Bechet va rămâne și anul acesta un drum în lucru (Foto: Lucian Anghel)
DN 55 Craiova – Bechet va rămâne și anul acesta un drum în lucru (Foto: Lucian Anghel)

Două drumuri naționale importante din județul Dolj, DN 55 Craiova – Bechet și DN 56 Craiova – Calafat, la care sunt în derulare de ani buni lucrări de reabilitare de sute de milioane de lei, vor mai rămâne în lucru și anul acesta. Un tronson din DN 56, cel dintre Craiova și Galicea Mare (47 km), la care a lucrat firma Delta ACM din București, ar fi gata de recepție în circa două luni. Pentru celălalt sector de drum, de la Galicea Mare până la Calafat (34 km), la care lucrează grecii de la Mochlos SA, beneficiarul nu poate face previziuni în ceea ce privește termenul de finalizare a lucrărilor. Și italienii de la SECOL, care se ocupă de lucrările de pe DN 55 Craiova – Bechet, sunt în mare întârziere, iar reabilitarea podului de la Malu Mare poate fi considerată deja un mare eșec pentru antreprenorul din Peninsulă.

Grecii de la Mochlos SA și italienii de la SECOL (Societa Edile Costruzioni e Lavori SA) se chinuiesc de ani buni să finalizeze contracte pe bani grei privind reabilitarea a două drumuri naționale importante din Dolj, care leagă Craiova de orașele de la Dunăre, Calafat și Bechet. Italienii au luat în primire în urmă cu trei ani DN 55 Craiova – Bechet, pentru un contract în valoare de aproape 80 de milioane de lei care se referă la „Consolidare şi amenajare scurgere ape DN 55 km 4+400 – km 71 +100“, dar încă nu și-au dus lucrarea la bun sfârșit.
Și nu ar avea șanse nici anul acesta, de data asta din lipsa unei finanțări adecvate, așa cum susțin reprezentanți ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova, cea care are în administrare drumurile naționale din Dolj. „Pentru lucrările de pe DN 55 ar mai fi disponibili în acest an circa 500.000 de lei, bani insuficienți pentru ceea ce mai este de făcut aici. Și chiar dacă ar fi fost bani, tot nu se putea lucra, pentru că antreprenorul s-a întins atât de mult cu lucrările încât a expirat autorizația de construire. Prin contract, constructorul trebuia să proiecteze și să execute lucrările, dar să și ia toate avizele necesare și să obțină autorizația de construire. În prezent, antreprenorul a depus ultimele documente, este vorba de niște completări solicitate de Ministerul Transporturilor, și așteaptă emiterea autorizației de construire“, spun reprezentanți ai DRDP Craiova.

Doi ani de restricții rutiere pe podul de la Malu Mare

Așa arată podul de pe DN 55, aflat pe raza comunei Malu Mare (Foto: Lucian Anghel)

Marele eșec al italienilor de la SECOL în ceea ce privește reabilitarea drumului Craiova – Bechet îl reprezintă, fără îndoială, podul de la kilometrul 11, peste pârâul Valea Ilenei, aflat pe raza comunei Malu Mare. Ajuns într-o stare vizibilă de degradare, el ar fi trebuit consolidat până la sfârșitul lunii septembrie 2017, conform contractului, însă lucrările abia au început în acea lună. Și asta după promisiuni repetate și numeroase notificări din partea administratorului drumului.
Primii muncitori și-au făcut apariția pe 10 septembrie 2017 și nu a fost vorba de o „armată“ de oameni, având în vedere întârzierile, ci de doi-trei, de la o firmă subcontractată de SECOL, care au lucrat la partea de consolidare a podului. Sub acesta s-a introdus armătură, s-a turnat beton și cam atât. A venit iarna, lucrările au fost sistate, dar din primăvară nu a mai revenit nimeni să reia lucrul. Pe pod se circulă cu restricții din vara anului 2016 și se pare că semafoarele vor dirija traficul și în acest an. Privit din lateral, podul arată dezastruos, în ciuda consolidărilor făcute, balustrada din beton atârnând parcă de un fir de ață. În afară de acest pod, pe DN 55 mai sunt destule porțiuni unde ar mai trebui turnat stratul de uzură, dar firma italiană e încă în stand-by.

Pe podul de la Malu Mare se circulă cu restricții de aproape doi ani (Foto: Lucian Anghel)

Delta ACM – aproape gata cu lucrările, Mochlos – fără viziune

Lucrurile nu stau prea bine nici în ceea ce privește DN 56 Craiova – Calafat. Lucrările de reabilitare a acestui drum au fost împărțite în două loturi: Craiova – Galicea Mare (47 km) și Galicea Mare – Calafat (34 km). Primul a fost atribuit în 2011 firmei Delta ACM, cu o valoare a contractului de 151.444.675 de lei (fără TVA), celălalt firmei Mochlos SA din Grecia, în 2012, cu 81.947.643 de lei (fără TVA) valoarea contractului. Firma din România s-a mișcat mai bine, comparativ cu grecii, pentru că întârzieri au existat la ambele contracte. Delta a avut doi ani pentru finalizarea lucrărilor, termenul s-a actualizat la patru ani, dar nici acesta nu a fost respectat. Vestea bună este însă că primul tronson ar fi gata în circa două luni, potrivit unui reprezentant al DRDP Craiova. „Pe sectorul Craiova – Galicea Mare nu ar mai fi mare lucru de făcut, doar intersecțiile cu drumurile comunale și relocarea unor stâlpi de electricitate. Autorizația s-a obținut acum două săptămâni și cam în două luni cred că o să se solicite recepția lucrărilor“, a spus acesta.
Celălalt tronson ridică în continuare multe probleme. Firma din Grecia a avut tot doi ani la dispoziție să reabiliteze cei 34 de kilometri de drum și încă mai are mult de lucru. Constructorul a părăsit șantierul în câteva rânduri, invocând lipsa banilor (lucrează cu fonduri proprii și decontează apoi cheltuielile), și a revenit „prin surprindere“, după notificări repetate. Nici acum nu ar avea o viziune în execuția lucrărilor, după cum spun reprezentanți ai DRDP. „Și ar mai fi o problemă și cu o pădure de pe marginea drumului unde ar trebui să se intervină, dar e nevoie de multe documente pentru că ea ar aparține Mitropoliei“, au mai specificat aceștia. „Pe acest tronson mai este de lucru la intersecțiile către Băilești și Izvoare și la relocarea stâlpilor de electricitate. Numai că acțiunile constructorului nu sunt predictibile. La cum s-a comportat până acum firma Mochlos, nu poți să previzionezi nimic legat de finalizarea lucrărilor la acest drum“, au conchis reprezentanții DRDP Craiova.