17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCăruţele continuă să fie un pericol pe drumurile din Dolj

Căruţele continuă să fie un pericol pe drumurile din Dolj

Un accident grav, în care au fost implicate două căruţe, a avut loc anul trecut, în comuna Leu, trei persoane pierzându-şi viaţa (Foto: Arhiva GdS)
Un accident grav, în care au fost implicate două căruţe, a avut loc anul trecut, în comuna Leu, trei persoane pierzându-şi viaţa (Foto: Arhiva GdS)

Nouă persoane au murit, iar alte câteva zeci au fost rănite în accidente în care au fost implicate căruţe, din 2015 până în prezent, pe drumurile din judeţul Dolj. Atelajele care nu sunt echipate corespunzător şi care circulă în zonele în care nu le este permis accesul au devenit un real pericol în trafic. Gazeta de Sud a prezentat în mai multe rânduri această situaţie, însă autorităţile locale nu amenajează drumuri speciale pentru căruţe, aşa cum prevede Codul Rutier.

Potrivit datelor oficiale ale Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Dolj, doar în 2015, în judeţul nostru, au avut loc 44 de accidente în care au fost implicate căruţe. În 29 dintre acestea, vinovaţi pentru producerea evenimentului au fost conducătorii de atelaje. În urma acestor accidente, opt persoane au murit, 19 au fost rănite grav, iar alte 46 au fost rănite uşor. Anul acesta au fost înregistate 30 de astfel de evenimente rutiere, care s-au soldat cu o persoană decedată, 15 rănite grav şi 32 rănite uşor. Dintre cele 30 de accidente în care au fost implicate vehicule cu tracţiune animală, în 18 dintre acestea vinovăţia le-a aparţinut celor care conduceau căruţele. Legislaţia din România stabileşte, prin regulamentul de aplicare al OUG nr. 195/2002, o serie de reguli pe care deţinătorii de căruţe trebuie să le respecte. Printre cele mai importante prevederi se numără înregistrarea vehiculului, interzicerea consumului de alcool sau de substanţe stupefiante de către conducător, obligaţia de a semnaliza cu ajutorul mâinii schimbarea direcţiei de mers sau obligaţia ca, pe timpul nopţii sau atunci când vizibilitatea este redusă, conducătorii de atelaje să poarte veste reflectorizante şi să aibă lumini montate atât în faţa, cât şi în spatele căruţei. Însă, în majoritatea cazurilor, accidentele în care sunt implicate căruţe se produc din cauză că atelajele nu sunt echipate corespunzător.

Codul Rutier obligă autorităţile locale să amenajeze drumuri pentru circulaţia căruţelor

Accesul căruţelor pe drumurile naţionale şi în municipii este interzis, potrivit articolului 71 din Codul Rutier. Însă, alin. 2 al aceluiaşi articol prevede că autorităţile locale au obligaţia să amenajeze, cu acordul administratorului drumului public şi cu avizul Poliţiei Rutiere, drumuri laterale, căi de acces către aceste drumuri, precum şi locuri de traversare a drumurilor publice destinate circulaţiei animalelor şi căruţelor.
De asemenea, art. 53 spune că autoritățile publice locale, cu autorizația administratorului drumului public și cu avizul Poliției Rutiere, sunt obligate să ia măsuri pentru realizarea de amenajări rutiere destinate circulației pietonilor, bicicliștilor și vehiculelor cu tracțiune animală. În final, acelaşi Cod Rutier aminteşte, la art. 128, că autorităţile publice locale au printre atribuții și amenajarea de trotuare și drumuri laterale pentru circulația pietonilor și vehiculelor cu tracțiune animală. Cu toate acestea, în judeţul Dolj, autorităţile locale nu se grăbesc deloc să amenajeze drumuri pentru căruţe, iar multe dintre atelaje continuă să circule ilegal, devenind adevărate capcane pentru şoferi.

Căruţele au interzis pe străzile din Craiova

Luna trecută, Poliţia Locală a dispus ridicarea a opt căruţe care circulau în Craiova şi i-au amendat pe proprietari (Foto: Arhiva GdS)
Luna trecută, Poliţia Locală a dispus ridicarea a opt căruţe care circulau în Craiova şi i-au amendat pe proprietari (Foto: Arhiva GdS)

În anul 2009, prin Hotărârea Consiliului Local nr. 319/2009, Primăria Craiova a decis să nu mai permită circulaţia căruţelor în interiorul perimetrului delimitat de bulevardul Decebal, strada Caracal, strada Corneliu Coposu, bulevardul Nicolae Romanescu, strada Popoveni, bulevardul Râului, strada Brestei, strada Maria Tănase, strada Paşcani, strada George Enescu, strada Constantin Brâncoveanu, bulevardul Dacia. După şase ani, în 2015, în Consiliul Local al Craiovei s-a votat modificarea HCL nr. 319/2009. În HCL nr. 233/2015 a apărut noutatea că atelajele nu au voie să circule pe nici o stradă din Craiova. În plus, s-a hotărât că aceia care nu vor respecta această regulă vor fi sancţionaţi cu amendă între 500 şi 1.000 de lei şi li se va ridica atelajul, fără animalul care îl tractează. De ridicarea căruţelor se ocupă angajaţii RAT Craiova, care le transportă şi le depozitează la sediul regiei. Pentru a le putea recupera, proprietarii trebuie să plătească suma de 150 de lei. Poliţia Locală organizează acţiuni periodice care îi vizează pe cei care încă se plimbă cu căruţele pe drumurile unde accesul le este interzis. Chiar la sfârşitul lunii august, în cadrul unei acţiuni de acest gen, au fost reţinute opt căruţe, iar proprietarii au fost sancţionaţi. „În acest an au fost date 75 de sancţiuni contravenţionale, în cuantum de 41.060 de lei. Pentru 13 vehicule cu tracţiune animală s-a dispus măsura tehnico-administrativă de ridicare a acestora“, a declarat Octavian Mateescu, directorul Poliției Locale Craiova.
În acest moment, la sediul SC RAT Craiova SRL se află trei căruţe pe care proprietarii nu au mai venit să le revendice. „Una dintre aceste căruţe se află la noi de mult timp, iar celelalte două sunt ridicate luna trecută“, a spus Sorin Manda, directorul general al SC RAT Craiova SRL.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS