8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljBacriz trage pe dreapta, RAT - obligată să accelereze

Bacriz trage pe dreapta, RAT – obligată să accelereze

Frații Bacriz lasă cale liberă RAT-ului în transportul de călători

Regia Autonomă de Transport (RAT), societatea care asigură transportul public în Craiova, a rămas fără concurență, începând de ieri, când din peisajul transportului public de călători au dispărut microbuzele Fraților Bacriz. După o perioadă de aproape 20 de ani și mai multe procese cu primăria și RAT, surprinzător, firma privată Frații Bacriz a lăsat din mână această afacere și totodată cale liberă Regiei primăriei. Rămâne de văzut ce pune Regia în locul microbuzelor, care, de bine de rău, chiar dacă îi făceau concurență o scăpau de aglomerație la orele de vârf și de craiovenii nemulțumiți de condițiile din mijloacele de transport în comun.

Craiovenii vor merge din această lună doar cu autobuzele RAT

Craiovenii care circulau cu microbuzele firmei private de transport Frații Bacriz, începând de ieri, nu mai au această posibilitate. Firma a renunțat la activitatea de transport, și-a retras microbuzele de pe trasee și, totodată a făcut pace cu primăria în ceea ce privește delegarea gestiunii serviciului de transport public. Este știut că cei doi operatori de transport și administrația locală se „luptau“ de ceva timp în instanță pentru serviciul de transport public de persoane cu autobuze şi tramvaie, efectuat prin curse regulate în municipiul Craiova. Acesta a fost atribuit în mod direct de municipalitate RAT, prin hotărâre de consiliu local, în anul 2016. SC Fraţii Bacriz, care efectua și ea transport de persoane în Craiova, a solicitat în instanţă anularea actului administrativ, pe motiv că s-a împiedicat concurenţa. În prima instanță, la Tribunalul Dolj, a obţinut o decizie favorabilă. „Respinge excepţia inadmisibilităţii. Admite acţiunea. Dispune anularea HCL al Municipiului Craiova nr. 168/2016 privind atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public de persoane către RAT SRL. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare“, a fost soluţia pe scurt pronunţată în şedinţa publică din 12 ianuarie 2018 a Tribunalului Dolj. Primăria a făcut, evident, recurs, iar litigiul a ajuns la Curtea de Apel (CA). La primul termen, din 5 iunie, cauza a fost amânată prin învoiala părţilor, pentru ca la următorul, în data de 26 iunie, judecata şi procesul să se suspende, conform art. 242, alin. 1, şi art. 411, alin.1, pct.1 din Codul de Procedură Civilă. Într-adevăr dacă ambele solicită, instanţa poate suspenda judecata când ambele părţi o cer, tot în acest fel putând interveni şi o suspendare voluntară a procesului. Înainte de a se pronunţa suspendarea, primăria a mai delegat o dată serviciul de transport public în comun către RAT SRL, tot prin atribuire directă, prin hotărâre de consiliu local. Neașteptat, procesul în instanță dintre firma privată de transport Fraţii Bacriz SRL și Consiliului Local Craiova, primărie şi SC RAT SRL a luat sfârșit. Luna trecută, pe 18 septembrie, după ce procesul fusese suspendat în vară la cererea părţilor, pentru a se găsi o soluţie amiabilă de rezolvare a litigiului, instanța Curții de Apel Craiova a decis. În Hotărârea nr. 3012/2018 din Dosarul 5936/63/2017 se arată: „Ia act de renunţarea intimatului-reclamant (Frații Bacriz – n.r.) la judecata cererii de chemare în judecată. Admite recursul şi dispune anularea hotărârii atacate“, se arată în soluţia pe scurt. Decizie confirmată și de către avocatul părții în cauză. „Sunt avocat în respectiva cauză. Într-adevăr, clientul meu a renunțat la cerere“, a spus avocat Lucian Săuleanu.

Frații Bacriz ies de pe traseu

Bacrizul renunță la transportul de persoane în Bănie

Indiferent de motivele care le-au determinat pe cele trei părți să cadă la învoială, cert este că la nici o lună de la decizia instanței, SC Frații Bacriz ies din traseu pe motiv că transportul de persoane nu mai este profitabil pentru ei. „Începând de luni (ieri – n.r.), mașinile sunt retrase de pe trasee. Angajații au primit notificări de preaviz și societatea renunță la această activitate, nu și la licență. Motivele sunt următoarele: nu se justificau costurile, cheltuielile erau mai mari decât veniturile. În al doilea rând, societatea noastră nu a mai primit prin HCL serviciul de transport public de persoane. Cel mai important este că doar în acest fel primăria și RAT-ul pot accesa fonduri europene pentru achiziționarea de mijloace de transport noi. Altfel, cu un proces pe rol ar fi fost privați de posibilitatea de a accesa fonduri și este păcat ca un oraș precum Craiova să nu beneficieze de un transport public modern“, au declarat pentru GdS, reprezentanții SC Frații Bacriz.
De precizat că după rezolvarea pe cale amiabilă a litigiului dintre SC Fraţii Bacriz SRL şi Primăria Craiova s-a stins și disputa pentru acordarea licențelor de traseu. În acest sens exista un proces la Tribunalul Dolj, dar acesta a fost suspendat la o zi după suspendarea celui de la Curtea de Apel. În această speţă s-a invocat articolul 244 din CPC, care spune că „instanţa poate suspenda judecata când dezlegarea pricinii atârnă în totul sau în parte de existenţa sau neexistenţa unui drept care face obiectul unei alte judecăţi“.

RAT suplinește cu hârburi golul lăsat de concurență?

RAT-ul suplinește cu ce are prin parcul auto

Cu un parc auto destul de învechit, Regia primăriei trebuie să facă de acum înainte față fluxului de călători care se vor îndrepta către autobuzele și tramvaiele aflate în circulație la acest moment. RAT, rămasă acum fără concurență, se laudă cu 180 de autobuze și 29 de tramvaie, toate funcționale, și susține că va suplini cu brio locul lăsat liber de mașinile Bacrizului. „Urmărim permanent fluxul de călători și acolo unde este nevoie suplinim cu autobuzele pe care le avem funcționale în parcul auto. Vom trimite pe traseu mașini care să reducă timpii de așteptare a călătorilor în stații. De altfel, în ultimele săptămâni, atât fluxul de călători, cât și încasările sunt pe un trend ascendent. Nu punem această creștere doar pe seama dispariției celuilalt transportator, trebuie să ținem cont și de faptul că a debutat anul școlar. Eu spun că ne vom descurca. În plus, trebuie precizat că sunt câteva proiecte în derulare pentru achiziționarea de tramvaie și autobuze“, a precizat pentru GdS, Marcel Tănăsescu, administratorul RAT Craiova. Într-adevăr, există trei proiecte în derulare, două pe fonduri europene și unul cu împrumut la BERD, dar până la finalizarea lor este cale lungă. Primul, Proiectul pentru achiziţia celor 17 tramvaie pentru Craiova, este realizat în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei. Al doilea Proiect este pentru achiziționarea a 35 de autobuze hibrid cu fonduri europene și alte 30 de autobuze electrice cu bani împrumutați de primărie de la BERD. Rămâne de văzut cât de mulțumiți vor fi și călătorii din Bănie, nevoiți acum să folosească serviciile de transport puse la dispoziție de un singur operator.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS