Directorul executiv al Direcției Județene de Statistică Dolj, Carmen Ispas, a explicat datele privind consumul populației la emisiunea „Economia Sudului“, de la Alege TV (Foto: Bogdan Grosu)
Directorul executiv al Direcției Județene de Statistică Dolj, Carmen Ispas, a explicat datele privind consumul populației la emisiunea „Economia Sudului“, de la Alege TV (Foto: Bogdan Grosu)
Directorul executiv al Direcției Județene de Statistică Dolj, Carmen Ispas, a explicat datele privind consumul populației la emisiunea „Economia Sudului“, de la Alege TV (Foto: Bogdan Grosu)

Potrivit ultimelor statistici oficiale, consumul de băuturi alcoolice a crescut în Oltenia în 2016, față de 2015, el fiind mai mare chiar în comparație cu media pe țară. În același interval, oltenii sunt campioni la consumul de pâine, însă mănâncă mai puține produse de bază decât în anul anterior. Iată despre ce cantități este vorba.

În ultimii ani, oltenii și-au schimbat obiceiurile de consum. Locuitorii din Oltenia mănâncă mai multă pâine decât media pe țară, mai puține fructe și legume, dar sunt fruntași la consumul de băuturi alcoolice.
Directoarea executivă a Direcției Județene de Statistică Dolj, Carmen Ispas, a precizat, la emisiunea „Economia Sudului“ de la Alege TV, că în regiunea Sud-Vest Oltenia 42,8% din cheltuielile de consum sunt alocate pentru mărfurile nealimentare, 31,4% pentru consumul alimentar și pentru băuturi și 25,8% pentru plata serviciilor.
Potrivit datelor de la Direcția Județeană de Statistică (DJS) Dolj, în trimestrul al treilea din 2016, locuitorii din regiunea Sud-Vest Oltenia au consumat, în medie, pe lună, într-o gospodărie, 9,68 kg de pâine și produse de franzelărie, mai mult decât media pe țară, care a fost de 8,26 kg de pâine pe lună, pe gospodărie. Totuși, consumul de pâine în medie, în Oltenia, este mai mic decât în 2015. Cu alte cuvinte, oltenii consumă mai puțină pâine decât în anul anterior, dar mult mai multă decât cei din restul ţării, depășind cu 1,41 kg pe lună consumul mediu de pâine pe țară. Nu același lucru se poate spune despre consumul de lapte, care este mai mic în Oltenia cu 1,3 litri față de consumul mediu lunar al unei familii, pe țară. Oltenii au consumat 2,87 litri de lapte pe lună, în timp ce media pe țară este de 4,17 litri de lapte. Doar la consumul de brânzeturi se situează locuitorii Olteniei foarte aproape de nivelul pe țară, respectiv undeva la 1,02 kg pe lună. Și consumul de carne a fost în creștere în 2016 față de 2015, când era de 2,25 kg carne pe lună. În 2016, urcase la 3,2 kg carne pe lună, ceva mai puțin decât consumul mediu de carne pe țară, care era de 3,54 kg pe lună de fiecare gospodărie.
În schimb, oltenii de­pășesc media pe țară la consumul de băuturi alcoolice. La nivelul țării, consumul mediu de băuturi alcoolice al unei gospodării este de 2,55 litri pe lună, în timp ce oltenii consumă, în medie, 3,44 litri pe lună, adică mai mult cu 0,87 litri față de media pe țară. Cel mai mare consum raportat de olteni către Statistică este cel de bere, de 1,31 litri pe lună, în creștere față de 2015, când era de 1,07 litri pe lună. Și consumul de vin a crescut în județele Olteniei, dar a scăzut ușor cel de țuică și rachiuri naturale.

Oltenii consumă mai puține fructe și legume decât media pe țară

De la începutul lui 2015 și până în toamna lui 2016, populația din Oltenia a început să consume mult mai multe legume decât de obicei. De la 1,97 kg legume la începutul lui 2015, oltenii au ajuns la un consum mediu de 5,10 kg pe gospodărie, pe lună, în toamna lui 2016. Totuși, deși în regiunea noastră se produc foarte multe legume, consumul de astfel de produse în Oltenia este sub media pe țară, care este de 6,18 kg pe lună, de gospodărie. În ce privește cartofii, ei mănâncă 1,94 kg pe lună, în scădere față de 2015 (2,09 kg), și se situează sub media pe țară (2,08 kg pe lună). Consumul de fructe a scăzut simțitor în 2016 față de 2015, adică 1,92 kg fructe pe lună în 2016, față de 2,7 kg pe lună, în 2015, în timp ce media pe țară este de 2,62 kg.

Mai mulți bani chel­­tuiți pentru îmbrăcăminte, încălțăminte, impozite și taxe

Din totalul cheltuielilor totale medii lunare de 2.258 de lei pe o gospodărie din Oltenia, ponderea cheltuielilor de consum în totalul cheltuielilor de la nivelul regiunii este cea mai mare. Astfel, oltenii cheltuiesc cei mai mulți bani pentru mărfuri nealimentare, pe care au plătit 596 de lei pe lună în 2016 (datele sunt din trimestrul III), în creștere față de 2011, când cheltuiseră 397 de lei pe lună pentru astfel de mărfuri. Directorul executiv al DJS Dolj, Carmen Ispas, a precizat că locuitorii regiunii cheltuiesc mai mulți bani pe îmbrăcăminte și încălțăminte decât în 2011. De asemenea, au crescut cheltuielile cu bunuri de folosință îndelungată. Oltenii plăteau, la finalul lui 2016, fix 437 de lei pe lună pe alimente, în creștere față de 2011, când își cumpărau alimente și băuturi de 390 de lei pe lună, în medie. Cheltuielile de 437 de lei din 2016 pe care le-au efectuat oltenii pe alimente și băuturi sunt sub media pe țară, care era de 533 de lei pe lună în momentul la care s-a efectuat statistica.
Și pentru servicii s-au plătit mai mulți bani în 2016 față de 2011, în regiunea Sud-Vest Oltenia, respectiv 359 de lei, față de 319 lei în 2011.
Populația Olteniei a scos, în 2016, mai mulți bani din buzunar pentru impozite și taxe, față de acum cinci ani. Astfel, în perioada din 2016 analizată de Statistică, oltenii au cheltuit 417 lei pe lună, în medie, pe impozite și taxe, sumă aproape dublă față de cea pe care au cheltuit-o în medie locuitorii Olteniei în 2011 și care a fost de 284 de lei pe lună, în medie, pe fiecare gospodărie.
Pe lângă cheltuielile bă­nești ale gospodăriilor, acestea mai consumă și din resurse proprii, adică produse din gospodării (carne, lapte, ouă, brânză, legume, fructe, băuturi alcoolice și altele), ce dețin o pondere de circa 18% din totalul consumului. Astfel, oltenii consumă din propria producție de 283 de lei pe lună, mai mult decât media pe țară, care este de 225 de lei pe lună.

Ramona OLARU
Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”