Proprietarii din Asociația Romarta au cerut plata în tranșe a facturii la căldură
Proprietarii din Asociația Romarta au cerut plata în tranșe a facturii la căldură
Proprietarii din Asociația Romarta au cerut plata în tranșe a facturii la căldură

Considerând că nu mai fac față costurilor ridicate la întreținere pe perioada iernii, proprietarii dintr-o asociație din Craiova i-au solicitat furnizorului de căldură al orașului ca plata facturii la căldură să se facă în tranșe egale pe o perioadă de 12 luni. Acest lucru ar însemna ca proprietarii să nu mai plătească facturi încărcate pe timp de iarnă și să achite aceeași sumă în fiecare lună a anului.

Ca să nu mai fie atât de împovărați cu costurile la căldură pe perioada de iarnă, proprietarii din Asociația Bloc Romarta i-au cerut furnizorului de căldură al orașului, SC Termo Craiova SRL, să le permită să plătească factura la căldură în „tranșe procentuale pe o perioadă de referință cu durata de 12 luni“. Asta ar însemna ca fiecare proprietar să plătească lunar o sumă egală pentru consumul de căldură. În felul acesta nu ar mai fi discrepanțe între facturile pe care locatarii le plătesc pe perioada de iarnă și facturile plătite vara. Propunerea avansată de Asociația de proprietari Bloc Romarta este legală și se aplică și în țări precum Germania, dar și la noi în țară, un exemplu elocvent fiind Drobeta Turnu Severin.
Norma legală care permite plata căldurii consumate în tranșe procentuale pe o perioadă de 12 luni este OUG nr. 70/2011 privind măsurile de protecție socială în perioada sezonului rece. „Există OUG nr. 70 și pe baza acestei ordonanțe se dau acele ajutoare de căldură. Aici există o prevedere, art. 2, unde se spune că sunt două metode prin care să se achite factura, ori se plătește consumul integral, conform contractului, adică așa cum se procedează acum, ori în tranșe pe un an. Mai departe, la art. 4 se arată că furnizorii de energie termică au obligația să accepte, la solicitarea titularilor de contract, facturarea conform art. 2, alin. 1, pct. b. Asociațiile trebuie să facă astfel de solicitări. Noi am făcut“, a precizat Petru Becheru, președintele Asociației Bloc Romarta.

Trebuie să existe hotărâre de consiliu

Pentru a se aplica prevederile OUG nr. 70/2011 trebuie ca modalitatea de plată să fie adoptată printr-o hotărâre a consiliului local. O astfel de hotărâre există, de exemplu, în orașul Drobeta Turnu Severin. „Se aprobă ca modalitate de plată a contravalorii energiei termice consumate pentru încălzire de către asociațiile de proprietari/locatari sau persoanele fizice care sunt titulari de contracte de furnizare a energiei termice/convenții individuale, facturarea pe baza consumului efectiv lunar și plata în tranșe procentuale pe o perioadă de referință cu durata de 12 luni“, conform HCL nr. 185 Drobeta Turnu Severin. O astfel de hotărâre nu există la acest moment în Craiova, iar reprezentanții Termo susțin că tocmai acesta este motivul pentru care nu pot accepta acest mod de plată al facturilor la căldură.

Răspunsul dat de Termo nu îi mulţumeşte pe proprietari

Norma legală spune că furnizorii de energie termică au obligaţia să accepte, la solicitarea titularilor de contract de furnizare a energiei termice/convenţie individuală, facturarea în tranșe pe o perioadă de 12 luni. „Am primit o solicitare în acest sens. Studiem propunerea, dar puțin probabil să avem un aviz favorabil, dată fiind și starea de insolvență în care se află SC Termo Craiova. Nici practica nu este unitară în această privință, iar în Craiova nu există o hotărâre de consiliu în acest sens“, a explicat Dan Magla, administratorul SC Termo Craiova SRL.
Răspunsul dat de Termo nu îi mulțumește pe proprietarii din Asociația Bloc Romarta.
„Termo refuză deoarece consiliul local nu a adoptat o hotărâre în acest sens, însă legea este explicită. Termo are obligația să accepte. Cu toate că am formulat cererea pe 21 ianuarie 2016, facturile emise pe 14 februarie 2016 și 15 martie 2016 nu sunt tranșate conform solicitării noastre, fiind prejudiciați prin calculul de penalizări la întreaga sumă facturată. Recomand tuturor președinților de asociații să facă la Termo cererea de scadențare a facturii pe un an, pentru a le fi reduse penalitățile. Dacă Termo nu acceptă scandențarea, noi, Asociația Bloc Romarta, vom propune ridicarea licenței/autorizației de furnizor de energie termică pe motiv că nu își îndeplinește obligațiile explicite stabilite de o lege în vigoare“, a afirmat Petru Becheru, președintele Asociației de proprietari Bloc Romarta.
Întrebat despre această situație, consilierul local Ionel Pană a spus: „Ar fi o decizie bună, ce vine în sprijinul populației care are probleme cu plata facturilor. Aș putea avea o interpelare pe această temă în consiliul local, dar nu știu dacă se mai pot lua astfel de decizii, când Termo este deja în stare de insolvență“.

Maria CERNĂTESCU
A absolvit Facultatea de Drept „Nicolae Titulescu” din Universitatea din Craiova şi lucrează în presa scrisă din 2004. În momentul actual este unul dintre puţinii jurnaliști locali care se ocupă de domeniul asociaţiilor de proprietari.