Acasă Local Dolj Cât de sigure și durabile sunt podurile Doljului?

Cât de sigure și durabile sunt podurile Doljului?

-

„Lumea are nevoie de poduri. V-aţi gândit vreodată cum ar fi să nu avem niciunul? E greu să ne imaginăm o lume fără poduri fiindcă ele sunt esenţiale pentru creşterea şi dezvoltarea societăţii omeneşti, dar ele nu sunt doar căi sigure de traversare a unui râu sau obstacol. Podurile fac să răsune conectivitatea, comunitatea. Podurile trebuie să fie funcționale, sigure și durabile“, spune într-un discurs despre poduri Ian Firth, președintele Grupului britanic al Asociației Internaționale pentru Poduri și Inginerie Structurală.

Cât de sigure mai sunt podurile din județul nostru?

Podurile metalice din preajma Craiovei nu sunt în cea mai bună stare. Nu trebuie să fii inginer structurist ca să vezi starea de degradare a pilonilor de susținere, a grinzilor metalice, a tablierelor și totodată a părții carosabile. Unele dintre ele au peste 100 de ani vechime, sunt înscrise pe lista obiectelor de patrimoniu cultural, au fost proiectate și construite de ingineri cunoscuți atât români, cât și străini. Numai că, în prezent, starea acestora nu este tocmai bună, și pe bună dreptate, există motiv de îngrijorare dat fiind faptul că în țară o viitură dărâmă un pod, iar în Europa, prăbușirea altuia provoacă un dezastru. Trebuie știut că podurile situate pe drumurile naționale sunt în administrarea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova ca structură a CNAIR, iar cele aflate pe drumurile județene, în administrarea Consiliului Județean Dolj.
Podurile din județul Dolj, din vecinătatea Craiovei, sunt construite în perioada 1935-1950, cel mai vechi dintre toate fiind podul de peste Jiu, din apropierea localității Breasta, ridicat în anul 1896. Acesta se află la intrarea în localitatea Breasta (Dolj), pe DJ 606, și la unul dintre capete păstrează inscripţia originală lăsată aici de constructor: „Daydé & Pillé – Ingeniri Constructori, Paris, 1896“. Acesta și-a depășit cu mult durata de viață, de o sută de ani, și încă se află în picioare. Un rol însemnat în durabilitatea podului au lucrările de consolidare din anul 2001, spun specialiștii. „Podul din zona localității Breasta a fost construit pe drumul județean DJ 606, în anul 1896 a fost consolidat în anul 2001 și conform SR EN 1997-2:2007, durata de viață este de 100 de ani“, se arată într-un răspuns venit din partea Consiliului Județean Dolj.

Podul de la Bucovăț se va moderniza
Podul de la Bucovăț se va moderniza

Podul de la Bucovăț se modernizează

Un alt pod peste Jiu este plasat în apropierea localității Bucovăț și se găsește în grija Societății pentru lucrări de drumuri și poduri Dolj SA, aflată în subordinea CJ Dolj. Podul construit în anul 1950 se află într-o avansată stare de degradare și se apropie de senectute (perioada de viață este de 100 de ani – n.r), fără să fi fost vreodată reabilitat. Componentele metalice ale construcției sunt puternic afectate de rugină și multe componente dislocate, picioarele sunt fisurate la suprafață și bucăți de beton desprinse. Hidroizolația, rosturile și bordurile sunt făcute praf și prezintă pericol pentru circulația rutieră. „Podul a fost inclus în proiectul de modernizare al Drumului Județean 552 și urmează să fie reabilitat odată cu începerea lucrărilor, finanțarea făcându-se din fonduri nerambursabile“, se arată într-un răspuns al CJ Dolj.

Podul peste Jiu la intrarea în localitatea Podari a fost construit în anul 1974

Podul de la Podari, nerecepționat după reabilitare

Ceva mai „tânăr“, podul de peste Jiu din zona localității Podari a fost construit în anul 1974. Cum durata de viață a acestuia este de 80 de ani, podul situat pe DN 56 este în plină tinerețe, o spun chiar specialiștii în domeniu. Într-adevăr, în trecut structura prezenta la un pilon crăpături peste care s-au aplicat „martori“ de sticlă pentru a vedea dacă fisura progresează. În 1995, la acest pod s-au făcut lucrări de consolidare specifice, adică înlocuirea hidroizolației, a rosturilor, a bordurilor. Podul are montate dispozitive antiseismice din construcție. În anii 2014-2015 a trecut printr-un alt proces de reabilitare, numai că la încheierea lucrărilor nu s-a făcut nici până la această dată recepția. „Podul peste râul Jiu DN56 km 3+178 a fost construit în anul 1974. Podul este în reabilitare, lucrările aferente executându-se în cursul anilor 2014-2015, în cadrul contractului de «Reabilitare DN56 Craiova – Calafat Lot 1 km 0 – 47». Precizăm că lucrările aferente contractului de reabilitare nu sunt recepționate la terminare. Podul are o durată de viață de 80 de ani, iar indicele de stare tehnică este «foarte bun»“, se arată într-un răspuns al DRDP Craiova.

Podul peste Amaradia – stare tehnică satisfăcătoare, dar intră-n reparații

Podul peste râul Amaradia, la Ișalnița, situat pe DN 6 Craiova-Filiași a fost construit în 1935. A parcurs două etape de la execuția lui: prima etapă atunci când avea partea carosabilă de 5 m, iar a doua etapă, actuala, când a fost lărgit pentru o parte carosabilă de 14 m și trotuare de 1,50 m.
Infrastructura s-a realizat pe chesoane cu aer comprimat, cu adâncimea de 9-10 m.
A trecut, de-a lungul timpului, prin mai multe transformări, în anul 1969 podul a fost lățit simetric cu două bolți dublu încastrate din beton armat, iar în anul 2007 a intrat în reabilitare. Cum durata de viață a acestuia este de 80 de ani, specialiștii spun că podul se află într-o stare tehnică „satisfăcătoare“, necesitând lucrări de reparații și consolidări.
„În prezent, este în derulare acordul contractual nr. 1578/21.05.2018 la obiectivul de investiții «Podul DN6 km 235+272 peste Amaradia la Craiova» cu o durată de execuție de șase luni“, spun reprezentanții DRDP Craiova.

Podul de la Malu Mare, în reabilitare

La Malu Mare , lucrările se încheie în acest an

Podul din localitatea Malu Mare pe DN 55 km 11+552 a fost construit în anul 1952. Podul se afla într-o stare tehnică „satisfăcătoare“, măsurile recomandate fiind de lărgire și reabilitare. „În prezent, este în derulare acordul contractual nr. 926/07.11.2013 la obiectivul «Consolidare si amenajare scurgere ape pe DN55 km 4+400 – km 71+100». În cadrul acestui contract se execută și lucrările de reabilitare la podul de la km 11+552, urmând a fi finalizate în acest an“, declară aceiași specialiști de la DRDP Craiova.
În concluzie, podurile din județul nostru aflate fie „în plină tinerețe“, fie doar într-o stare tehnică satisfăcătoare sunt încă funcționale, după cum reiese din cele susținute de specialiștii în domeniu și care le țin mereu sub observare. „Reviziile podurilor aflate în administrarea CNAIR SA se fac anual“, concluzionează răspunsul transmis de DRDP Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

Handbal (m) / Meci de trei puncte cu Arad

Handbaliştii de la Universitatea Craiova vor primi, în acest weekend, vizita formaţiei HC Beldiman Arad. Partida este programată duminică, de la...