Angajații de la Avioane Craiova au de lucru în ultima perioadă, la uzină fiind reparate fie avioane private, fie aparate de zbor militare, aparținând altor state
Angajații de la Avioane Craiova au de lucru în ultima perioadă, la uzină fiind reparate  fie avioane private, fie aparate de zbor militare, aparținând altor state
Angajații de la Avioane Craiova au de lucru în ultima perioadă, la uzină fiind reparate
fie avioane private, fie aparate de zbor militare, aparținând altor state

Media de vârstă a salariaților de la Avioane Craiova este de aproximativ 57 de ani. În ritmul în care îmbătrânesc angajații, sindicaliștii se tem că în trei-patru ani nu vor mai exista salariați la fabrică, dacă nu se „reîmprospătează“ personalul fabricii cu angajați noi, pentru că actualii se vor pensiona. Reprezentanții fabricii spun că uzina are comenzi și se prefigurează un proiect de anvergură pentru viitor. Rămâne, totuși, problema datoriilor uriașe ale fabricii de avioane către bugetul consolidat al statului.

Specialiștii de la fabrica de avioane din Craiova se apropie de vârsta pensionării, iar sindicaliștii se tem că dacă nu se vor angaja alți oameni, în câțiva ani, uzina craioveană care activează în industria aeronautică riscă să rămână fără personal.
Liderul sindical de la Avioane Craiova, Victor Peța, a precizat, în cadrul unei conferințe de presă, că „este nevoie de împrospătarea forței de muncă. Media de vârstă în fabrică a ajuns la circa 57 de ani. Dacă nu luăm măsuri pentru reîmprospătarea angajaților fabricii, atunci în trei – patru ani rămânem fără personal. Soluția ar fi acel program de ucenicie la locul de muncă despre care se discută, realizat pe fonduri europene, prin care să împrospătăm forța de muncă din fabrică“. La Avioane Craiova mai lucrează 330 de persoane, față de anii de glorie ai uzinei, când existau aproximativ 4.500 de angajați.
Sindicalistul a explicat că din 2013 situația societății s-a îmbunătățit, în sensul că nu au mai existat întârzieri salariale și nici personal trimis în șomaj tehnic. Totuși, „datoriile mari ale societății încă ne apasă. Nici un ministru al economiei nu a reușit până acum să rezolve problema datoriilor și să transforme acele datorii în acțiuni“, a declarat Victor Peța, la conferința de presă. Avioane Craiova are datorii istorice de ani de zile, reprezentând contribuții neplătite de stat pentru angajați și impozite neachitate. Întrebat dacă în prezent se plătesc contribuțiile angajaților de la Avioane de către stat, Peța a menționat că nu poate răspunde la întrebare.

Planuri de viitor pentru fabrica de avioane

Liderul sindical de la Avioane Craiova a menționat că „datorită faptului că cei din NATO au insistat ca România să aloce 2% pentru Apărare (din Produsul Intern Brut – n.r.), iar din acești bani să se cumpere tehnică militară din state occidentale, se pare că și Avioane Craiova va beneficia de o parte din acei 2%, pentru modernizarea unor avioane“. Peța a mai precizat că se pregătește o hotărâre de guvern prin care să se stabilească modernizarea la Craiova a mai multor avioane IAR 99 Standard și IAR 99 Șoim din dotarea Armatei Române.
Totodată, se pregătește îmbunătățirea substanțială a unui avion din cele produse la Craiova, împreună cu Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli“ (INCAS). „Se vorbește despre un nou avion pe care să îl realizăm împreună cu Institutul INCAS. Proiectul este al lor și ar urma să fie realizat împreună cu Avioane Craiova. Noul avion se va realiza pe varianta Șoimului, dar cu anumite modificări atât la structură, cât și îmbunătățiri de avionică. Mai multe detalii nu se pot da în acest moment despre acest proiect“, a menționat ulterior Victor Peța. Avionica reprezintă aplicarea tehnicilor electronicii în domeniul aviației, generând elemente complexe de aeroelectronică.
La ora actuală, fabrica de avioane efectuează diverse lucrări atât pentru aviația militară din România și din alte țări, cât și pentru industria privată de aeronautică din alte state. „Efectuăm revizii majore la avioane IAR 99 Șoim și IAR 99 Standard, din dotarea Armatei. Avem comenzi de piese și subansamble pentru avioane din afară, comenzi pe care le onorăm printr-o firmă germană. Împreună cu o firmă din Israel, efectuăm reparații de avioane Hercules ale armatei altei țări, dar avem și colaborări pentru modernizarea de avioane și elicoptere militare dintr-o țară fostă sovietică. De asemenea, participăm împreună cu o firmă din România la repararea de avioane private, care vin din diverse state“, a explicat liderul de sindicat de la Avioane Craiova.
Victor Peța a mai spus că s-au rezolvat în instanță problemele legate de drepturile la grupa I și a II-a de muncă ale foștilor angajați, în sensul că ei pot beneficia de drepturile de pensie legale, după ce s-au rezolvat în instanță în favoarea foștilor angajați problemele care au fost cu vechile adeverințe.
Avioane Craiova a fost fondată în 1972, cu scopul de a produce și furniza avioane militare pentru Forțele Aeriene Române. Statul este principalul acționar de la Avioane Craiova, prin Ministerul Economiei, care deține 80,93% din acțiuni, iar 19,06% din titlurile de valoare sunt deținute de mici acționari privați. În ciuda datoriilor uriașe de peste 120 de milioane de lei către bugetul consolidat al statului, compania nu a putut fi executată silit de către organele ANAF, deoarece unitatea este protejată de legi speciale, activând în domeniul strategic al producției de armament.

Avioane Craiova are datorii de cinci ori mai mari decât cifra de afaceri

Potrivit datelor din bilanțul contabil pe anul 2016, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor, Avioane Craiova are datorii totale de cinci ori mai mari decât cifra de afaceri anuală realizată anul trecut. Astfel, datoriile companiei erau de 122,48 milioane de lei, în timp ce cifra de afaceri a fost de 23,37 milioane de lei. Totuși, după ani buni în care a avut pierderi financiare, în 2016 Avioane Craiova a trecut pe profit de 99.644 de lei, față de pierderile de 13,40 milioane de lei din 2015. De altfel, și în 2015 nivelul datoriilor totale ale firmei către stat și furnizori au fost uriașe, situându-se la nivelul a 124,14 milioane de lei. Cifra de afaceri din acel an a fost de 26,53 milioane de lei, iar pierderea, cum spuneam, a fost de 13,40 milioane de lei.

Ramona OLARU
Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”