Liceul din Malu Mare a achiționat în luna martie servicii de control intern managerial în valoare de 9.000 de lei
Liceul din Malu Mare a achiționat în luna martie servicii de control intern managerial  în valoare de 9.000 de lei
Liceul din Malu Mare a achiționat în luna martie servicii de control intern managerial în valoare de 9.000 de lei

Unitățile de învățământ preuniversitar trebuie să se alinieze standardelor de includere a procedurilor de funcționare care vizează separarea atribuțiilor, accesul la resurse și documente, verificarea, reconcilierea, analiza performanţei de funcționare, revizuirea operațiilor, proceselor și activităților. Organizarea este impusă de Ordinul 400/2015. Potrivit cadrului legislativ, standardele sunt stabilite de conducătorii de instituții, care trebuie să identifice și riscurile pentru fiecare compartiment. În unele școli din mediul rural însă, procedurile sunt făcute de o firmă privată, pachetele de servicii fiind cumpărate cu sume cuprinse între 8.500 și 9.000 de lei, prin achiziție directă. Achiziția este făcută chiar și de unități școlare care în vară au cumpărat mai multe pachete de cursuri de formare, pentru care s-au plătit și 8.000 de lei. 

Pe lângă lemne, produse de birotică și curățenie, o parte din școlile din mediul rural au început să achiziționez prin cumpărare directă servicii pentru sistemul de control intern managerial. Acest control managerial este reglementat de Ordinul 400/2015, care prevede „că este în responsabilitatea conducătorilor, care au obligația de a-l defini, proiecta, implementa și de a-l perfecționa continuu. În acest sens, se poate afirma că un conducător care ar încredința unor terți controlul intern managerial al entității nu își va mai îndeplini atribuțiile cu bune rezultate“. De asemenea, ordinul prevede că „standardele de control intern managerial definesc un minimum de reguli de management pe care toate entitățile publice trebuie să le urmeze. Scopul standardelor este de a crea un model de control intern managerial uniform și coerent, care să permită comparații între entități de același fel sau în cadrul aceleiași entități, la momente diferite, și să facă posibilă evidențierea rezultatelor entității și a evoluției sale“. Aceste prevederi legislative sunt puse în practică la unele școli cu o firmă privată din Craiova, Mart Casual. Managerii spun că nu există timpul fizic pentru a pune la punct toate procedurile și nici nu au cunoștințele necesare. Sumele plătite pentru a face rost de procedurile de funcționare a școlilor variază astfel între 8.500 și 9.000 de lei. Cea mai recentă achiziție a fost făcută la Școala Gimnazială Goiești, pe 12 octombrie, sub denumirea „actualizare sistem control intern managerial“. „Am avut contract învechit, din 2006, la care nu am găsit niciun număr de înregistrare. Nu aveam contract cu firma și este nevoie de aceste servicii pentru compartimentele de secretariat, contabilitate și director. Avem nevoie de el pentru că s-a schimbat legislația și eu nu am mai făcut cursuri de pregătire de 15 ani“, a precizat Carmen Marin, managerul Școlii Gimnaziale Goiești.

Denumit și serviciu de mentenanță

Achiziția procedurilor s-a făcut sub diverse denumiri. De exemplu, la Liceul „Ing. Aurelian Ionete“ din Malu Mare achiziția s-a numit „serviciu de mentenanță sistem control intern managerial“. În practică, școala a cumpărat toate documentele care sunt necesare și raportările periodice pe care trebuia să le facă către primărie, după cum explică managerul. „Este numit serviciu de mentenanță, dar sunt, de fapt, procedurile de sistem operațional și raportările la șase luni pe care le-am semnat și le-am trimis și la primărie. Le-am cumpărat acum, dar am primit și varianta electronică a lor, pe care o vom lucra singuri de anul viitor. A fost nevoie de această achiziție pentru că lucram pe vechile proceduri din 2012 și odată cu schimbarea ordonanței ar fi fost foarte multe documente pe care nu reușeam să le facem singuri. Au fost elaborate peste 40 de proceduri operaționale, codul de etică și registrul de riscuri. Nu am avut cursuri de perfecționare pe această temă. Aceste proceduri sunt cerute la diverse controale și am înțeles că au fost instituții la care s-au dat și amenzi pentru că nu le aveau. Procedurile sunt pentru toate compartimentele, inclusiv secretariat, contabilitate și cadre didactice și comisia de calitate, și vizează diverse aspecte, de la accesul persoanelor străine în instituția de învățământ până la organizarea examenelor naționale“, a precizat managerul Ana Cismaru. De altfel, managerul școlii spune că reprezentanții firmei au avut și întrevederi directe cu angajații școlii pentru a le explica cum trebuie să lucreze pe noile documente.
Tot ca serviciu de mentenanță s-a făcut achiziția și la Școala Gimnazială Podari. Conform achiziției, firma le asigură vizite de consultanță, lucru intens cu angajații unității, asistență electronică permanentă, raportări anuale, semestriale. „Sunt servicii care se fac de obicei periodic. Firma respectivă ne și îndrumă, dar și vine să verifice ce am făcut“, a precizat managerul școlii, Marinela Andreescu. Același serviciu, dar cu denumirea de „asistență pentru sistemul de control intern managerial“ a fost achiziționat și de Școala din Ostroveni, la începutul anului 2017.

Școli care au făcut și cursuri de perfecționare

Și la Școala Gimnazială Țuglui s-a apelat la firma privată pentru a cumpăra serviciile de control managerial. Sub denumirea „actualizare sistem servicii control intern managerial“, școala a plătit suma de 8.500 de lei în luna mai. Ulterior, în vară, unitatea de învățământ a trimis și angajații la cursuri de implementare a procedurilor, cursuri care s-au făcut în stațiunea Mamaia. De asemenea, Școala cu clasele I-VIII Vârvoru de Jos a achiziționat în luna septembrie servicii de mentenanță pentru controlul intern managerial pe 22 septembrie. Suma plătită este de 9.000 de lei. La această unitate școlară s-au achiziționat și trei pachete de cursuri în această vară, unul pentru educator de recuperare, altul pentru perfecționare secretari și celălalt pentru serviciul de contabilitate. În total, pentru aceste servicii s-au plătit nici mai mult nici mai puțin de 8.221 de lei. De altfel, conform metodologiilor de concurs, managerii unităților de învățământ trebuie să facă parte din corpul național de experți, iar la selecție una din condiții este să facă dovada unui curs de management educațional de 60 de credite. Cum teoria nu se îmbină nici în acest caz cu ceea ce trebuie pus în practică, reprezentanții școlilor scot bani din buget pentru cheltuieli de organizare.