 3-4 ale drumului expres Craiova-Piteşti, după ce a pierdut definitiv în instanţă procesul cu austriecii de la Strabag. Tronsoanele amintite însumează 64 din cei 121 de kilometri ai drumului, pe distanţa Slatina-Piteşti, miza fiind de 386 de milioane de euro.
În iulie 2017, contractele pentru toate cele patru tronsoane ale drumului au fost scoase la licitaţie, însă documentaţia pentru tronsoanele 3-4 a fost contestată în instanţă de compania Strabag. CNAIR nu a aşteptat decizia judecătorilor şi a deschis ofertele depuse de firmele participante, pe 23 şi 24 octombrie 2017. Numai că pe 22 noiembrie, Curtea de Apel Bucureşti (CAB) a admis în parte contestaţia Strabag şi a dispus modificarea documentaţiilor de atribuire. Magistraţii au obligat CNAIR să elimine unele cerinţe din aceste documentaţii şi să prelungească termenul de depunere a ofertelor cu zece zile, calculate de la data deciziei instanţei. În loc să refacă documentaţia şi să reia licitaţia, CNAIR a decis să meargă mai departe şi a ales o cale extraordinară de atac, un recurs pentru revizuirea sentinţei. În iunie 2018, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a respins acţiunea CNAIR ca tardivă, iar recursul a fost şi el respins ca nefondat, în februarie 2019. Practic, după 15 luni de procese, CNAIR a ajuns în situaţia din 2017, fiind nevoită să reia licitaţiile. „Am anulat licitaţiile pentru tronsoanele 3-4 şi am întreprins toate demersurile pentru reluarea lor. Dacă lucrurile merg bine, în luna mai toate documentaţiile vor fi urcate în sistemul de achiziţii publice, iar până la sfârşitul anului vom încheia contractele de execuţie. Asta, bineînţeles, dacă nu mai apar alte contestaţii. Bineînţeles că vom include în noile documentaţii ceea ce a dispus instanţa, pentru că este o hotărâre definitivă“, a precizat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvând al CNAIR. De ce nu a procedat CNAIR la reluarea licitaţiilor din noiembrie 2017, atunci când a pierdut procesul la CAB? „Atâta timp cât exista o cale de atac, noi trebuia să mergem până la capăt“, susţine Alin Şerbănescu. Unele voci afirmă că decizia CNAIR a fost luată din raţiuni politicianiste. Drumul expres este o promisiune electorală, iar întârzierea proiectului ar produce daune de imagine serioase. PSD a promis acest drum în campaniile din 2012 şi 2016, fiind foarte aproape ca în campania din 2020 să rămână tot la stadiul de proiect. Altfel, reprezentanţii CNAIR spun că cererea de finanţare pentru fonduri UE nu a ajuns la Bruxelles, fiind încă la Ministerul Transporturilor. Până când UE va aproba fonduri europene, lucrările vor fi decontate din bugetul de stat. Autostrada Craiova-Piteşti (care a devenit apoi drum expres) a fost până în 2015 prevăzută în Master Planul de Transport al României cu sursă de finanţare parteneriatul public-privat. După încercarea eşuată de a atrage parteneri privaţi pentru construirea ei, a fost inclusă pe finanţare din fonduri UE de guvernul Dacian Cioloş.

ȘTIRI VIDEO GdS