5.6 C
Craiova
sâmbătă, 14 decembrie, 2019
Acasă Local Dolj Drumul expres Craiova-Piteşti - contracte semnate, finanţare incertă

Drumul expres Craiova-Piteşti – contracte semnate, finanţare incertă

-

Reprezentanţii CNAIR au semnat contractele, dar nu sunt siguri de finanţare

Compania de Autostrăzi a încheiat ieri contracte de execuţie doar pentru distanţa Craiova-Slatina, procedura pentru Slatina-Piteşti fiind blocată în justiţie. CNAIR nu a depus încă cererea pentru finanţarea cu fonduri UE a acestui proiect. În varianta optimistă, drumul expres ar putea fi gata cel mai devreme în 2024.

Reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNAIR) au semnat ieri, la Craiova, contractele de execuţie pentru primele două tronsoane din drumul expres Craiova-Piteşti. Proiectarea şi execuţia lucrărilor de pe traseul Craiova-Slatina se ridică la 385 de milioane de euro fără TVA, fiind realizată de compania italiană Tirenna Scavi şi o asociere de firme româneşti, condusă de Spedition UMB. Conform contractului, proiectul ar trebui să fie finalizat în maximum trei ani. Drumul va avea o viteză de proiectare de 120 km/h, raportat la maximum 130 km/h, cât avea o autostradă. De asemenea, platforma este mai îngustă, de doar 22 de metri, ceea ce înseamnă că nu va avea bandă de urgenţă. Contractul include şi realizarea centurilor ocolitoare la Balş şi Slatina.
Prezent la eveniment, directorul CNAIR, Narcis Neaga, a explicat ce se întâmplă cu celelalte două tronsoane de pe traseul Slatina-Piteşti. „Se vor anula documentaţiile, iar licitaţiile vor fi reluate“, a spus acesta. CNAIR a lansat la licitaţie toate cele patru tronsoane în iulie 2017, dar documentaţia pentru două dintre ele (Slatina-Piteşti) a fost contestată în instanţă de compania Strabag, care a şi câştigat procesul. Conform specialiştilor, reluarea licitaţiilor înseamnă o întârziere de cel puţin doi ani.
Întrebat ce fonduri sunt prevăzute în bugetul pe 2019 pentru acest proiect, Narcis Neaga a fost evaziv, spunând că fondurile vor fi prevăzute cu siguranţă în „bugetul ministerului“, de unde vor veni la CNAIR. Tot la întrebările ziariştilor, el a răspuns că cererea de finanţare pentru fondurile UE destinate proiectului nu a fost depusă încă, termenul asumat fiind „sfârşitul anului“.

Cum a devenit autostrada drum expres

Istoria drumului expres Craiova-Piteşti a început în urmă cu mai bine de un deceniu, printr-un studiu de fezabilitate realizat în 2007. În 2012, guvernul PSD a promis autostrada Craiova-Piteşti, pe care a introdus-o în Master Planul General de Transport (MPGT) al României ca urmând să fie realizată în parteneriat public-privat (PPP). În primăvara lui 2013, Compania de Autostrăzi a lansat la licitaţie proiectarea, construirea, finanţarea şi operarea Drumului Expres/Autostrăzii Craiova-Piteşti, în lungime de 124 km. Numai că guvernul voia să realizeze autostrada prin parteneriat public-privat (PPP). Varianta finală (drum expres sau autostradă) urma să rezulte după „dialogul competitiv“ cu candidaţii preselectaţi. Soluţia era riscantă, deoarece în România nici un proiect PPP nu s-a încheiat cu succes. Concret, o firmă privată finanţa investiţia, apoi îşi recupera banii şi făcea profit din taxa de tranzit. Autorităţile au anunţat că discută cu firme interesate din Franţa, Spania, Austria, Italia, Turcia, Grecia şi China. Timp de trei ani au continuat „dialogul competitiv“, care s-a încheiat în cele din urmă cu un eşec răsunător. În 2016, guvernul tehnocrat a schimbat strategia PPP şi a introdus Autostrada Craiova-Piteşti pe finanţare din fonduri UE, fiind scos la licitaţie studiul de fezabilitate (SF). În 2017, noul guvern PSD a renunţat la proiectul autostrăzii şi a anulat licitaţia pentru SF, anunţând că va construi un drum expres. Proiectul, evaluat la 820 de milioane de euro, a fost împărţit în patru tronsoane, lucrările fiind scoase la licitaţie aproape simultan, în iulie 2017. Documentaţiile de licitaţie pentru tronsoanele 3-4 Slatina – Piteşti, care însumează 64 din cei 121 km ai drumului, au fost contestate în instanţă de compania Strabag, însă CNAIR nu a aşteptat decizia judecătorilor şi a deschis ofertele, pe 23 şi 24 octombrie. Nici după ce Curtea de Apel Bucureşti (CAB) a admis în parte contestaţia Strabag, dispunând modificarea documentaţiilor de atribuire, CNAIR nu a luat măsuri. Mai mult, a promovat o cale extraordinară de atac la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ), unde a pierdut din nou, iar acum procedura trebuie reluată. În cel mai optimist scenariu, lucrările pe traseul Craiova-Slatina ar trebui să fie finalizate în 2022, iar cele de pe traseul Slatina-Piteşti în 2024.

Cele două tronsoane în date tehnice

Tronsonul 1 are o lungime de 17,7 km (km 0+000 – km 17+700) și are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova, iar ca punct final, limita județelelor Dolj și Olt. Acest tronson traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Craiova, Ghercești, Pielești și Robănești.
Constructorul cu care s-a semnat contractul este TIRRENA SCAVI S.p.A. (ITALIA), iar valoarea contractului este de 358.179.480,69 lei fără TVA, echivalentul a 76 de milioane de euro fără TVA.
Specificații tehnice tronsonul 1:
Lungime: 17,7 km, din care 10,165 km sunt situați pe curbe, ceea ce reprezintă 57% din traseu
Viteza de proiectare: 120 km/h
Partea carosabilă: 2×7,00 metri
Benzi de încadrare: 4×0,5 metri
Acostamente: 2×1,5 metri
Spațiu median: 3,00 metri
Platforma: 22,00 metri
Noduri rutiere:
km 0+000 – intersecția cu DN 65F – Centura Nord Craiova
km 1+400 – intersecția cu DC 4 – Craiova Vest
Principalele poduri și pasaje:
1. Pasaj la DN65 F la nod rutier Centura Nord Craiova – lungime: 108 m
2. Pasaj la DC4 la nod rutier Craiova Vest – lungime: 78 m
3. Pod la km 3+635 peste Valea Ursoaia – lungime: 54 m
4. Pod la km 6+410 peste pârâul Teslui – lungime: 78 m
5. Pod la km 7+120 peste DJ 641 – lungime: 42 m
6. Pod la km 12+385 peste Valea Lungă – lungime: 42 m
7. Pod la km 15+700 – lungime: 120 m
8. Pasaj la km 16+200 peste calea ferată 101 – lungime:78 m
9. Pasaj la km 16+640 peste DN 65 – lungime: 78 m
Parcare de scurtă durată la km 14+190
Tronsonul 2, cu o lungime de 39,85 km (km 17+700 – km 57+550), are ca punct de început limita dintre județele Dolj și Olt, iar ca punct final, după municipiul Slatina, intersecția cu DN 65. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina și Valea Mare.

Tronsonul 2 este împărțit în două loturi, după cum urmează:
– Lotul 1 cu o lungime de 18,5 (km 17+700 – Km 36+200)
– Lotul 2 în lungime de 21,35 (km 36+200– Km 57+550).
Constructorul pe Tronsonul 2 – Lotul 1 este Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL (Romania), iar valoarea contractului semnat este de 661.452.009,54 lei fără TVA, echivalentul a aproximativ 141 de milioane de euro fără TVA.
Specificații tehnice Tronsonul 2 – Lotul 1:
Lungime: 18,5 km
Viteza de proiectare: 120 km/h
Partea carosabilă: 2 x 7,00 metri
Benzi de încadrare: 4 x 0,5 metri
Acostamente: 2 x 1,5 metri
Spațiu median: 3,00 metri
Platforma: 22,00 metri
Noduri rutiere:
km 19+370 – DN 65 Balș Vest
km 27+630 DJ 644 Bârza Nord
km 35+685 – intersecția cu DC13 – Piatra Olt Nord – Vest
Principalele poduri și pasaje:
1. Pod la km 22+410 peste râul Olteț – lungime: 550 m
2. Pod la km 24+260 peste pârâul Gengea – lungime: 30 m
3. Pasaj la km 26+235 peste calea ferata 101 – lungime: 135 m
4. Pod la km 30+015 peste pârâul Birlui – lungime: 405 m
5. Pasaj la km 19+870 peste DC 154A – lungime: 78 m
6. Pasaj la km 19+370 peste DN65 la nod rutier Balș Vest – lungime: 78m
7. Pasaj la km 27+630 peste DJ 644 la nod rutier Bârza Nord – lungime: 78 m
8. Pasaj la km 35+685 peste DC13 – Piatra Olt Nord – Vest – lungime: 78 m
Parcări: la km 29+450 stânga și dreapta
Constructorul pe Tronsonul 2 – Lotul 2 este tot Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL (Romania), iar valoarea contractului semnat este de 792.189.981,56 lei fără TVA, echivalentul a aproximativ 168 de milioane de euro fără TVA.
Specificații tehnice Tronsonul 2 – Lotul 2:
Lungime: 21,35 km
Viteza de proiectare: 120 km/h
Partea carosabilă: 2×7,00 metri
Benzi de încadrare: 4×0,5 metri
Acostamente: 2×1,5 metri
Spațiu median: 3,00 metri
Platforma: 22,00 metri
Noduri rutiere:
km 50+095 la intersecția cu DJ 546 – Slatina Sud – Est
Principalele poduri și pasaje:
1. Pod la km 39+220 peste pârâul Coarneș – lungime: 40 m
2. Pod la km 39+780 peste pârâul Negrișoara – lungime: 40 m
3. Pod la km 44+510 peste râul Olt – lungime: 1.690 m
5. Pod la km 47+875 peste pârâul Milcov – lungime: 405 m
6. Pod la km 48+710 peste calea ferată – lungime: 112 m
7. Pod la km 52+200 peste DJ 653 – lungime: 42 m
8. Pod la km 52+490 peste CF 101- lungime: 78 m
Parcări: la km 55+300 stânga și dreapta

ȘTIRI VIDEO GdS

Aco Todorov, antrenor și selecționer

Antrenorul echipei masculine de baschet SCM „U” Craiova, Aleksandar Todorov, este noul selecționer al Macedoniei de Nord. Contractul...