10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAutostrada Craiova - Pitești, prima amânare

Autostrada Craiova – Pitești, prima amânare

Actualul drum de la Craiova la Piteşti se parcurge în circa două ore (Foto: arhiva GdS)
Actualul drum de la Craiova la Piteşti se parcurge în circa două ore (Foto: arhiva GdS)

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a amânat cu două săptămâni termenele de depunere și evaluare a ofertelor pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și elaborare a Proiectului Tehnic în cazul autostrăzii Craiova – Pitești. Motivul? Numărul mare de solicitări de clarificări primite din partea firmelor.

După două săptămâni de când a fost lansată licitația în urma căreia una sau mai multe firme vor fi plătite cu circa zece milioane de euro pentru revizuirea SF-ului și proiectarea celor 125 de kilometri de autostradă între Craiova și Pitești, CNAIR dă semne că lucrurile vor dura mai mult decât își propusese inițial. Pe 6 decembrie 2016, chiar de Moș Nicolae, compania lansa în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) licitația deschisă de atribuire a contractului a cărui sumă estimată variază între 10,5 milioane și 12,4 milioane de euro cu TVA cu tot. Licitația este necesară și obligatorie, deoarece firma sau asocierea de firme care va câștiga contractul va stabili cel mai bun traseu al autostrăzii, costul ei, detaliile de execuție, și va proiecta autostrada în lungime de 125 de kilometri. Abia după ce aceste documente vor fi finalizate, CNAIR va organiza o nouă licitație pentru a desemna firma care va construi efectiv autostrada. Practic, în 2020, șoferii ar trebui să circule de la Craiova la Pitești pe autostradă, după cum declara ministrul transporturilor, Sorin Bușe, cu ocazia unei vizite la Craiova la începutul lunii decembrie 2016. Asta înseamnă că în patru ani, 2017-2020, compania trebuie să finalizeze ambele licitații, iar firmele să proiecteze și să construiască 125 de kilometri. În condițiile în care revizuirea SF-ului și proiectarea durează doi ani de la atribuirea contractului, înseamnă că, în cel mai bun caz, construcția poate începe în 2019, adică peste 60 de kilometri de autostradă pe an. De precizat că în 2016 nu s-a deschis nici un kilometru nou de autostradă în România, cu excepția lotului 3 al autostrăzii Orăștie – Sibiu pe A1, care a fost redeschis după o lungă perioadă de reparații.

Graba strică treaba uneori

Inițial, CNAIR a anunțat mai multe termene finale pentru această licitație, surprinzătoare prin ecartul foarte mic de timp pe care firmele l-au avut la dispoziție între momentul publicării anunțului de participare în SEAP (6 decembrie) și depunerea ofertelor (25 ianuarie 2017). Într-o lună și jumătate din care se scad zilele de Sărbători (Crăciun, Revelion), firmele trebuia să-și întocmească dosarul de licitație. Dorința CNAIR de a rezolva rapid lucrurile s-a stins după trei săptămâni, așa că, în a treia zi de Crăciun, a publicat un anunț de prelungire a termenelor. „Termenul-limită pentru depunerea cererilor de documente sau pentru acces la documente: 12.01.2017, ora 15.59 se modifică astfel: 25.01.2017, ora 15.59“, se arată în anunțul referitor la condițiile de obținere a caietului de sarcini și a documentației suplimentare. Tot până pe 25 ianuarie a fost prelungit și termenul-limită de primire a ofertelor sau a cererilor de participare. La fel, deschiderea ofertelor (data-limită de evaluare a ofertelor) a fost „împinsă“ pe 18 februarie, față de 6 februarie. „Autoritatea Contractantă prelungește termenul-limită pentru primirea ofertelor ca urmare a numeroaselor solicitări de clarificări ale operatorilor economici, în vederea asigurării unei perioade suficiente pentru pregătirea unor oferte corecte și complete“, a explicat CNAIR în anunțul publicat în SEAP, fără să arate însă și clarificările solicitate.

Sabia cu două tăișuri

GdS a scris acum câteva săptămâni despre cerințele curajoase introduse în caietul de sarcini de companie, care a dorit să renunțe la compromisul utilizat la scară largă de autoritățile contractante (prețul cel mai mic – n.r.), cerințe pe care realitatea și birocrația din România le pot întoarce împotriva ei. Cel mai plauzibil efect: întârzierea desemnării unei firme câștigătoare. CNAIR a mers pe varianta „cel mai bun raport calitate-preț“, care creează premisele atribuirii contractului unei firme serioase. În acest raport sunt incluși nu mai puțin de 11 factori de evaluare, fiecare punctat corespunzător. Astfel, din cele maximum 100 de puncte, prețul ofertei are o pondere de doar 30%, urmat ca importanță de planificarea activităților de realizare a Studiului Geotehnic și corelarea acestora cu resursele tehnico-materiale, 19%. Nu orice firmă va putea participa la licitația CNAIR, compania impunând anumite bariere prin care dorește să trieze firmele puternice de cele slabe, dar care înainte câștigau contracte pentru că veneau cu prețuri foarte mici. Dincolo de cerința minimă privind plata la zi a taxelor și impozitelor către stat, firmele participante trebuie să demonstreze că au avut o cifră de afaceri anuală de minimum 9,5 milioane de lei în perioada 2013-2015. De asemenea, CNAIR a inclus o cerință suplimentară privind experiența: „Ofertantul trebuie să facă dovada că a prestat în ultimii trei ani servicii de Revizuire și/sau Elaborare de Studii de Fezabilitate și/sau Proiecte tehnice și/sau Proiecte Tehnice si Detalii de Execuție pentru construcție nouă și/sau modernizare de drumuri expres și/sau drumuri naționale și/sau autostrăzi în valoare totală cumulată de minimum 4.500.000 lei fără TVA. Se vor lua în considerare numai serviciile prestate pentru care se poate prezenta dovada acceptării/aprobării de către beneficiar“.
Alt criteriu cerut firmelor este să facă dovada că în ultimii trei ani au avut contracte care au inclus și proiectarea a minimum unui pod/pasaj sau viaduct, cu o deschidere de minimum 50 de metri, aferent unei autostrăzi/drum național sau județean/drum expres/stradă în localitate urbană. În plus, firmele trebuie să demonstreze că dispun de laborator autorizat cu profil „Geotehnică și Teren de Fundare“ și că au capacitate de forare de minimum 750 de metri liniari pe lună. În plus, firmele sunt obligate să aibă drept de utilizare asupra programelor informatice specifice lucrării, cum ar fi proiectarea de poduri, drumuri sau studii de trafic.

SF-ul, gata în 14 luni

Potrivit documentației, autostrada include și variante de ocolire pentru orașele Slatina și Balș. Variantele de ocolire Slatina și Balș se vor prevedea cu drumuri de legătură la infrastructura existentă, respectiv DN 65, la intrarea și ieșirea în/din Slatina și Balș. CNAIR a prevăzut și termenele de predare a proiectelor. În 14 luni se va revizui SF-ul final pentru autostradă, în opt luni trebuie predate Studiile de Fezabilitate pentru varianta de ocolire Balș și Slatina, în șase luni după finalizarea SF, adică după 20 de luni, se va elabora PT-ul. Proiectele tehnice de la variantele de ocolire Slatina și Balș trebuie predate în 12 luni. Patru luni sunt prevăzute pentru pregătirea documentației de atribuire a contractului de execuție și asistența tehnică a beneficiarului. O noutate prezentă în caietul de sarcini este avertismentul transmis de CNAIR. „Beneficiarul solicită și atenționează viitorul prestator asupra seriozității și profesionalismului cu care își va îndeplini sarcinile. Compania trebuie, la rândul său, să dea dovadă de seriozitate în redactarea documentației de atribuire, prelungirea termenelor apărând tocmai din cauza neclarităților.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS