10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCu cât cresc impozitele dacă ai sediul firmei acasă

Cu cât cresc impozitele dacă ai sediul firmei acasă

Elena Bonescu, director la Direcţia Impozite şi Taxe Craiova (Foto: Bogdan Grosu)
Elena Bonescu, director la Direcţia Impozite şi Taxe Craiova (Foto: Bogdan Grosu)

Craiovenii persoane fizice care își folosesc locuințele în scop rezidențial (de locuit) vor plăti aceleași impozite ca anul trecut, dar vor achita în plus o taxă de 10-20 de lei pentru terenul de sub bloc. Persoanele fizice care au clădiri în care se desfășoară activități economice vor plăti impozit dublu față de anul trecut, dacă au o evaluare făcută în ultimii cinci ani, și de 25 de ori mai mare ca anul trecut, în cazul în care nu au evaluare. Costuri mari vor avea și cei care folosesc apartamentele mixt, adică atât pentru firmă, cât și pentru locuit, pentru că trebuie să își evalueze imobilul.
Persoanele fizice din Craiova care dețin imobile de locuit în proprietate și care sunt folosite pentru locuit (în scop rezidențial) vor plăti impozite locale la fel ca anul trecut, dar vor achita în plus o taxă pe terenul de sub bloc. Directoarea Direcției de Impozite și Taxe (DIT) din cadrul Primăriei Craiova, Elena Bonescu, a prezentat un calcul comparativ al impozitului, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“ de la Alege TV, pentru un apartament de 68 de metri pătrați, aflat în zona A a Craiovei. Impozitul pe anul trecut era de 183 de lei. Anul acesta, impozitul va fi tot de 183 de lei dacă apartamentul este folosit doar pentru locuit, dar proprietarul va plăti în plus față de anul trecut o taxă pe terenul de sub bloc (în cotă indiviză) de aproximativ 20 de lei. În exemplul dat de directoarea DIT, dacă acel apartament este folosit în scop economic (nerezidențial) și este evaluat recent sau dobândit în ultimii ani, impozitul va fi dublu, de 380 de lei. Impozitul crește cu peste 1.200% dacă acel apartament cu trei camere este folosit în scop economic și nu are nici evaluarea făcută. După calculele DIT, impozitul datorat de acel proprietar al imobilului va fi de 4.570 de lei, de 25 de ori mai mare decât impozitul plătit anul trecut de acea persoană fizică ce deține imobilul.
Persoanele care și-au declarat sediul social al firmei la adresa de domiciliu vor avea ceva de furcă anul acesta cu evaluarea imobilelor, cu declararea și cu plata impozitului pe proprietate. Concret, impozitele locale cresc anul acesta pentru proprietarii de imobile care le au închiriate pentru birouri sau pentru activități economice diverse care se desfășoară la acele sedii. Cresc impozitele și pentru cei care au declarat sediul social al firmei sau al PFA-ului la adresa de domiciliu și își deduc cheltuieli cu întreținerea sau cu curentul electric pe firma respectivă, adică folosesc locuința în scop mixt (o cameră sau o parte pentru a funcționa firma și o altă parte pentru a locui). Dacă ei nu pot să facă o delimitare a spațiului folosit pentru firmă și a celui folosit pentru locuit, oricum trebuie să scoată bani din buzunar pentru evaluarea întregului imobil. Apoi vor plăti un impozit mai mare pentru cota parte din locuință folosită pentru firmă și unul normal pentru spațiul pentru locuit (să zicem 30% pentru firmă și 70% pentru locuit).

Pe cine afectează aceste măsuri fiscale

Dar, atenție! În cazul în care o persoană fizică a declarat sediul social al firmei sau PFA la adresa de domiciliu, dar nu desfășoară nici o activitate economică acolo și nici nu își deduce pe firmă anumite cheltuieli din locuință, atunci va plăti către primărie același impozit pe proprietate ca anul trecut, plus taxa pe terenul de sub bloc.
Măsurile acestea îi afectează pe mulți craioveni. Directoarea DIT Craiova, Elena Bonescu, a precizat la Alege TV că nu se cunoaşte numărul celor care au declarat sediul social al firmei în locuința de domiciliu și nici al celor care desfășoară activitate economică (nerezidențială) în spații rezidențiale. Totuși, datele de la Finanțe arată că în Dolj există peste 13.000 de PFA-uri (persoane fizice autorizate) active, dintre care cele mai multe există în Craiova. Mai sunt mii de persoane fizice care au declarat sediul social al SRL-urilor la domiciliu, doar pentru a se putea înregistra la Oficiul Registrului Comerțului.

Cine depune declarații la Direcția de Impozite și Taxe

Ordinul MDRAP nr. 2069/2015 stabilește modelul declarației pe care trebuie să o depună unii dintre proprietarii de imobile la sediile direcțiilor de taxe și impozite din cadrul primăriilor (Formular ITL 2016 001).
Noul Cod Fiscal spune la art. 495 – „Dispoziţii tranzitorii“: „În vederea stabilirii impozitelor şi taxelor locale pentru anul fiscal 2016 trebuie respectate următoarele reguli: a) persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2015 au în proprietate clădiri nerezidenţiale sau clădiri cu destinaţie mixtă au obligaţia să depună declaraţii până la 31 martie 2016 inclusiv, conform modelului aprobat prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice, în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I a prezentului cod“. Și persoanele juridice au un model de declarație pe care trebuie să o depună, Formularul ITL 2016 002 fiind stabilit de Ordinul 2068/2015.
Ministerul Finanțelor a făcut ieri precizări referitoare la faptul că acele persoane fizice care au sediul social declarat la domiciliu trebuie să depună respectiva declarație, chiar dacă nu desfășoară activitate economică acolo. „Persoanele fizice care din 31 decembrie 2015 au în proprietate clădiri nerezidențiale sau clădiri cu destinație mixtă au obligația să depună o declarație, până la data de 31 martie 2016… Exemplu: în cazul în care am o locuință cu destinație mixtă (în apartament) unde am înregistrat un sediu social ca persoană fizică autorizată sau ca un SRL, chiar dacă nu-mi desfășor activitatea acolo, trebuie să depun această declarație până la 31.03.2016. Așadar, nu toate persoanele fizice trebuie să depună această declarație!“, au precizat reprezentanții Ministerului Finanțelor, citați de Agerpres.
Persoanele care depun această declarație foarte aproape de termenul scadent de 31 martie nu au posibilitatea să mai beneficieze de reducerea de 10% pentru plata impozitelor până pe 31 martie, din cauză că DIT are 45 de zile la dispoziție să prelucreze declarația și să stabilească impozitul pe proprietate.

Și cei care cumpără apartamente anul acesta depun declarația

Mai trebuie să depună acele declarații la DIT Craiova cei care cumpără imobile sau autovehicule în decursul anului. Pentru ei se schimbă și modalitatea de plată a impozitului datorat primăriei. Articolul 461 din noul Cod Fiscal prevede că „(1) Impozitul pe clădiri este datorat pentru întregul an fiscal de persoana care are în proprietate clădirea la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior. (2) În cazul dobândirii sau construirii unei clădiri în cursul anului, proprietarul acesteia are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află clădirea, în termen de 30 de zile de la data dobândirii şi datorează impozit pe clădiri începând cu data de 1 ianuarie a anului următor“. Așa se întâmplă și în cazul dobândirii autovehiculelor. Pe anul în curs, este plătit impozitul de către vânzător, iar cumpărătorul datorează impozit de anul viitor. Până acum, dacă se efectua o tranzacție imobiliară sau se înstrăina o mașină, atunci plăteau impozit pe proprietate la primărie pe anul în curs atât cumpărătorul, cât și vânzătorul.

Cine e obligat să-și evalueze locuința

În cazul în care locuințele deținute de persoane fizice sunt folosite în scop nerezidențial sau mixt, atunci acei proprietari trebuie să atașeze la declarația pe care o completează la DIT Craiova și o evaluare a locuinței efectuată în ultimii cinci ani de către un evaluator autorizat. Potrivit unui evaluator autorizat din Craiova, evaluarea unui apartament la ora actuală costă între 300 și 450 de lei, în funcție de tariful practicat de evaluator. Evaluările pentru persoane juridice costă ceva mai mult, dar costul acestora este suportat tot de proprietarul clădirii, ca și în cazul persoanelor fizice.

Sfat de la DIT: depuneți declarația, chiar fără evaluare, ca să scăpați de amendă

Persoanele fizice care au obligația, dar nu depun declarația respectivă până pe 31 martie 2016 riscă amenzi între 500 și 1.000 de lei, iar persoanele juridice riscă amenzi între 1.000 și 5.000 de lei. Elena Bonescu a arătat, la emisiunea „Economia Sudului“, că îi sfătuiește pe craiovenii care nu au evaluare făcută la imobilele utilizate în scop mixt să depună totuși declarația stabilită de lege până la termenul scadent de 31 martie 2016. În felul acesta, ei vor scăpa de amenda de 500 – 1.000 de lei, dar vor plăti impozit mai mare pe locuința folosită în scop mixt, în sensul că în loc să li se calculeze impozit de 0,08% ca persoanelor fizice, li se va calcula 2% la valoarea imobilului. În schimb, persoanele fizice care au activitate economică în locuință (deci o folosesc în scop nerezidențial) este de preferat să facă evaluarea imobilului, dacă l-au dobândit în termen mai mare de cinci ani, și să depună declarația în termen la DIT. În caz contrar, vor plăti un impozit de 4.570 de lei, față de 183 de lei cât plăteau până acum, de pildă, dacă pornim de la exemplul anterior al unui apartament de trei camere.

Ar putea crește chiriile pentru anumite spații

Cu alte cuvinte, persoanele care au sediul PFA sau SRL acasă scot din buzunar 300 – 450 de lei pentru evaluarea locuinței și depun declarație la Direcția de Impozite și Taxe chiar dacă nu desfășoară o activitate acolo, dar vor plăti impozit la fel ca anul trecut. Dacă este activitate economică sau dacă doar o parte din locuință este destinată firmei (și sunt suportate pe firmă cheltuielile cu acea parte a locuinţei), atunci pe lângă costurile cu evaluarea, impozitul crește de două ori pentru acea persoană fizică. Dacă se desfășoară activitate economică în clădirea deținută de o persoană fizică și aceasta nu face evaluarea imobilului până pe 31 martie, atunci impozitul care i se percepe proprietarului crește și de 25 de ori.
În cazul în care persoanele fizice au închiriat locuințele unor firme care desfășoară activitate economică la acele adrese (comerț, servicii etc.) atunci diferența de impozit pe care o vor plăti către primărie ar putea fi „imputată“ chiriașului, în sensul că firma ar putea plăti chirie mai mare proprietarului imobilului căruia îi crește impozitul pe 2016 și de aici înainte.
Emisiunea „Economia Sudului“ poate fi urmărită integral pe internet, fie pe site-ul televiziunii, www.alege.tv, fie pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS