12.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljReguli noi pentru ridicarea mașinilor parcate aiurea

Reguli noi pentru ridicarea mașinilor parcate aiurea

Mașinile de ridicări s-ar putea întoarce pe străzi după ce modificările aduse Codului Rutier vor intra în vigoare (Foto: arhiva GdS)
Mașinile de ridicări s-ar putea întoarce pe străzi după ce modificările aduse Codului Rutier vor intra în vigoare (Foto: arhiva GdS)

Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică un proiect de lege pentru modificarea Codului Rutier, care aduce două mari noutăți: suspendarea înmatriculării mașinilor în cazul în care cumpărătorul „uită“ să o treacă pe numele său în termenul legal, dar și un set de reguli clare prin care se stabilesc condițiile în care pot fi ridicate autoturismele parcate neregulamentar.

În urmă cu un an, mai exact în mai 2015, Curtea Supremă a dat o hotărâre prin care a stabilit că procedura de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale, așa cum se întâmpla și la Craiova. Efectul imediat a fost „sufocarea“ orașelor de mașinile parcate neregulamentar. De exemplu, la Craiova, după decizia Curții Supreme, polițiștii au trecut la amendarea șoferilor care parchează neregulamentar, însă s-au lovit de altă problemă: procedura greoaie de sancționare a șoferilor care nu sunt găsiți la mașină.
La sfârșitul săptămânii trecute, pe pagina de internet a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a fost pus în dezbatere un proiect de lege pentru modificarea și completarea Codului Rutier, care încearcă să rezolve două mari probleme: ridicarea mașinilor parcate aiurea și obligarea celor care își cumpără o mașină la mâna a doua să o înmatriculeze pe numele lor.

Suspendarea înmatriculării

După cum spuneam, o noutate este introducerea noțiunii de suspendare a înmatriculării unui autovehicul. Legiuitorul susține că, potrivit reglementărilor în vigoare, noul proprietar al unui autovehicul poate încălca destul de ușor obligaţia de a-și înmatricula mașina pe numele său.
Asta pentru că pot fi sancționați numai dacă sunt depistați în trafic. Ori în aceste condiții, foștii proprietari se pot trezi acasă cu zeci de amenzi, lucru care s-a și întâmplat. „Mecanismul de sancţionare a nerespectării obligaţiei noului proprietar nu este eficient, sancţiunea fiind aplicată numai în cazul depistării acestuia în trafic. În acelaşi timp, fostul proprietar şi autoritatea în domeniu nu au nici un mecanism real de control asupra situaţiei înmatriculării“, motivează MAI modificările Codului Rutier.
Atunci când scot din evidențe autovehiculul fostului proprietar, funcționarii de la Impozite și Taxe au obligația de a notifica Serviciul de Înmatriculare a Vehiculelor, care operează menţiunea privind înstrăinarea vehiculului în Registrul naţional.
De la data înregistrării notificării, noul proprietar are obligația ca în termen de 60 de zile să solicite înmatricularea mașinii pe numele său. După acest termen „operează de drept suspendarea înmatriculării sau înregistrării vehiculului, până la data transcrierii transmiterii dreptului de proprietate“, se arată în proiectul legislativ. În cazul în care până la transcriere intervin transmiteri succesive ale dreptului de proprietate asupra vehiculului, termenul de 60 de zile curge de la data primei transmiteri a dreptului de proprietate. După suspendarea înmatriculării, până la transcrierea dreptului de proprietate pot fi eliberate succesiv autorizații de circulație provizorie a căror valabilitate cumulată nu poate depăși 90 de zile pentru același vehicul.
În cazul în care polițiștii de la Rutieră depistează în trafic un autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată, șoferul poate fi sancționat cu 9-20 de puncte-amendă. În plus, oamenii legii rețin certificatul de înmatriculare și plăcuțele cu numerele de înmatriculare ale mașinii.

Ridicarea mașinilor staționate neregulamentar

Să vedem acum care sunt regulile privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar.
Încă de la început, oamenii legii enumeră situațiile în care poate fi dispusă ridicarea unui autovehicul: când este staționat pe trecerile la nivel cu calea ferată, pe trecerile de pietoni ori la mai puțin de zece metri înainte de acestea, în intersecții și în zona de preselecție unde sunt aplicate marcaje continue ori la o distanță mai mică de zece metri de colțul intersecției, în stațiile mijloacelor de transport public de persoane, în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjenește circulația vehiculelor.
Noile reguli prevăd ridicarea autovehiculelor și dacă sunt staționate pe pistele pentru bicicliști, pe trotuar (cu excepția situațiilor în care staționarea este permisă prin mijloace de semnalizare rutieră), în zona de acțiune a indicatorului rutier „Oprirea interzisă“ sau „Staționarea interzisă“, atunci când acesta este însoțit de panoul adițional cu semnificația „Ridicare autovehicule parcate neregulamentar“.
Vehiculele staționate neregulamentar pot fi ridicate și atunci când este necesară eliberarea drumului pentru intervenția serviciilor de urgență ori pentru efectuarea unor lucrări urgente.
Ridicarea vehiculului nu se dispune când în acesta se află una sau mai multe persoane, iar când este vorba de un vehicul mai mare de 3,5 tone, polițistul rutier poate dispune blocarea acestuia. Totuși, blocarea acestor vehicule nu poate fi dispusă în zonele în care staționarea lor constituie un pericol imediat pentru siguranța circulației. În aceste situații, polițistul poate dispune deplasarea vehiculului, prin alte mijloace, în zona cea mai apropiată în care poate fi realizată blocarea vehiculului.

Obligațiile primăriei

Acest proiect legislativ introduce o serie de obligații și pentru administratorul drumului public și cei care ridică efectiv vehiculele staționate neregulamentar.
Astfel, ridicarea vehiculelor se face de administratorul drumului public, care poate autoriza un operator economic să execute, în numele său, aceste operațiuni. Administratorul străzilor din municipiul Craiova este Primăria Craiova, iar până la decizia Curții Supreme de această activitate se ocupau angajații RAT.
Operațiunile de ridicare constau în preluarea, transportul și depozitarea vehiculului.
Pentru asigurarea unui serviciu public de calitate, administratorul drumului public are mai multe obligații: de a delimita și semnaliza sectoarele de drum unde este interzisă staționarea vehiculelor, de a crește progresiv numărul locurilor de parcare, de a stabili în mod transparent tarifele operațiunilor de ridicare, de a stabili locurile special amenajate pentru depozitarea vehiculelor ridicate, de a informa șoferii cu privire la locul de depozitare a vehiculelor ridicate și modalitatea de contact prin panouri de informare amplasate la intrarea în localitate, prin mass-media și pe pagina proprie de internet, de a ține evidența vehiculelor ridicate sau blocate.
Același proiect de lege mai prevede că transportul vehiculului ridicat la locul de depozitare se face cu vehicule specializate în astfel de operațiuni, iar depozitarea vehiculelor ridicate se face numai în spații corespunzătoare. Pe perioada depozitării, vehiculele ridicate se află în custodia administratorului drumului sau a operatorului economic autorizat. Mai trebuie spus că administratorul drumului sau operatorul economic autorizat răspunde pentru avariile cauzate de ridicarea sau blocarea vehiculului.
Vehiculul se restituie sau se deblochează după ce se face dovada achitării tarifelor la care are dreptul administratorul drumului sau operatorul economic autorizat. Programul de restituire a vehiculelor se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore/zi, șapte zile pe săptămână.
Prezenta lege intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

Ce face polițistul

Ridicarea mașinilor staționate regulamentar poate fi dispusă de polițiști de la Rutieră, iar în orașele și municipiile în care există Poliții Locale, de agenții de la Poliția Locală.
Ridicarea sau blocarea unui vehicul se dispune de polițist în scris, prin dispoziție. Dispoziția scrisă trebuie să cuprindă cel puțin următoarele: data, ora și locul ridicării sau blocării vehiculului, gradul profesional, numele și prenumele polițistului, precum și unitatea/instituția din care face parte, indicarea expresă a temeiului juridic, mențiuni privind înregistrarea foto sau video a staționării vehiculului, după caz, date privind numărul de înmatriculare/ înregistrare, marca și culoarea vehiculului și datele de identificare ale proprietarului sau ale utilizatorului vehiculului. Dispoziția scrisă se încheie în trei exemplare. Originalul rămâne la polițist, al doilea exemplar la societatea care a ridicat mașina, iar al treilea exemplar este pentru proprietarul sau utilizatorul vehiculului. Dispoziția poate fi contestată în instanța ca orice altă sancțiune aplicată de polițiști.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS