9.5 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljAngajații de la Ford stau acasă încă trei săptămâni

Angajații de la Ford stau acasă încă trei săptămâni

În luna martie, când conducerea Ford anunța că de anul viitor se va produce un nou model Ford la Craiova, angajații au aflat  și că la două zile după evenimentul respectiv vor intra în șomaj tehnic pentru șapte zile lucrătoare (Foto: GdS)
În luna martie, când conducerea Ford anunța că de anul viitor se va produce un nou model Ford la Craiova, angajații au aflat
și că la două zile după evenimentul respectiv vor intra în șomaj tehnic pentru șapte zile lucrătoare (Foto: GdS)

Ford combină zilele de șomaj tehnic cu liberele date prin lege și prin Contractul colectiv de muncă pentru perioada de Paște, precum și cu zilele de concediu de odihnă. Salariații uzinei craiovene vor sta acasă de pe 22 aprilie până pe 17 mai.

Abia s-au întors luni, 4 aprilie, din perioada de șomaj tehnic, că marți salariații Ford Craiova au și fost anunțați de încă o perioadă de zile libere, care cuprinde și zile de șomaj tehnic, precum și de concediu de odihnă. De data aceasta, perioada în care uzina nu produce autovehicule se întinde pe trei săptămâni, respectiv de pe 22 aprilie și până pe 17 mai, dar planurile opririi temporare de producție nu sunt definitive, ci depind de cererea de Ford B-Max în Europa. „Cei de la Secția autovehicule vor sta acasă de pe 22 aprilie, apoi mai au o săptămână liberă după Paște, ca în fiecare an. Practic, după Paște mai avem două zile libere prin Contractul colectiv de muncă și alte trei zile din concediul de odihnă. După aceea, mai avem zile de șomaj tehnic până pe 17, dar data de 17 nu este bătută în cuie pentru a reveni la serviciu. Ne vor mai anunța pe 21-22 aprilie dacă se modifică sau nu planurile de producție și dacă revenim sau nu la lucru pe 17 mai“, a declarat liderul sindicatului reprezentativ din cadrul Ford, Ovidiu Cioroianu. El a mai precizat că prima săptămână după Paște este, de regulă, de concediu de odihnă, la fel ca și prima săptămână după Crăciun, iar angajații știu de mult timp despre aceste zile libere oarecum impuse, stabilite și aprobate prin Contractul colectiv de muncă.

Cei de la Motoare stau acasă doar două săptămâni

Producția de motoare în uzina craioveană merge mai bine decât cea de vehicule. În multe luni din ultimii doi ani, salariații de la Motoare au avut mai puține zile de șomaj decât salariații de la Secția de vehicule. „Pentru cei de la Motoare, prima zi de șomaj tehnic este 25 aprilie. Ei vor reveni în fabrică pe 12 mai, dar nici această dată nu este bătută în cuie, ci depinde de planurile de producție pe care le anunță conducerea Ford“, a explicat Ovidiu Cioroianu.
La Secția de vehicule lucrează aproximativ 1.300 de angajați, iar la cea de Motoare mai sunt aproximativ 700 de persoane care se vor afla în șomaj tehnic și în concediu de odihnă.

O perioadă de șomaj tehnic tocmai s-a încheiat la Ford

Câteva sute de angajați ai companiei au intrat în șomaj tehnic de pe 23 martie, la numai două zile după ce conducerea Ford anunțase, într-un cadru festiv, că din toamna anului 2017 se va mai produce la Craiova încă un model Ford – mini SUV-ul EcoSport – și s-au întors la lucru pe 4 aprilie.
Perioadele de șomaj tehnic au început la fabrica Ford din Craiova în urmă cu doi ani, când cererea de vehicule B-Max pe piața europeană a început să înregistreze un declin. Compania a fost nevoită să introducă un program de disponibilizări voluntare la care s-au înscris peste 500 de persoane din uzina craioveană, care au acceptat să plece acasă, contra unor salarii compensatorii. Nici reducerea de personal nu a rezolvat problema șomajului tehnic și nici reducerea numărului de mașini produse zilnic la Craiova, de la 380 pe zi în 2014, la circa 280 de autovehicule B-Max pe zi în 2015.
Fabrica din Craiova nu produce pe stoc, ci își adaptează fluxul de producție în funcție de cererea de pe piață. În 2016 se pare că a scăzut cererea de B-Max în Europa, din moment ce de la începutul anului și până acum este a treia perioadă de șomaj tehnic anunțată de companie.
Pe perioada de șomaj tehnic, angajații stau acasă, fiind plătiți cu 80% din salariile de bază. Pentru unii dintre ei care primesc tot felul de sporuri atunci când muncesc, perioada de stat acasă se transpune în reducerea semnificativă a venitului încasat în calitate de angajați la Ford.
GdS a solicitat un punct de vedere de la Ford față de noua perioadă de șomaj tehnic anunțată, combinată cu zile de concediu de odihnă, dar reprezentanții companiei au precizat că vor putea spune numărul exact de zile libere atunci când se va definitiva calendarul opririlor temporare de producție.
Ford mai produce circa 280 de autovehicule B-Max pe zi și aproximativ 700 de motoare de 1.0 litri Eco Boost.

Angajații Ford primesc primă de Paște de 1.038 de lei, valoare brută

Prin noul Contract colectiv de muncă semnat la începutul lunii februarie 2016, la Ford s-au menținut primele brute din vechiul contract acceptat între salariați și conducerea fabricii. Potrivit celor declarate de sindicaliști, și în noul CCM s-au păstrat primele acordate angajaților. Prima brută de Paşte este de 1.038 de lei pentru toți angajații Ford; prima brută de vacanţă ajunge la 2.099 de lei şi cea de Crăciun este de 1.399 lei. Dacă valoarea brută a primei de paște este de 1.038 de lei înseamnă că angajații producătorului de autovehicule vor primi aproximativ 870 de lei în mână cu prilejul Sărbătorilor Pascale de anul acesta. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS