13.4 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCompensatoarele de la pasaj atârnă în patru șuruburi

Compensatoarele de la pasaj atârnă în patru șuruburi

La doi ani de la depistarea unor deficiențe la pasajul suprateran din Craiova, intervențiile tot nu au luat sfârșit, deși perioada de garanție a expirat din vara anului trecut. Norocul autorităților este că viciile de construcție au fost depistate la aproape trei ani și jumătate de la darea în folosință și s-a putut folosi garanția de bună execuție, de 10% din valoarea contractului, care stă la dispoziția beneficiarului.
Drept urmare, cu banii din garanție, autoritățile au găsit un alt constructor care să monteze conectoarele antiseismice la pilonii de susținere și compensatoarele de dilatație de la șinele de tramvai, precum și remedierea altor deficiențe ivite pe perioada celor cinci ani de garanție. SCT Bucureşti, constructorul pasajului, este în faliment și nu a mai răspuns solicitărilor pe care le-a făcut administrația locală craioveană. Acum, autoritățile spun că remedierea deficiențelor a intrat pe ultima sută de metri. Totuși, prinderea defectuoasă a conectoarelor antiseismice, la aproape doi ani de când au fost date jos, a atras atenția craiovenilor. Unii dintre ei au făcut fotografii pe care le-au postat în spațiul virtual, întrebând dacă „siguranța circulației nu este pusă în pericol?“. Autoritățile au următoarele explicații: „Sunt ultimele corecții care se fac la pasajul suprateran. Prinderea acelor compensatoare doar pe jumătate nu trebuie să-i îngrijoreze pe craioveni. S-a procedat în acest fel pentru că se așteaptă temperaturi mai mari în scopul observării comportamentului acestora. Ulterior, acestea vor fi fixate definitiv. Totodată, se fac retușuri la compensatoarele de dilatație de la șinele de tramvai, recent montate. Toate deficiențele vor fi remediate pe banii constructorului“, a precizat Cosmin Prejbeanu, consilierul de imagine al primarului.

Pasajul suprateran și metehnele lui

Problemele au apărut în iarna anului 2016, când tencuiala s-a fisurat și a început să se desprindă în bucăți de pe unul dintre pilonii de susținere. La acel moment, autoritățile au dat vina pe vreme și au susținut că unul dintre amortizoare a rămas blocat din cauza gerului. După ce, în februarie 2016, două amortizoare au fost demontate, în februarie 2017, la un an distanţă, reprezentanţii municipalităţii au recunoscut că principalul vinovat este constructorul, care a montat prost amortizoarele. În plus, nu doar două, ci patru compensatoare aveau probleme tehnice, fiind nevoie să fie trimise producătorului, în Italia, pentru reglaje suplimentare. „După apariția acelor fisuri la tencuiala unuia dintre pilonii de susținere ai pasajului suprateran, unul dintre compensatoare a fost scos. S-au făcut reparațiile necesare, dar compensatoarele nu au mai fost montate, deoarece s-a constatat că inițial au fost poziționate greșit și urmează o repoziționare a acestora. Ele au o plajă de acțiune în preluarea trepidațiilor, dar modul în care au fost așezate inițial le face să nu își îndeplinească rolul la întreaga capacitate. Mai mult, s-a constatat că astfel de probleme sunt la încă trei compensatoare, deci în total sunt patru compensatoare cu probleme de pe doi piloni de susținere a pasajului (de-o parte și de alta a sensului giratoriu – n.r.). Acest lucru a fost depistat în urma unui studiu efectuat de către firma care a proiectat pasajul, Search Corporation SRL. Concluzia este că patru compensatoare trebuie să fie repoziționate“, declara Mihail Genoiu la acel moment.
Tot în 2017, firma care a proiectat pasajul, Search Corporation, spunea că soluția pentru amplasarea compensatoarelor trebuie să o dea producătorul și furnizorul materialelor și că lucrările sunt încă în garanție, deci se fac gratis de către constructor.
„S-a solicitat efectuarea unor măsurători, după apariția fisurilor din iarnă. Acele compensatoare nu sunt făcute pentru a absorbi șocurile de la mașini și tramvai, ci au doar rol antiseismic. Trepidațiile de la tramvai sunt absorbite de calea de rulare, iar automobilele nu au cum să producă vibrații deoarece carosabilul este uniform. Producătorul și furnizorul ar trebui să dea soluția tehnică de amplasare a lor. Recepția finală a lucrării va avea loc anul viitor, iar lucrările sunt în garanție“, declara reprezentantul firmei de proiectare în urmă cu un an.
Cum pasajul a fost construit cu fonduri europene, problemele apărute la pasaj au fost monitorizate și de Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia. „Reprezentanții ADR S-V Oltenia au constatat defecțiuni în zona de prindere a compensatorului antiseismic la pila 7 – stâlp stânga. Legat de aceste aspecte, reprezentanții primăriei ne-au precizat că «din cauza temperaturilor negative, compensatorul montat pe stâlpul din stânga al pilei P7 nu a mai funcționat corespunzător, blocând deplasarea liberă a tablierului. Din această cauză, placa ancorată în corpul elevației stâlpului a smuls bulonul, provocând degradări, nu de foarte mare amploare». Cu ocazia vizitei din aprilie 2016, reprezentanții ADR S-V Oltenia au solicitat remedierea defecțiunilor constatate, precum și remiterea către ADR a unor documente tehnice justificative privind lucrările de reparații necesare. În acest sens, s-a prezentat un studiu făcut de către SEARCH CORPORATION cu titlul «Măsuri necesare pentru remedierea deficiențelor apărute în zona de prindere a conectorului antiseismic de elevația Pilei P7 stânga». Având în vedere că proiectul se află în monitorizare ex-post, acesta va fi urmărit pe întreaga perioadă, în conformitate cu procedurile de lucru interne“, era răspunsul dat ADR în anul 2017.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS