Salubritate Craiova a contestat licitaţia de 100 de milioane de euro pentru desemnarea operatorului de transport deşeuri

Licitația de aproape 100 de milioane de euro din bani europeni pentru desemnarea firmei care va colecta și transporta gunoiul în Dolj se anunță a fi mai complicată decât cea pentru celebrele containere îngropate din Craiova, licitație anulată după trei ani de scandaluri. Lansată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) în octombrie anul trecut, licitația a fost suspendată după ce două firme, printre care și SC Salubritate Craiova SRL, deținută de Primăria Craiova, au contestat anumite prevederi din caietul de sarcini.

Cele 93 de milioane de euro, suma estimativă a contractului pe opt ani pentru colectarea și transportul deșeurilor din Dolj, reprezintă o miză uriașă pentru firma care va câștiga licitația organizată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Ecodolj. Potrivit anunțului de participare publicat în SEAP, ADI Ecodolj deleagă prin concesionare „gestiunea unor activități componente ale serviciului de salubrizare, respectiv colectarea și transportul deșeurilor municipale și a altor fluxuri de deșeuri în județul Dolj, precum și operarea stației de sortare și transfer Goicea“. Concret, printre altele, este vorba despre colectarea separată și transportul deșeurilor menajere și similare reziduale și reciclabile (hârtie și carton, plastic și metal, sticlă), colectarea separată de la populație și gestionarea deșeurilor periculoase din deșeurile menajere, colectarea separată și transportul deșeurilor voluminoase provenite de la populație, instituții publice și agenți economici și colectarea cadavrelor animalelor de pe domeniul public și predarea acestora către unitățile de ecarisaj sau către instalațiile de neutralizare. Din ADI Ecodolj fac parte toate localitățile de pe raza județului Dolj. Valoarea estimată a contractului valabil pe o perioadă de opt ani este de 350 de milioane de lei fără TVA (93 de milioane de euro cu TVA – n.r.), echivalentul unei sume medii anuale de 43 de milioane de lei fără TVA (11,4 milioane de euro cu TVA). Firma care va câștiga licitația va trebui să plătească și ea o redevență anuală de 1,7 milioane de lei, sumă indexată cu indicele de consum al prețurilor.
Inițial, termenul de depunere a ofertelor a fost 27 noiembrie anul trecut, dar contestațiile depuse de firme l-au prelungit până acolo încât în prezent nu se știe exact dacă licitația va fi sau nu anulată. În prezent, licitația este suspendată prin decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor ca urmare a contestațiilor depuse de două societăți comerciale, dintre care una este chiar a Primăriei Craiova: SC Salubritate Craiova SRL. Printr-un complicat proces de clarificări, contestații, decizii ale instanțelor, derularea în continuare a licitației depinde de o decizie a CNSC care are în lucru două dosare. Momentul luării unei hotărâri este important în contextul noii legislații privind achizițiile publice. Dacă licitația se anulează, ADI Ecodolj va fi nevoită să reia procedura pe noile legi intrate recent în vigoare, cărora le lipsesc însă normele de aplicare. Deci nu pot fi aplicate.

Cum s-a ajuns aici

După ce ADI a publicat anunțul de participare din octombrie 2015, SC Salubritate Craiova SRL a contestat la CNSC mai multe prevederi din caietul de sarcini pe care le-a considerat restrictive. În consecință, firma a cerut eliminarea lor din documentație, dar și anularea întregii proceduri. Printre cele mai importante solicitări de modificare și critici se numără eliminarea condiției puse de ADI Ecodolj ca autovehiculele pe care firma câștigătoare le va folosi să aibă norme EURO 5 și 6, nepunerea la dispoziție a întregii documentații de atribuire și imposibilitatea de a calcula costurile de transport atâta timp cât altă componentă a Masterplanului de Deșeuri nu fusese implementată. Este vorba despre containerele îngropate din Craiova, licitație despre care GdS a scris pe larg, anulată în cele din urmă din cauza scandalurilor care au durat trei ani. Cum Craiova nu are containere îngropate, iar ea trebuie să colecteze și să transporte gunoiul din ele, Salubritatea nu poate să știe caracteristicile tehnice și amplasamentul lor pentru a-și calcula costurile. La această contestație, CNSC a considerat că disputa dintre cele două părți trebuie judecată de tribunal, așa că dosarul a ajuns la Tribunalul Dolj, care și el l-a trimis mai departe la Curtea de Apel Craiova. Aici, magistrații au dispus ca respectiva contestație să fie judecată de CNSC. Așa că dosarul s-a întors de unde a plecat.

Normele EURO 5 și 6, considerate restrictive

În martie 2016, CNSC a decis continuarea procedurii de atribuire a contractului de concesionare, dar a impus ADI Ecodolj să modifice unele cerințe din caietul de sarcini. CNSC și-a însușit mare parte din argumentele Asociației. De exemplu, în privința lipsei containerelor îngropate, Consiliul a apreciat că ADI a remediat aspectele sesizate. CNSC nu a fost însă de acord cu cerințele referitoare la normele de poluare ale vehiculelor folosite. Deși ADI a renunțat la norma EURO 6 menținând EURO 5 cu condiția ca mașinile să aibă rulaj de maximum 5.000 de kilometri, Consiliul a considerat că și acest lucru restrânge concurența, deci trebuie eliminat. De asemenea, CNSC a dat dreptate Salubrității în privința lipsei informațiilor complete despre timpii de încărcare și descărcare a containerelor îngropate, dar a respins cererea de suspendare a licitației până la finalizarea achiziției containerelor îngropate. Licitația pentru achiziționarea acestora a fost anulată, iar un nou anunț de reluare a procedurii nu a fost încă publicat în SEAP. Alt aspect important, CNSC a respins și cererea de anulare a procedurii, astfel încât a dispus continuarea procedurii. Dosarul a ajuns la Curtea de Apel Craiova care a respins și ea anularea licitației. Curtea a lămurit însă un aspect care ar putea fi invocat în derularea pe viitor a disputei. Plecând de la ideea că orice întârziere în implementarea Masterplanului de Deșeuri ar putea duce la declanșarea procedurii de infringment împotriva României, magistrații au explicat că firma care va câștiga contractul de colectare și transport al deșeurilor nu va putea fi obligată să înceapă colectarea din Craiova atâta timp cât nu sunt montate containerele îngropate. „Există o diferență clară între noțiunea de «data de încheiere a contractului» și «data de începere a contractului»“, spun magistrații. Adică implementarea contractului pentru containere îngropate nu poate influența derularea licitației pentru stabilirea operatorului de transport.

Mai liniștiți, dar cu sabia deasupra capului

Lucrurile nu s-au liniștit. În joc a intrat altă firmă, Romprest Service SA, care împreună cu Salubritatea, a reușit să obțină în cele din urmă suspendarea licitației pe 5 mai prin decizie a CNSC. Cele două firme s-au arătat nemulțumite de modul în care ADI Ecodolj a răspuns solicitărilor lor de clarificări, așa că au depus două contestații și au cerut suspendarea procedurii până la judecarea lor pe fond. CNSC a fost de acord cu acest lucru dintr-un motiv pragmatic. Dat fiind termenul scurt ( 9 mai – n.r.) până la care trebuia depuse ofertele, era posibil ca respectivele contestații să fie admise, iar procedura anulată, deci timp pierdut. De asemenea, firmele ar fi fost și ele puse pe drumuri inutil, iar ADI ar fi fost privată de o concurență reală care ar putea duce la un preț mult mai mic al contractului. CNSC va decide pe fond după 5 iunie.