12.6 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrimăria Craiova s-a răzgândit: ar lua tot autobuze electrice

Primăria Craiova s-a răzgândit: ar lua tot autobuze electrice

Un autobuz electric a fost testat pe traseele din Craiova în vara anului trecut, timp de o săptămână (Foto: Arhiva GdS)

În primăvara acestui an, autorităţile locale din Bănie anunţau că nu îşi mai doresc autobuze electrice din cauza costurilor mari de întreţinere, aşa că în proiectul pe fonduri europene care viza achiziţia a 35 de vehicule ecologice de transport în comun se va merge pe varianta autobuzelor hibrid. Săptămâna trecută însă, primăria a schimbat din nou macazul, edilul Mihail Genoiu precizând că se încearcă schimbarea celor 35 de autobuze ecologice din hibrid în electric, „pentru că tehnica evoluează“.

După ce Consiliul Local (CL) Craiova a aprobat, în şedinţa ordinară de săptămâna trecută, contractarea unui împrumut de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) în valoare de până la 15.000.000 de euro, din care şapte milioane de euro sunt destinaţi achiziţiei de autobuze noi Diesel Euro 6, edilul Mihail Genoiu a făcut o socoteală a mijloacelor de transport în comun din oraş, cele mai noi deja existente şi cele care vor fi achiziţionate pe viitor. Primarul a menţionat că cele până la 40 de autobuze Euro 6 recomandate de consultanţii BERD spre a fi cumpărate sunt „peste cele pe care le vom lua cu fonduri europene“. Genoiu s-a referit la cele 35 de vehicule ecologice de transport în comun, care ar urma să fie achiziţionate în cadrul unui proiect cu fonduri europene, şi de care a pomenit de mai multe ori în acest an. Numai că planurile municipalităţii cu privire la aceste autobuze s-au schimbat din nou, conform spuselor edilului.
În luna mai a acestui an, primarul Mihail Genoiu susţinea că autobuzele care vor fi luate cu bani europeni nu vor mai fi electrice, aşa cum se spusese iniţial, ci hibride, din cauza costurilor mari de întreţinere. „Cele 35 de autobuze care se cumpără pe fonduri europene trebuie să respecte o condiţie a UE: să fie ecologice. Ecologice, în accepţia UE, înseamnă electrice, hibrid sau cu alimentare cu hidrogen. Opţiunea noastră este pentru autobuze hibride. Nimeni nu îmbrăţişează ideea de autobuze electrice, nimeni din ţară nu îşi doreşte acest lucru“, afirma Genoiu. Săptămâna trecută însă, primăria a schimbat din nou macazul, edilul precizând că se încearcă schimbarea celor 35 de autobuze ecologice din hibrid în electric, „pentru că tehnica evoluează“.

Craiova stă bine doar la calcule

Primarul Craiovei a făcut şi un exerciţiu de imaginaţie şi a descris cum va arăta flota de transport în comun a oraşului în viitorul apropiat. A pus la socoteală cele 29 de autobuze Solaris cumpărate în ultimii ani, în baza acordului cadru pe patru ani încheiat în 2014 cu asocierea SC Solaris Bus&Coach SA – SC IAC Management SRL, dintre care ultimele cinci intrate în circulaţie la începutul acestui an, a adăugat cele 35 de autobuze ecologice, cele 40 de vehicule Diesel cu normă de poluare Euro 6, alte zece autobuze pe care ar vrea să le cumpere Regia de Transport cu bani dintr-un împrumut, la care a adăugat cele 17 tramvaie care vor fi achiziţionate de Ministerul Dezvoltării. La acestea din urmă, procedura ar fi avansat, în sensul că ministerul ar fi întocmit deja caietul de sarcini şi ar fi lansat licitaţia. De menţionat că cele zece autobuze pe care intenţionează să le achiziţioneze SC RAT SRL ar fi unele second-hand, de genul celor cinci cumpărate în urmă cu un an.

Cluj-Napoca ne-a luat-o înainte

În timp ce la Craiova se vorbeşte, deocamdată, doar de ce va fi în viitor, la Cluj-Napoca, spre exemplu, pe traseele din oraş apar tot mai multe autobuze noi. Primăria Cluj-Napoca a pus în circulaţie, începând cu 28 noiembrie, 30 de autobuze noi tip Mercedes-Benz Conecto, alte 30 de autobuze Mercedes, cu aceleaşi dotări de ultimă generaţie, urmând să intre în circuitul de transport public în această lună. Autobuzele respective corespund tuturor normelor europene în domeniu, au o perioadă de garanţie de cinci ani sau 350.000 km, toate consumabilele necesare la revizii în perioada de garanţie urmând să fie asigurate de către furnizor, pe cheltuiala acestuia, după cum se precizează pe pagina de Facebook a primarului Emil Boc. Tot de aici aflăm că preţul unui autobuz a fost de 1.046.994 lei + TVA, valoarea totală a contractului pentru cele 60 de autobuze Mercedes fiind de 62.819.640 lei + TVA. În Cluj-Napoca, de la începutul anului 2018 au mai fost puse în circulaţie 11 autobuze electrice Solaris şi 15 autobuze articulate Mercedes de 18 metri lungime.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS