22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCandidaţii Craiovei şi strategiile lor electorale

Candidaţii Craiovei şi strategiile lor electorale

subiectele zilei semnatura

În comentariul din această săptămână mă voi referi la mutările recente pe tabla de șah a politicii locale, în perspectiva alegerilor din 5 iunie.
După cum se știe, în 2015, statul român a modificat legislația electorală, permițând înființarea unui partid politic cu numai trei membri. Reforma nu a mers însă până la capăt. Dispunând de majoritate parlamentară, principalele două partide, PSD și PNL, au lăsat alegerile locale într-un singur tur. Protestele din noiembrie 2015 au înlocuit guvernul PSD al lui Victor Ponta cu cel tehnocrat al lui Dacian Cioloș, iar societatea civilă a cerut scrutin în două tururi. PNL și-a refăcut calculele politice și s-a aliniat ipocrit la această idee, însă toate încercările de schimbare a legislației au fost sortite eșecului. În consecință, alegerile dintr-un singur tur determină strategiile electorale din această perioadă ale viitorilor candidați.
Avantajați sunt primarii în funcție, în majoritate PSD și PNL. Favoriți în sondaje, aceștia încearcă să-și conserve procentele. Ei acționează în două direcții. Prima este campania pozitivă, așa încât în perioada următoare trebuie să ne așteptăm la tăieri festive de panglici. Panglicarii fără realizări caută alte soluții de criză. A doua direcție este campania negativă, derulată împotriva contracandidaților prin interpuși.

Filozofia consultanților politici este simplă: favoriții în sondaje nu trebuie să intre în confruntări/polemici cu cei aflați sub ei ca poziționare. Candidații favoriți merg pe propaganda pozitivă, nu răspund provocărilor. În paralel, se derulează propaganda neagră, campania negativă dusă de persoane interpuse. Campania negativă include, printre altele, lansarea unor false teme de dezbatere, candidați-iepuri, sondaje manipulatoare, atacuri sub centură în presa locală/națională. Ca să alegem doar una dintre strategii, candidații-iepuri sunt soluții personalizate pentru fragmentarea votului. Spre exemplu, într-o zonă care este fief tradițional PSD, candidatul-iepure după care trebuie să alerge electoratul este „tânăr“ și „de dreapta“.
Ca strategie, candidații care stau slab în sondaje se agață de popularitatea candidatului-favorit, pe care îl atacă virulent. Dacă au norocul și acesta răspunde, scandalul provocat le sporește cota de notorietate. Dacă nu răspunde, atacă ceilalți candidați mai bine plasați. În cazul în care sunt pe aceeași bază ideologică (stânga – dreapta), își fură unul altuia procentele, se canibalizează.

La Craiova, majoritatea analiștilor susțin că favorit este candidatul PSD, actualul primar Lia Olguța Vasilescu (LOV). Conform principiilor descrise mai sus, LOV nu intră în dezbateri/dispute cu contracandidații. Nu a participat la dezbaterile cetățenești „Craiova Caută Primar“, organizate de Alege TV. Personaj coleric, care căuta conflictul și trăia din el, Olguța Vasilescu păstrează acum o tăcere suspectă. Pare rămasă fără replică. Scandalurile de presă gen „Craiova Culturală“ și „Parcul Romanescu“ au brăzdat urme adânci în imaginea publică a primarului. Eu sunt convins că ar vrea să dea replica, însă preferă să nu le alimenteze pentru că îi taie din procente. LOV pare că își cenzurează răspunsurile și își refulează trăirile.

În tabăra PNL, au avut loc schimbări importante. Președinții Mihai Voicu (PNL) și Marian Jean Marinescu (PDL) au fost înlocuiți cu Nicolae Giugea (PDL). Candidatul partidului a rămas Pavel Badea (PB), în ciuda speculațiilor că acesta va fi înlocuit. Cotat pe locul doi în sondajele partidului, Badea nu a participat la dezbaterile Alege TV. Conform principiului enunțat mai sus, nu vom avea o confruntare/dezbatere între PB și LOV.
Atunci cum vor putea liberalii să crească procentajul candidatului lor? Partidul a lansat teoria „votului util“: toți cei care, ideologic, se simt de dreapta sau împotriva puterii PSD se vor încolona în spatele PNL pentru a nu-și risipi voturile. PNL nu negociază cu liderii partidelor mici, ci încearcă prin apeluri publice să le fure electoratul. Impresia generală este însă că, în spatele ușilor închise, sforarii PNL fac jocurile. La fel este perceput și PSD. Am invitat cele două partide la un exercițiu de transparență, cerându-le să publice până pe 15 martie criteriile după care se întocmesc listele cu candidați la CL Craiova și CJ Dolj. Nimeni nu a răspuns invitației.

Mutări interesante se petrec în această perioadă și în grupul „Cetățenilor“. L-am numit astfel pentru că vorbim despre candidați care au participat la dezbaterile cetățenești organizate de Alege TV. Este vorba despre Dan Cherciu, susținut de Alianța „Pentru Craiova“ (M10 – PNȚCD), Horațiu Buzatu – Mișcarea Liberală și Mircea Năstase – ALDE. Potrivit dezvăluirilor făcute recent de Dan Cherciu, între cei trei au existat negocieri pentru o alianță, rămase fără rezultat pentru moment. Fiecare este orgolios și ține la punctul lui de vedere, însă canalele de negociere nu au fost definitiv închise. În opinia mea, celor trei le lipsește o metodologie de lucru unanim acceptată. Candidatul comun ar trebui stabilit în baza unor sondaje de opinie ale căror rezultate să fie mai presus de orice dubiu. Sondajul ar trebui realizat de un institut bine cotat, ales dintr-o listă, prin tragere la sorți.

O eventuală negociere între „cetățeni“ și „candidatul“ Pavel Badea pare la această oră imposibilă. PNL nu va negocia, aplicând strategia „votului util“. Orgoliul de partid mare îl plasează pe o poziție ireconciliabilă cu ceilalți competitori. Dacă va decide să facă alianțe, în condițiile unui singur tur, singura bază de negociere rămâne tot sondajul.
Fără îndoială, Pavel Badea are o certă notorietate, însă cred că ea se bazează foarte mult pe imaginea de de fotbalist și mai puțin pe cea de om de administrație. De altfel, imaginea de fotbalist este o etichetă folosită de adversari. Poate crește PB în sondaje pe baza campaniei pozitive? Pentru că, am spus deja, confruntarea directă cu LOV nu va avea loc. Nici nu ar fi indicată, având în vedere că Olguța Vasilescu are mai multă experiență și este școlită de C.V. Tudor.

În luptă vor intra și partidele care se sprijină foarte mult pe imaginea unor lideri naționali, adversari la prezidențialele din 2009. Este vorba despre PSRO (Mircea Geoană) și PMP (Traian Băsescu). Deputatul Florentin Gust (PSRO) și-a făcut până acum simțită prezența prin organizarea lanțului uman pentru autostrada Craiova – Pitești, o promisiune nerealizată a administrației LOV, sprijinită de Victor Ponta. Gelu Vișan (PMP) a început deja atacurile la LOV și a lansat o serie de fluturași. Mai multă atenție la redactarea conținutului nu ar strica.

Pe 9 martie, PSD a făcut o mutare de șah la PNL. La concertul de retragere al Mariei Ciobanu, Olguța Vasilescu a urcat pe scenă alături de fostul primar Antonie Solomon, care i-a sărutat mâna și i-a mulțumit pentru că i-a continuat proiectele. Vă amintiți sloganul „Olguța la primărie, Solomon la pușcărie“? Imaginea reconcilierii A. Solomon – O. Vasilescu a bulversat electoratul. Ea poate fi privită ca o alianță artificială, dictată de interese de culise, iar electoratul se poate simți dus de nas. Nu mai vorbim de militanți, care se pot simți trădați. Strategia nu este nouă și presupune următoarea rețetă simplă: informația/imaginea este livrată în prime-time, într-un context cu impact emoțional maxim. Publicul este cu garda jos și deschis sugestiilor gândite de combinatorii din culise. În Sala Polivalentă din Craiova erau circa 4.000 de oameni. În plus, concertul a fost transmis în exclusivitate și în direct de un post TV local, apropiat de cei doi oameni politici. „Știrea“ a fost preluată de presa aservită locală și promovată insistent de un post TV național, apropiat de PSD. Prin mimetism, ea a reverberat și pe canale neafiliate. Nu știu dacă între cei doi s-a negociat ceva, impresia mea este că LOV îl curta pe Solomon în ultima perioadă. Lipsa realizărilor în actualul mandat a pus-o pe O. Vasilescu într-o poziție vulnerabilă. Să amintim doar câteva promisiuni făcute în campania electorală din 2012: 20.000 de locuri de muncă, 4.000 de locuințe, asfaltări, anveloparea tuturor blocurilor etc. În acest context, avem o posibilă soluție de criză: realizările pot fi „continuarea proiectelor“. Prin contrast cu actualul mandat, A. Solomon putea reprezenta o voce și un potențial pericol dacă era agățat de opoziție. Iată, deci, o dublă lovitură prin adjudecarea lui.

Și în materie de comunicare, campania din acest an are unele particularități. Mass-media din Craiova sunt aservite politic, nu au credibilitate și nici audiență. Canalele trustului Media Sud (Gazeta de Sud, Alege TV, Radio Sud), cu cea mai mare audiență, merg pe linia jurnalistică a informării, în folosul cetățenilor. Nu intră în jocurile mărunte ale candidaților. În consecință, atacurile sub centură ale candidaților sunt preluate de către presa partizană „de București“. În concepția strategilor, presa din Capitală oferă candidaților un plus de importanță și credibilitate. Dar, ca strategia să aibă efect, „dezvăluirile“ ar trebui să fie publicate de presa neutră.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS