14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljÎncepe revoluția în firmele și regiile primăriei și ale CJ Dolj

Începe revoluția în firmele și regiile primăriei și ale CJ Dolj

 

Directorii și membrii Consiliilor de Administrație ale regiilor și societăților din subordinea Primăriei Craiova și Consiliului Județean Dolj vor fi selectați de firme profesioniste de recrutare, așa cum se întâmplă la marile firme. Consiliul Județean a angajat o firmă de recrutare de personal, din Prahova, la sfârșitul anului trecut, iar primăria pregătește și ea terenul.
Autoritățile statului care sunt acționari majoritari sau unici la societăți comerciale sau au în subordine regii autonome nu mai pot numi în fruntea acestora decât oameni selectați pe baza competențelor. O ordonanță de urgență din 2011 privind guvernanța corporativă modificată anul trecut le obligă să aplice criterii clare atunci când vine vorba despre numiri la vârful societăților și regiilor. OUG nr. 109/2011 a fost modificată în mai anul trecut prin Legea nr. 111, apoi, în septembrie, prin Hotărârea de Guvern nr. 722, și au apărut și normele metodologice de aplicare a unor prevederi din ordonanță. OUG nr. 109 a apărut într-un context economic complicat pentru România, iar ea a fost unul dintre angajamentele luate în fața forurilor internaționale care au împrumutat guvernul cu bani. Iată cum motiva guvernul adoptarea ei: „Actualul context economic impune luarea unor măsuri rapide pentru crearea premiselor legislative şi administrative care să conducă la creşterea eficienţei operatorilor economici, dat fiind faptul că întreprinderile publice – regii autonome şi societăţi comerciale la care statul deţine participaţii integrale sau majoritare – reprezintă un segment important al economiei naţionale şi, în consecinţă, lichiditatea, solvabilitatea şi funcţionalitatea acestor societăţi au o influenţă determinantă asupra stabilităţii ansamblului economiei; eficienţa unui operator economic depinde, în mod determinant, de performanţa managementului acestuia, de corecta implementare în funcţionarea societăţii, a mecanismelor de bună guvernare; actualul cadru legislativ prezintă lacune importante în ceea ce priveşte buna guvernare a regiilor autonome, influenţând negativ performanţa economică şi competitivitatea acestora şi generând, pe cale de consecinţă, disfuncţionalităţi ale operatorilor economici cu care intră în raporturi contractuale; pentru eficientizarea activităţii societăţilor de stat este necesară dezvoltarea de noi mecanisme de guvernanţă corporativă, suplimentare în raport cu cele reglementate de legislaţia generală a societăţilor comerciale şi adaptate particularităţilor societăţilor de stat; în lumina principiilor guvernanţei corporative a întreprinderilor de stat, dezvoltate de Organizaţia de Cooperare Economică şi Dezvoltare pe baza celor mai avansate standarde legislative şi de bună practică a corporaţiilor, este necesar a fi instituite pârghii de garantare a obiectivităţii şi transparenţei selecţiei managementului şi a membrilor organelor de administrare, de asigurare a profesionalismului şi responsabilităţii deciziei manageriale, mecanisme suplimentare de protecţie a drepturilor acţionarilor minoritari şi o transparenţă accentuată faţă de public atât a activităţii societăţilor de stat, cât şi a politicii de acţionariat a statului; neadoptarea în regim de urgenţă a acestui act normativ ar avea drept consecinţă perpetuarea actualelor disfuncţionalităţi în activitatea regiilor autonome şi a societăţilor cu capital integral sau majoritar de stat, afectând capacitatea acestor operatori economici de a contribui la echilibrarea bugetului de stat şi la relansarea economiei.

Angajări la vedere

Din 2011 și până în prezent, ordonanța a suferit modificări care diminuează influența factorului politic în numirea conducerilor regiilor și societăților comerciale. De exemplu, articolul 5, alineatul 5 prevede că „desemnarea membrilor Consiliului de Administraţie va fi făcută în baza unei evaluări sau selecţii prealabile efectuate de o comisie organizată la nivelul autorităţii publice tutelare, iar în cazul reprezentantului Ministerului Finanţelor Publice, de o comisie organizată la nivelul acestei instituţii. Pentru desemnarea reprezentantului autorităţii publice tutelare şi a celorlalţi 1-5 administratori, autoritatea publică tutelară poate decide ca în procesul de selecţie comisia să fie asistată sau ca selecţia să fie efectuată de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate, în condiţiile legii“. Anunţul privind selecţia membrilor CA se publică prin grija autorităţii publice tutelare cel puţin în două ziare economice şi/sau financiare cu largă răspândire şi, prin grija preşedintelui Consiliului de Administraţie, pe pagina de internet a întreprinderii publice. În cazul regiilor cu peste 500 de angajați, așa cum este cazul Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public din subordinea Primăriei Craiova, membrii CA-ului este obligatoriu să fie selectați de o firmă, lucru care s-a și întâmplat, primăria având contract cu o firmă de recrutare în acest sens. Același lucru se întâmplă și în cazul directorilor. „În cazul regiilor autonome cu un număr de peste 500 de angajaţi, selecţia directorilor se efectuează în mod obligatoriu de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate de regia autonomă, la propunerea consiliului de administraţie, fiind iniţiată în termen de maximum 30 de zile de la data numirii administratorilor, în condiţiile legii. Durata procesului de selecţie a directorilor de către expertul independent nu poate depăşi 60 de zile. În acest caz, termenul de numire a directorilor este de maximum 120 de zile de la numirea Consiliului de Administraţie“, se arată la articolul 18 din ordonanță.

Ce regii și societăți din Craiova intră în colimatorul legii

Ca regii, primăria are în subordine RAADPFL Craiova, acolo unde membrii CA-ului au fost deja selectați printr-o firmă de recrutare. Prin aceeași metodă au fost recrutați și membrii CA-ului de la Compania de Apă Oltenia, acolo unde municipalitatea craioveană deține pachetul majoritar de acțiuni. Pe listă au rămas SRL-urile deținute de primărie: SC Salubritate Craiova SRL, SC Piețe și Târguri Craiova SRL, SC RAT Craiova SRL și SC Termo Craiova SRL. În cazul Craiovei este interesant de urmărit cine va fi directorul general al RAT Craiova după ce Sorin Manda și-a dat demisia pentru a ocupa postul de administrator public. La fel de interesant este modul în care a fost numit noul administrator al SC Salubritate Craiova, Mihai-Vlad Butari, în ședința din ianuarie 2017, după ce Eliza Peța și-a dat demisia pentru a merge deputat în parlament, și modul în care Alin Mărăcine a fost numit administrator la SC Piețe și Târguri Craiova SRL după demisia lui Claudiu Neagoe. Potrivit articolului 29 din ordonanță, „este obligatorie efectuarea selecţiei candidaţilor de către un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative: a) au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exerciţiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 de euro; b) au cel puţin 50 de angajaţi. La aceste criterii se încadrează RAT Craiova și Salubritate Craiova.
La Consiliul Județean Dolj, intră sub incidența ordonanței SC Parc Turism SA, Regia Autonomă Aeroportul Craiova, Societatea pentru lucrări de drumuri și poduri Dolj SA, SC High Tech Park Industry SA și SC Parc Industrial SA.

CJ și-a angajat firmă, primăria așteaptă bugetul

Conducerile celor două instituții publice, primăria și CJ, se pregătesc de noile schimbări legislative. „În prezent, avem organizate, conform OUG nr. 109/2011, RAADPFL și Compania de Apă, urmând a proceda la fel pentru societățile comerciale care nu funcționează încă potrivit noilor reglementări legale. În acest sens, a fost întocmită deja fundamentarea bugetară privind cheltuielile ocazionate de achiziționarea de servicii prestate de către experți independenți specializați în recrutarea resurselor umane pentru a selecta membrii Consiliilor de Administrație. După aprobarea bugetului pentru anul 2017 vom continua cu procedura prevăzută de legislație“, a precizat pentru GdS primarul interimar Mihail Genoiu. De partea cealaltă, Consiliul Județean a angajat deja o firmă prin procedura achiziției directe. Este vorba despre firma Pluri Consultants Romania SRL din Ploiești, județul Prahova, deținută de familia Popescu Ioana și Constantin, care a început deja procedura de selecție în cazul High Tech Park. CJ a semnat un contract pentru suma de 84.000 de lei fără TVA. Actualii membri ai CA rămân în funcții până când le va expira mandatul, apoi recrutările se vor face pe noua legislație.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS