Pentru a beneficia de servicii medicale în Policlinica SJU, pacienții trebuie să își facă programare cu cel puțin 24 de ore lucrătoare înainte de data dorită (FOTO: Bogdan Grosu)
Pentru a beneficia de servicii medicale în Policlinica SJU, pacienții trebuie să își facă programare cu cel puțin 24 de ore lucrătoare înainte de data dorită (FOTO: Bogdan Grosu)
Pentru a beneficia de servicii medicale în Policlinica SJU, pacienții trebuie să își facă programare cu cel puțin 24 de ore lucrătoare înainte de data dorită (FOTO: Bogdan Grosu)

Policlinica Spitalului Judeţean de Urgență Craiova este locul unde lunar primesc îngrijiri medicale în jur de 10.000 de pacienți. Ca să aibă acces la servicii medicale, aceștia trebuie să aibă bilet de trimitere de la medicul de familie către cabinetul de specialitate și să își facă programare cu cel puțin 24 de ore lucrătoare înainte de data dorită.

Pacienții care nu prezintă urgențe medicale, dar care au nevoie de îngrijirea unui medic specialist ajung în policlinică. Cei mai mulți dintre cei tratați în ambulatoriu sunt bolnavi cronici. La sfârșitul anului 2013, la nivel național, în registrele medicilor de familie erau înregistrați peste 1,3 milioane de bolnavi cronici. Cifra este în creștere încă din anul 2010, de când raportarea centralizată a acestora a devenit obligatorie. Cel mai mult a crescut numărul pacienților cu diabet, cancer, afecțiuni ale aparatului respirator și cardiovasculare. Și în Policlinica SJU Craiova, în fața cabinetelor de diabet, cardiologie sau urologie așteaptă cei mai mulți pacienți.
Oamenii trebuie să știe că pentru a putea fi consultați de unul dintre medicii din Policlinică și pentru evitarea orelor de așteptare trebuie să își facă programare. Atât în spital, cât și pe site-ul Spitalului Judeţean Craiova sunt specificați pașii ce trebuie urmați. Pentru programare, pacienții trebuie să sune la numerele de telefon 0215-502103/ 0251-502350, de luni până vineri, între orele 7.00-20.00. Sau să se prezinte la Biroul de Statistică cu bilet de trimitere de la medicul de familie sau de la alt medic specialist și cu cardul de sănătate sau adeverință tip eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate în cazul în care nu are card de sănătate.

Pacientul trebuie să fie informat

Conform Ordinului comun MS/CNAS nr. 44/53/ 2010 privind aprobarea unor măsuri de eficientizare a activităţii la nivelul asistenţei medicale ambulatorii, „Medicii care își desfășoară activitatea în cabinetele medicale ambulatorii au obligaţia să acorde serviciile medicale contractate cu casele de asigurări de sănătate pe baza unei programări telefonice sau prin alte mijloace, după caz, efectuată cu cel puţin 24 de ore lucrătoare înainte de data dorită. Pentru realizarea programării telefonice a serviciilor medicale, în condiţiile prezentului ordin, cabinetele medicale ambulatorii au obligaţia să afișeze la loc vizibil numărul de telefon la care se pot efectua programările“.
În situaţia în care cabinetul medical nu poate respecta, din motive justificate, data și ora programate pentru acordarea serviciilor medicale, acesta este obligat să anunţe bolnavul în cauză, dar nu mai târziu de ziua anterioară programării stabilite, după cum se precizează în același ordin. La fel trebuie să procedeze și bolnavul care nu poate ajunge la consultație.

„Vin la spital cu câteva zile înainte și îmi fac programare“

Mulți dintre pacienții care vin să se trateze în Policlinică au învățat deja lecția. Marţi, în jurul orei 10.30 dimineața, câteva zeci de pacienți îşi așteptau rândul la ușile cabinetelor din Policlinica SJU. Majoritatea veniseră de puțin timp. Nemulțumirile de altădată legate de orele de așteptare au mai dispărut, iar cei mai mulți au învățat să-şi facă programare. Rada Bojenoiu și-a făcut cu o săptămâna înainte. „De fiecare dată vin la spital cu câteva zile înainte și îmi fac programare. Vin chiar aici, la cabinet, și mă programează asistenta. Îmi spune data și ora la care să vin. Dacă îți respecți programarea, nu aștepți mult“, a spus pacienta.
În fața cabinetului de Urologie așteptau în picioare mai mulți pacienți. I. Musceleanu, unul dintre ei, și-a făcut programare cu câteva zile înainte. „Nu aștept de mult timp. Mi-am făcut programare acum patru zile. Mă interesa să mă consulte un anume medic, am venit la spital și am văzut ce program are, apoi am mers la Biroul de Statistică și mi-au spus data și ora la care să vin. Este destul de aglomerat, dar dacă fiecare își respectă ora ar trebui să meargă totul bine“, a explicat bărbatul.
Sunt însă și pacienți care nu își fac programare. Victor Boboc este unul dintre aceștia. „Aștept de un sfert de oră. Nu mi-am făcut programare, dar sper să fiu primit de medic în momentul în care se poate. Am mai venit odată așa și m-a primit“, a zis acesta.
Printre serviciile medicale de care pacienții pot beneficia în ambulatoriu se află hemoleucograma completă, determinarea timpului de coagulare a sângelui, glicemie, testare HIV la gravidă, exsudat faringian, urocultură, coprocultură.

Ana-Maria PREDILĂ
A făcut studii de jurnalism la Université Lille 3, Charles de Gaulle, în Franţa şi este o persoană căreia îi place comunicarea şi socializarea. Vrea să fie informată şi să aleagă conform propriei conştiințe şi nu după cum dictează obiceiurile comunității. Îi place să citească şi să meargă la teatru.