11.4 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAsfaltare pe sărite pe DJ 643C

Asfaltare pe sărite pe DJ 643C

Multe dintre drumurile de pământ din judeţul Olt dau mari bătăi de cap autorităţilor, iar asfaltarea se face cu încetinitorul. Acesta este şi cazul Drumului Judeţean 643 C, a cărui asfaltare a fost un eşec până acum. Proiectul pentru modernizarea lui a fost scos la licitaţie încă din 2014, însă aceasta a fost anulată, iar oamenii circulă şi acum prin hârtoape. O nouă licitaţie este acum în desfăşurare, iar 40 de firme se bat pentru proiectul care presupune şi modernizarea DJ 643C.

Încă din 2014, Consiliul Judeţean Olt a organizat licitaţie pentru un proiect cu valoarea de 41.677.164 de lei, fără TVA, în urma căruia trebuia să se modernizeze mai multe drumuri din judeţul Olt. Tronsonul Găvăneşti-Dobreţu, de 5,5 kilometri, al Drumului Judeţean 643 C a făcut parte din proiect, iar pentru acesta, fuseseră prevăzuţi 8.391.663,6 lei. Firmele ofertante au depus însă mai multe contestaţii, iar licitaţia a fost anulată în iunie 2015, în urma unei decizii a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Cornel Motoi, director executiv al Direcţiei Tehnice şi Investiţii din cadrul CJ Olt, recunoaşte că studiul de fezabilitate nu a fost făcut aşa cum ar fi trebuit şi că firma de proiectare nu şi-a făcut deloc datoria. „Studiu de fezabilitate nu a fost făcut cum trebuie, iar la proiectare au fost mari probleme. Proiectarea a fost făcută din birou, iar eu nu aveam cum să accept, de exemplu, să se toarne asfalt peste betonul deja existent pe unele porţiuni de drum. Acest proiect presupunea modernizarea drumurilor şi şanţurilor. Atunci când am luat la evaluare ofertele, am constatat multe nereguli, atât din partea proiectantului, cât şi din partea constructorului. Toţi au calculat fără să scadă trecerile de apă, podurile sau să ia în calcul spargerea betonului deja turnat pe anumite tronsoane. Am considerat că ofertanţii au fost neserioşi“, a declarat acesta.
Drum întreţinut pe sărite, cu pietre şi un strat de asfalt

Situaţia pe teren se prezintă astfel: porţiunea de 5,5 kilometri din drumul 643C Găvăneşti – Dobreţu arată îngrozitor şi este plină de hârtoape. Însă, pe două segmente de 500 şi 600 de metri din acest drum s-au făcut lucrări de întreţinere. S-a pus un strat de piatră şi un strat de asfalt. Nu există un considerent pentru care au fost alese cele două segmente de drum. Acestea au fost făcute în zone diferite, fără să aibă vreo continuitate. Din păcate, şi aceste lucrări de întreţinere au început să se degradeze, iar potrivit proiectului de modernizarea a acestui drum, pe cele două porţiuni ar urma să se mai toarne doar stratul de uzură, în cazul în care licitaţia se va termina cu succes.
„După ce au fost acele contestaţii şi s-a anulat prima licitaţie, noi am crezut că ministerul nu ne va mai da banii şi am făcut două tronsoane din drumul Găvăneşti – Dobreţu, de 500 şi 600 de metri, pe bani de la bugetul Consiliului Judeţean Olt. Acele două tronsoane s-au făcut pe lucrări de întreţinere şi s-au pus doar două straturi: fundaţia din piatră şi primul strat de asfalt. Pentru acestea se va turna doar stratul de uzură şi se vor face casete cu săpătură. De exemplu, la Dobreţu, porţiunea de 500 de metri a fost făcută în centrul comunei, iar la Găvăneşti sunt 600 de metri. Acel drum ar trebui să fie cursiv. Dar greşeala mea a fost că l-am întrebat pe primarul de la Dobreţu unde vrea drumul şi mi-a zis să îl facem în centru“, a declarat Cornel Motoi.
Oamenii spun că sunt nemulţumiţi de faptul că drumul s-a făcut pe bucăţi şi doar atunci când autorităţile au avut interese electorale. „Prima şi ultima dată când s-a făcut ceva la drumul ăsta sunt bucăţile astea două care s-au asfaltat. Era perioada în care trebuia să fie aleşi. Au pus nişte piatră, dar nu foarte groasă şi au turnat şi asfalt, mai mult peste nămol că pietrele nu erau de ajuns. Au asfaltat mai mult noaptea. Era foarte bine să fie drumul făcut complet. Aşa au considerat ei, că mai trebuie întrerupt. În fiecare an promit că îl fac, dar cine ştie ce o să mai fie“, a spus Matei Barbu, un cetăţean din zonă.

O nouă licitaţie, 40 de firme ofertante

După ce s-a anulat prima licitaţie, Consiliul Judeţean Olt a reluat procedura în octombrie 2016. De această dată, lucrările de modernizare pentru cele patru drumuri din proiect ( DJ 703D, DJ 546E, DJ 678E şi DJ 643C) au fost împărţite pe patru loturi. În ceea ce priveşte banii alocaţi pentru DJ 643C, suma a scăzut considerabil şi a ajuns de la 8.391.663,6 de lei, la 6.998.705 lei. Altă noutate a acestei licitaţii este diferenţa foarte mare a numărului de firme care au depus oferte. Dacă la prima licitaţie au depus oferte doar patru asocieri de firme, acum 40 de firme şi-au îndreptat atenţia către această licitaţie. Acest lucru nu poate decât să îngreuneze procesul până la desemnarea câştigătorului. În plus, proiectul poate fi pus, din nou, în pericol dacă vor exista firme care vor depune contestaţii. „Noi acum verificăm etapa I, cea tehnică, iar după aceea vom vedea ce firme se califică în etapa a doua. Abia atunci se fac propunerile financiare. Însă, până atunci, există posibilitatea ca firmele excluse în prima etapă să depună contestaţii. Până anul viitor ar trebui să terminăm lucrările pentru că altfel putem să pierdem banii. Însă, există şi posibilitatea să putem prelungi perioada de execuţie“, a mai explicat Cornel Motoi, director executiv al Direcţiei Tehnice şi Investiţii din cadrul Consiliului Judeţean Olt.
Aşadar, oamenii care trăiesc în localităţile traversate de tronsonul de drum DJ 463C Găvăneşti-Dobreţu mai au mult de aşteptat până ce vor putea să circule în condiţii decente.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS