Acasă Local Dolj A comunicat un index, dar CEZ a facturat cu 860 kWh mai...

A comunicat un index, dar CEZ a facturat cu 860 kWh mai mult

-

Mariana Nicolae, arătând indexul contorului din locuință, care indică un consum cu 860 de kWh mai mic decât consumul estimat și facturat de către CEZ (FOTO: Claudiu Tudor)
Mariana Nicolae, arătând indexul contorului din locuință, care indică un consum cu 860 de kWh mai mic decât consumul estimat și facturat de către CEZ (FOTO: Claudiu Tudor)

O pensionară din Craiova ne-a sesizat în legătură cu factura de energie electrică emisă în această lună de CEZ, care nu este conformă cu realitatea în ceea ce privește consumul. Femeia susține că a comunicat indexul prin autocitire în termenul prevăzut pe factură, așa cum procedează în fiecare lună, însă s-a trezit cu o factură cu un index estimat care avea 860 kWh în plus față de citirea transmisă.

Mariana Nicolae a avut surpriza să constate, când a solicitat factura CEZ din luna martie, aferentă consumului din perioada 17 ianuarie – 20 februarie 2017, că suma de plată este cu mult mai mare decât cea obișnuită, iar consumul cu mult peste cel comunicat. De când CEZ România a oferit clienților posibilitatea de a transmite indexul lunar prin autocitire, în anumite condițiile și termene, femeia susține că s-a conformat și nu a trecut lună fără să comunice indexul contorului din locuință. Ba chiar are un dosar întreg cu facturi, la fiecare având atașată o notiță cu data, ora și indexul transmis furnizorului de energie electrică. Așa a procedat și luna trecută, dar factura primită ulterior a fost una de infarct pentru orice pensionar cu o pensie minimă: 690 de lei pentru un consum de 1.246 kWh. „Vă dați seama că am rămas perplexă când am văzut factura. Știam ce consum am dat și cam ce sumă urma să plătesc, dar m-am trezit cu un consum estimat cu 860 kWh mai mult“, a povestit Mariana Nicolae.
Craioveanca spune că, pe data de 16 februarie, a sunat la CEZ pentru a comunica indexul autocitit, care era atunci de 18.018 kWh. „Am așteptat să vină factura, care de obicei nu ajunge și trebuie să întreb mereu cât am de plată, iar când am sunat la call center mi s-a spus că factura s-a emis pe data de 6 martie, cu un index estimat de 18.882. M-am mirat, pentru că eu nici acum, la o lună după acea citire, nu am acest index. Este vorba de peste 1.200 kWh, față de cei circa 300 kWh pe care îi consum și plătesc lunar“, afirmă femeia. Aceasta mai spune că i s-a sugerat să plătească în avans factura și să aștepte regularizarea, dar nu a fost de acord. „Au și verificat în sistem și au văzut că indexul preluat era cel comunicat de mine. Și atunci de unde estimarea asta? Varianta cu index estimat nu este prevăzută pe nici o factură, doar cea cu index cu autocitire și cu regularizare. Nu am solicitat niciodată să plătesc estimat. Să mi se storneze factura și să se emită alta cu consumul dat de mine“, a mai spus Mariana Nicolae.

CEZ dă vina pe client, procedura o contrazice

Pe factura emisă de CEZ se precizează, pe lângă perioadele de comunicare a indexului autocitit, și un interval pentru citirea de regularizare, în cazul de față 10-20 februarie, însă femeia susține că nici un reprezentant al companiei nu a venit până acum să citească contorul, pentru regularizare. „Eu sunt cea care trimite autocitirea în fiecare lună, la data prevăzută în factură“, a explicat Mariana Nicolae. Și, atunci, cum poate CEZ să estimeze și să factureze un alt consum, dacă primește lunar autocitirea indexului? Și ce se întâmplă dacă consumul estimat și facturat de CEZ este cu mult mai mare decât cel real? Suportă clientul diferența vrând-nevrând sau se poate emite o altă factură, cu consumul real? Sunt întrebări pe care GdS le-a adresat atât către CEZ România, cât și către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), în speranța unui răspuns oficial. Până atunci, se pare că soluția în speța de față este emiterea unei alte facturi. Cel puțin așa ni s-a transmis de la CEZ, serviciul relații cu clienții. „În cazul acesta se va emite o altă factură, după ce o echipă CEZ va merge pe teren pentru a face citirea contorului“, a spus operatorul care a preluat apelul. Acesta a mai menționat și că vina aparține clientului, care a dat un index greșit. Lucru care pare însă puțin probabil, având în vedere procedura care trebuie urmată în cazul autocitirii, procedură care se regăsește pe site-ul CEZ România.
De pe 18 martie 2016, de când a fost creat și un număr de telefon special pentru autocitire, care este trecut pe factură, transmiterea indexului autocitit presupune parcurgerea mai multor pași, pornind de la introducerea codului autocitire menționat pe factură, până la confirmarea de două ori a indexului comunicat. „Dacă indexul introdus este corect și apelantul apasă tasta 1, o serie de verificări vor fi realizate dacă indexul introdus este mai mic decât cel anterior sau dacă consumul înregistrat este mai mare cu 1.000 kWh. Dacă nu sunt îndeplinite criteriile, apelantului i se transmite un mesaj că indexul introdus nu corespunde criteriilor de validare și va fi contactat în 24 de ore lucrătoare de un reprezentat CEZ. Dacă toate criteriile sunt îndeplinite, platforma va permite înregistrarea noului index în baza de date“, se mai explică pe site-ul CEZ. Însă, în cazul Marianei Nicolae, CEZ a ales pe loc varianta estimării și facturării unui consum lunar care depășește cu mult 1.000 kWh.
Tot pe site, CEZ se laudă cu faptul că prin acest serviciu de autocitire „consumatorul va plăti efectiv consumul real din luna respectivă“ și că facturarea se va realiza pe baza consumului lunar estimat numai „în situația în care autocitirea nu este transmisă cu respectarea condițiilor și termenelor precizate în factură“. Or, în situația de față, autocitirea a respectat toate termenele și condițiile. Și chiar dacă nu era așa, tot ar exista o problemă, pentru că CEZ mai explică, pe site-ul său, că „facturarea pe baza consumului lunar estimat de energie electrică se stabilește de comun acord cu clientul final, printr-o convenție de consum, care poate fi modificată la inițiativa clientului cu cel puțin 20 de zile înainte de începerea intervalului de facturare respectiv“. Convenție care nu există în cazul Marianei Nicolae.

Cum se poate modifica un index trimis greșit

CEZ România explică, pe site, că un index autocitit validat nu mai poate fi anulat decât „prin procedurile standard utilizate în prezent pentru stornarea facturilor emise în baza indexului citit eronat de către operatorul de distribuție“. „Clientul va depune o sesizare scrisă și, în urma analizei, se vor demara procedurile pentru stornarea facturii emise și anularea indexului autocitit eronat din sistemul de facturare“, se mai precizează pe site-ul CEZ. 

ȘTIRI VIDEO GdS

Sindicaliştii din Dolj solicită o simulare a reducerii numărului de ore în şcoli

Reducerea numărului de ore pentru elevii din clasele primare şi gimnaziale, dar şi de la liceu este un subiect de actualitate pentru învăţământul preuniversitar, după ce senatorii au adoptat un proiect de lege în acest sens

Cum îţi poţi schimba legal furnizorul de energie

Este nevoie de 21 de zile pentru ca un consumator casnic să treacă de la un furnizor la altul de energie. Iată ce „capcane“ puteţi întâmpina în procesul de mutare către alt furnizor de electricitate.

Încă un pieton lovit de maşină pe bulevardul Ştirbei Vodă

Un pieton, de 67 de ani, a fost accidentat de un autoturism joi, pe o trecere de pietoni de pe bulevardul Ştirbei Vodă. În ultima perioadă, în acea zonă au fost răniţi mai mulţi pietoni.