14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCentura de Sud a Craiovei, greu de recepționat

Centura de Sud a Craiovei, greu de recepționat

Cătălin Homor, directorul CNADNR (stânga) şi ministrul transporturilor, Sorin Buşe, au vizitat Centura de Sud sperând că o pot inaugura. Asfaltul vălurit ar putea fi o problemă la recepţie (FOTO: Claudiu Tudor)
Cătălin Homor, directorul CNADNR (stânga) şi ministrul transporturilor, Sorin Buşe, au vizitat Centura de Sud sperând că o pot inaugura. Asfaltul vălurit ar putea fi o problemă la recepţie (FOTO: Claudiu Tudor)

Ministrul transporturilor, Sorin Bușe, și directorul Companiei Naționale de Drumuri, Cătălin Homor, au vizitat ieri Centura de Sud a Craiovei, chiar în ziua în care o comisie de experți analiza documentele pentru recepția lucrărilor întârziate cu mai bine de doi ani. Obligat acum câteva luni să refacă asfaltul din cauza problemelor de calitate, constructorul l-a asigurat acum pe ministru că drumul este foarte bun, deși, în realitate, asfaltul este vălurit pe o lungime de cel puțin o sută de metri. Bușe și Homor au vorbit și despre autostrada Craiova – Pitești, al cărei Studiu de Fezabilitate nu apare încă publicat în Sistemul de Achiziții Publice. Cei doi au precizat că ofertantul chinez despre care se vorbea că ar fi depus o ofertă pentru construirea autostrăzii în parteneriat public-privat a fost doar o poveste.

O porțiune de peste o sută de metri lungime, din cei 6,3 kilometri cât măsoară Centura de Sud a Craiovei, prezintă deja defecte, deși ministrul transporturilor, Sorin Bușe, și directorul CNADNR, Cătălin Homor, au venit la Craiova sperând că vor inaugura drumul deja recepționat. În cursul dimineții, o comisie de experți a inspectat Centura, apoi s-a retras pentru a analiza documentele. Nici ministrul, nici directorul nu știau dacă lucrurile sunt în regulă, ci sperau că așa va fi, mai ales după experiența nefericită de acum câteva luni, când asocierea de firme SECOL Italia – Societa Edile Construzioni e Lavori SA & SECOL România SRL & SECOL SpA fusese somată să înlocuiască asfaltul turnat deoarece crăpase. În timp ce reprezentantul firmelor îl asigura ieri pe ministru că acum lucrările sunt de calitate, la câteva zeci de metri depărtare de pasajul peste calea ferată asfaltul era deja vălurit, ca și cum un utilaj greu ar fi lăsat urme în el. „Varianta face legătura între DN 6 și DN 65 Craiova – Slatina – Pitești. Are o lungime de 6,291 km, este prevăzut cu un pasaj cu nouă deschideri cu o lungime de 227 de metri, 11 podețe, stații de preepurare, bazine de retenție, platfomă de 10 metri unde nu există parapet de siguranță. Reduce timpul de parcurs de la 30-45 de minute la șase-șapte minute între cele două drumuri. Înălțimea, cea mai înaltă pilă – 13,8 metri, deschiderile sunt de 24 de metri, deschiderea peste calea ferată are protecție împotriva deraierii trenurilor și două parcări de lungă durată“, i-a povestit constructorul ministrului cu voce tremurată, ori de emoție, ori din cauza frigului. A urmat apoi un scurt dialog între cei doi:
Ministru: Am văzut niște probleme data trecută. Le-ați rezolvat? Care a fost cauza?
Constructor: Era o neclaritate în ceea ce privește materialul de utilizat, dar s-a rezolvat cu ajutorul proiectantului.
Ministru: Și acum, deci, lucrarea este la calitatea cerută…
Constructor: Da.
Ministru: Ok. Deci au fost făcute toate verificările de calitate și toate avizele sunt date.
Constructor: Sigur.
Ministru: Bun. Vă mulțumesc.


Asfaltul nu minte, însă. Oficialilor de la București le-a scăpat detaliul de pe Centură care arată că drumul încă suferă la calitate. Poate comisia de recepție a observat, totuși. „Este foarte important ca orașul Craiova, ca orice alt oraș mare, să fie decongestionat de traficul greu care nu are ce căuta în oraș, pentru că nu face decât să degradeze viața orașului și să strice drumurile. Deci nu contează numai timpul, cât posibilitatea de a direcționa traficul greu pe alte căi, cum este normal. Mă bucur că reușim să inaugurăm această variantă ocolitoare înaintea sezonului de iarnă, când traficul este și mai aglomerat, și mai dificil din cauza zăpezii. Era vorba de câteva zile, pentru că, dacă se rata iarăși, se ajungea din nou în sezonul de primăvară, ceea ce nu am dorit. Am lucrat foarte aproape și am ținut presiune asupra partenerilor noștri, în așa fel încât lucrarea să fie finalizată acum, deși sincer să fiu, a fost întârziată din cauza problemelor de calitate. Noi nu am vrut să facem rabat la calitate. Când am văzut că nu este calitate, am cerut să se refacă totul pentru a corespunde standardelor“, a declarat ministrul Bușe. Întrebat când se va face recepția, directorul CNADNR, Cătălin Homor, a spus că va fi publicat un comunicat de presă spre seară în legătură cu acest lucru. Comunicatul nu a apărut, semn că recepția nu a fost făcută.

SF-ul pentru autostrada Craiova – Pitești, prins în birocrația licitațiilor

Cei doi oficiali au vorbit apoi despre cel mai important proiect de infrastructură, autostrada Craiova – Pitești. Întrebat când va apărea anunțul de scoatere la licitație a refacerii Studiului de Fezabilitate, Homor a spus că anunțul este în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice). „Nu durează mult, este în Seap. Confirm eu că este în SEAP“, a spus el. Anunțul nu apăruse în SEAP nici aseară. Ministrul Bușe a intervenit spunând că licitația nu este întârziată, ci legislația în domeniul achizițiilor s-a schimbat. „Nu a durat mai mult, procedura de achiziție publică s-a schimbat. Podul de pe Someș a trecut de șase ori pe la ANAP (Autoritatea Națională de Achiziții Publice – care verifică toate licitațiile din țară – n.r.).
Deci, din punctul meu de vedere, nu a fost întârziată, sunt în contact cu domnul președinte aproape zilnic și lucrăm astfel încât să fie cât mai repede aprobat“, a spus ministrul. Bușe a precizat că termenul de trei ani de construire a autostrăzii este realist. „Vă dau exemplu. Vin de pe DN 76, unde s-a făcut în cinci luni cât nu s-a făcut în cinci ani. Și în România se pot face lucruri rapid și bine. De aceea la Craiova – Pitești ne-am asumat trei ani. Dacă pe DN 76 s-a putut, nu mă oprește nimeni să facem aici o autostradă în trei ani, mai ales că nu este un teren foarte dificil.
Eu nu pot să vă dau garanții că acel SF (Studiu de Fezabilitate) nu va rămâne într-un birou. Ca să nu rămână doar niște studii pe hârtie, noi încercăm și facem eforturi foarte mari să le lansăm în licitație, pentru că, automat, cineva le câștigă și o să fie foarte vigilent, și nu o să fie atât de ușor să retragi un proiect odată câștigat (…) Parametrii nu s-au schimbat. Craiova – Pitești rămâne autostradă. Nu putem să mergem cu Master Planul în fiecare zi (la Comisia Europeană – n.r.). Teoretic, el poate fi discutat la CE într-un ciclu de proiect, la trei – patru ani. Practic, când apar alte dezvoltări semnificative, putem merge din nou. Dar de abia l-am aprobat“, a spus ministrul, întrebat dacă Master Planul de transport al României poate fi modificat după alegerile de duminică. Bușe și Homor au confirmat că precedenta licitație de concesionare a lucrărilor de construire a autostrăzii în parteneriat public-privat lansată de guvernul Ponta a fost anulată. Proiectul a înghețat, iar autoritățile de atunci spuneau că analizează o ofertă depusă de o firmă din China. În realitate, nu fusese depusă nici o ofertă fermă. „Licitația a fost anulată. Nu a fost nici o ofertă concretă. Procedura a fost suspendată în fază incipientă din cauza lipsei de finanțare. Nu s-a ajuns la nivelul ăsta. Multe se știau, multe se spun. Din lucrurile astea care circulă, nu toate sunt adevărate“, a spus ministrul, acompaniat de directorul CNADNR.

Ce păstrează CNADNR din vechiul Studiu de Fezabilitate

Întrebat dacă SF-ul pentru Craiova – Pitești este unul nou sau doar se reface cel vechi pentru drum expres, așa cum a anunțat compania, Homor a precizat că studiile geotehnice din vechiul SF realizat în anul 2008 vor fi verificate prin sondaj de firma care va câștiga licitația. „Proiectantul va alege cel mai bun traseu posibil. Autostrada are alte carcateristici, raze, viteză de rulare. Este o diferență mare între drum expres și autostradă, SF-ul nu poate fi același. În faza inițială a fost drum expres, deci evident vor fi modificări de traseu, pentru că sunt raze mai mari, are un coridor mai larg de exproprieri. Este refacere de SF și nu realizare, pentru că acel SF are o componentă foarte importantă: studiul geotehnic, care este valabil pentru orice tip de drum, și calcule hidraulice. Litografia pământului nu se schimbă nici în o sută de ani. Elemente care au fost studiate la vremea respectivă rămân valabile dacă au fost executate corect. Verificarea se va face prin sondaj“, a spus Homor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS