14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDe ce cresc rapid prețurile benzinei și motorinei

De ce cresc rapid prețurile benzinei și motorinei

Prețul benzinei a evoluat de la 4,57 lei la 4,93 lei/litru în doar câteva săptămâni. Acum există sortimente care costă chiar și 5,5 lei.
Prețul benzinei a evoluat de la 4,57 lei la 4,93 lei/litru în doar câteva săptămâni. Acum există sortimente care costă chiar și 5,5 lei.

În perioada în care prețul petrolului a scăzut până la minimul istoric, prețurile carburanților au scăzut la pompă în ritm de melc, în interval de cinci-șase luni. În schimb, din februarie, de când a început să se mai scumpească petrolul, și benzinarii au majorat prețurile rapid. Cum se explică ultimele scumpiri ale benzinei și motorinei, făcute chiar și de la o zi la alta?

În anii anteriori, benzinarii măreau prețurile combustibililor la pompă invocând o creștere a prețului petrolului pe plan internațional. Când pe marile burse ale lumii se anunțau creșteri ale cotației petrolului, în mai puțin de două-trei zile se anunțau scumpiri ale benzinei și motorinei și în România. Anul trecut, prețul petrolului a scăzut foarte mult, ajungând de la 130 de dolari pe barilul de petrol Brent, până la minimul istoric, înregistrat pe 28 ianuarie 2016, când a fost cotat pe Bursa din SUA la 28 de dolari barilul. Această scădere fantastică a prețului petrolului s-a reflectat destul de lent în scăderea prețurilor de vânzare a combustibililor în benzinării. De exemplu, prețul motorinei a scăzut substanțial, dar în decurs de un an, de la 6,1-6,2 lei până la 4,30 lei, la începutul lunii martie 2016, pentru sortimentul cel mai slab.

A crescut prețul petrolului, iar prețurile combustibililor au luat-o la galop

În februarie și martie 2016, prețul petrolului a crescut, pe fondul unei cereri pe plan internațional, ajungând la 41,13 dolari pe baril, cu excepția zilelor care s-au scurs după atentatele de la Bruxelles, când cotațiile petrolului au scăzut pe bursele de profil. Potrivit Bloomberg, zilele trecute, petrolul și-a continuat prăbușirea pe piețe, inclusiv pentru contractele „futures“, cu livrare în luna mai, adică acele contracte la care prețul se stabilește acum, dar livrarea se face la o dată ulterioară. Prețul petrolului pe burse a scăzut, în ultimele zile, sub 40 de dolari pe baril.
În România, prețurile benzinei și motorinei urcă de câteva săptămâni încoace. La o benzinărie din Craiova, la sfârșitul lunii februarie, benzina ecofix de 95 se vindea cu 4,57 lei/litru, pe 5 martie ajunsese la 4,69 lei/litru, iar pe 25 martie urcase la 4,93 lei/litru. La o altă benzinărie, de la începutul lunii martie și până în jurul datei de 25 martie, prețul unui litru de motorină urcase de la 4,67 lei la 5,1 lei/litru.
Unii craioveni spun că în luna martie ar fi existat și ieftiniri ale combustibililor, dar unele dintre acele ușoare reduceri de prețuri ar fi fost doar cu numele. În realitate, unii benzinari creșteau prețul la pompă vineri seara, iar apoi anunțau că fac reduceri de prețuri în weekend, ceea ce înseamnă că în acele zile ei vindeau tot la prețurile practicate în restul săptămânii, cu excepția zilei de vineri.

Prețurile actuale – peste 5 lei/litru

După ce, în februarie, majoritatea sortimentelor de benzină și motorină erau sub 5 lei/litru, inclusiv cele cu cifre octanice mari, în martie, prețurile au crescut spectaculos, odată cu ușoara creștere a prețului petrolului. Săptămâna trecută, la trei benzinării din grupuri diferite prețurile la pompă oscilau, iar la sortimentele cele mai bune din punct de vedere calitativ depășeau 5 lei/litru. Astfel, la una dintre ele benzina Ecofix de 95 era 4,92 lei/litru, iar cea cu cifra octanică de 98 costa 5,55 lei/litru. Motorina avea prețuri de 4,73 lei/litru și 5,04 lei/litru. La o altă stație de carburanți, benzina de 95 costa 4,88 lei/litru, iar cea 98 era 5,55 lei/litru. Tot acolo, motorina costa 4,73, iar sortimentul de calitate mai bună – 5,07 lei/litru. La a treia benzinărie, aparținând unui alt lanț, benzina standard (de 95) costa 4,83 lei/litru, iar motorina standard – 4,64 lei/litru.

Cum au simțit craiovenii scumpirile carburanților

Un taximetrist din Craiova a declarat că acum observă scumpiri aproape zilnice ale carburantului la pompă, iar anul trecut, când s-au făcut ieftiniri, s-au produs într-un ritm foarte lent. „Alimentez zilnic cu motorină de la aceeași stație din Brazdă. În urmă cu circa trei săptămâni, când prețul petrolului era prăbușit, prețul motorinei scăzuse până la un minim de 4,27 lei pe litru. De atunci și până acum a crescut brusc, cu vreo 40 de bani pe litru. Astăzi (săptămâna trecută – n.r.) crescuse la 4,66 lei pe litru. Dacă anul trecut a scăzut prețul motorinei chiar și cu 40%, dar în timp îndelungat, în șase-opt luni sau chiar un an, acum crește prețul aproape zilnic sau la două zile. Acum, când mă trezesc dimineața și merg să alimentez mașina, constat că a mai crescut prețul peste noapte“, a spus taximetristul. El consideră că prețurile cresc brusc la pompă imediat ce crește prețul petrolului, pentru că așa decid benzinarii pentru a-și spori profiturile.

Cum au motivat benzinarii creșterile și scăderile de prețuri

Deținătorul unui lanț de benzinării din Oltenia a explicat pentru GdS, anul trecut, de ce nu poate scădea prețul la pompă în același ritm rapid cu prețul petrolului și în același procent cu ieftinirea petrolului. El a spus că prețul combustibilului este format în mare măsură din taxe și impozite care ajung la stat, la care se adaugă costurile de achiziție și transport, plus marja de câștig a benzinarului. Cu alte cuvinte, prețul la pompă nu poate scădea cu același procent cu care se ieftinește petrolul pentru că peste 70% din prețul benzinei și motorinei reprezintă taxe, iar reducerea se aplică la diferența de 30%. Benzinarul a mai explicat că de la momentul extragerii petrolului, prelucrării și transportului și până la ajungerea acestuia în benzinării pot trece și două săptămâni. Așa se explică de ce scade lent prețul la pompă și nu concomitent cu ieftinirea petrolului pe plan internațional.
Unii fermieri din Dolj susțin că aproape în fiecare an motorina se scumpește exact atunci când sunt lucrări agricole intense de făcut și este o cerere foarte mare pentru agricultură. Proprietarul unei benzinării a spus că, de regulă, în cele două campanii agricole anuale, prețurile motorinei cresc din motive strict economice, respectiv pentru că este cerere foarte mare pe acest segment primăvara și toamna.

Taxele sunt 60-70% din prețul unui litru de benzină

În prețul unui litru de combustibil intră taxa pe valoarea adăugată (TVA), care de la 1 ianuarie 2016 este de 20%, respectiv aproape 1 leu din prețul unui litru de benzină. Acciza aferentă unui litru de benzină fără plumb este de aproximativ 2 lei/litru, conform anexei nr. 2 de la Codul Fiscal valabil de la 1 ianuarie 2016, unde sunt stabilite accizele. În total, dintr-un litru de benzină care costă 5 lei la pompă, 3 lei reprezintă taxele, iar 2 lei sunt costurile de procesare, transportul și câștigul benzinarului. Cu alte cuvinte, în funcție de sortimentul de benzină ales, taxele reprezintă 60-70% din prețul final de la pompă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS