12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrizonieri între blocurile Ferval

Prizonieri între blocurile Ferval

Construirea cartierului Ferval din zona Ford s-a lăsat cu o pagubă de 2,8 milioane de euro pentru creditori, printre care o bancă și statul român, și a creat nemulțumire în rândul cumpărătorilor, majoritatea tineri, care se consideră păcăliți, deoarece spațiul verde și locul de joacă promise au rămas doar vorbe în vânt. Copiii lor sunt nevoiți să se joace printre mașinile parcate, iar la câțiva metri de blocuri pândește amenințător drumul european. Bariera care trebuia să ofere protecție nu s-a realizat nici ea.

Cartier cu o gaură de 2,8 milioane de euro pentru creditori

La începutul anului 2009, criza imobiliară nu măturase încă investitorii de pe piața craioveană. Pe strada Caracal nr. 245 D, vizavi de fabrica Ford, se afla aproape de finalizare complexul Ferval Residence, un complex de 140 de locuințe (52 – 92 mp), la prețuri importante pentru acea perioadă.
Potrivit descrierii inițiale, amplasamentul proiectului urma să fie împrejmuit, existând o singură cale de intrare/ieșire, pe bază de cartelă. Complexul trebuia să beneficieze de parcări, alei pietonale, spații verzi și să aibă pază permanentă. De asemenea, pentru a ușura accesul, se vorbea despre o subtraversare pe sub linia de tramvai. Criza de lichidități de pe piață a adus dezvoltatorii în impas financiar. Firmele implicate în proiect, Ferval Impex SRL și Ferval Construct SRL, au început să aibă probleme. Trebuie spus că pentru dezvoltarea proiectului de 6,5 milioane de euro fuseseră împrumutați bani de la BCR. Societățile din spatele proiectului au intrat în insolvență, iar urmările se văd și azi. GdS a relatat la vremea respectivă și despre operațiunile financiare pe care le-au făcut patronii pentru a scăpa de datorii („Băieții deștepți ai imobiliarelor“ – 18 aprilie 2011). Ferval Impex SRL și-a schimbat treptat patronatul: Dorian Tulitu a fost primul care s-a retras, fiind urmat, la scurt timp, de ceilalți asociați, Gabi Fertu și Vasile Bufteanu. În cele din urmă, societatea cu datorii și-a schimbat numele în Ferboc SRL și a ajuns în proprietatea lui Ungureanu Marius Claudiu, un tânăr de 21 de ani din Drobeta Turnu Severin.
„Firma şi-a schimbat patronii şi administratorii de două ori, dar activele din patrimoniu sunt gajate la BCR şi nu pot acoperi masa credală. Am făcut şi plângere penală la poliţie împotriva administratorului, însă nu a fost de găsit“, a declarat, la vremea respectivă, Constantin Tudor, lichidator la AMT Servicii Insolvenţă, firma care se ocupa de lichidarea societății.

Proprietarii, la instanță pentru radierea apartamentelor ipotecate

După vânzarea succesivă a firmei, ultimii patroni ai Ferval Impex SRL au fost puși să răspundă cu averea pentru acoperirea datoriilor. Așa s-a ajuns să li se impute lui Ungureanu Marius Claudiu și Nicușor Dumitru pasivul de nouă milioane de lei (2.000.000 de euro). În 2013, Ungureanu a fost condamnat definitiv de Curtea de Apel Craiova la cinci ani de închisoare într-un dosar de furt.
Și Ferval Construct SRL a lăsat în urmă un pasiv de 3,6 milioane de lei (800.000 de euro). După schimbări succesive de acționariat, societatea a ajuns în proprietatea lui Mirea Aurel-Florian (98%). A rămas în societate Gabi Fertu (2%), un afacerist din Leu (Dolj), căruia i s-au imputat în calitate de administrator aceste datorii. Fertu fusese la un moment dat citat la instanță din Penitenciarul Rahova. Despre el se mai știe că deține falimentara Metal World SRL (100%), acțiunile fiind puse sub sechestru și confiscare specială pentru recuperarea prejudiciilor produse prin infracțiuni. De asemenea, Fertu deține și 50% din Metal World Structure SRL, societate înființată în București în 2013 și al cărei obiect principal de activitate îl constituie fabricarea articolelor din fire metalice. Asociații săi în această firmă sunt doi oameni de afaceri din Albacete (Spania), Merino Lujan Jose Antonio (25%) și Simon Ruiz Miguel Angel (25%). Se pare că Merino Lujan manageriază în Spania o firmă care se ocupă de distribuția de alimente congelate. Fericiții proprietari de apartamente în complexul Ferval Residence au avut primele șocuri atunci când au constatat că locuințele cumpărate erau încă gajate la BCR. Individual, aceștia a trebuit să meargă în instanță și să-și radieze ipotecile. Reprezentanții firmei de lichidare AMT Servicii Insolvență au precizat pentru GdS că au valorificat tot ce se putea în zonă pentru a acoperi masa credală după falimentul firmelor din spatele Ferval Residence. În aceste tranzacții intră și „o bucată de teren“, despre care nu au putut da mai multe amănunte.

Teama de a vorbi

De la bucuria cumpărării unui apartament nou, noii locatari au început să simtă ce înseamnă lipsa spațiilor verzi și a celor de joacă pentru copii, mai ales că majoritatea cumpărătorilor sunt oameni tineri, care și-au întemeiat familii și trăiesc înconjurați din toate părțile de betoane. Nu se plâng de calitatea materialelor folosite la apartamente, despre care spun că sunt bune, ci de faptul că, în momentul cumpărării garsonierelor sau apartamentelor, li s-a arătat un proiect generos, care prevedea spațiu verde și loc de joacă pentru copii. Este vorba despre două suprafețe de teren cu ieșire la drumul european, situate în  prelungirea celor două blocuri aflate paralel. Promisiunea nu s-a concretizat în vreo clauză contractuală. Singura prevedere legală legată de alt spațiu în afară de cel pentru locuit a fost o suprafață indiviză din cei aproximativ 6.000 de metri pătrați dintre blocuri pentru locul de parcare. Oamenii se tem să vorbească deschis despre această problemă. Într-un e-mail anonim sosit pe adresa GdS, unul dintre locuitorii din cartier spune că cine are curaj să ia atitudine se alege cu geamurile sparte și cu cauciucurile tăiate la mașini.
„Sunt unul dintre «fericiţii» cumpărători ai unui apartament din Complexul Ferval. GdS a scris în urmă cu câțiva ani despre construcția complexului Ferval. Complex doar pe hârtie, pentru că, în realitate, lucrurile nu stau chiar așa. Zilele trecute am fost martorii împrejmuirii spațiului verde, de către Staicu Mugurel, noul proprietar al terenului. În urma solicitării unor explicații, acesta ne-a mărturisit că nu are nici o vină, pentru că acel teren a fost dezmembrat și vândut încă din 2009, înainte de a se începe vânzarea apartamentelor. Mai nou, am aflat ca și așa zisul spațiu de joacă este scos la vânzare. Și acesta fusese vândut tot prin 2009. Și păcăliți, și cu banii luați!!!… Prinde hoțul, scoate-i ochii!!!… Firma Ferval nu mai există! Și, de la acel complex, cu parcări, (apropos și pe parcări e bătaie mare, pentru că nu toate contractele au stipulat locul de parcare) loc de joacă, spațiu verde, am ajuns la un spațiu foarte îngust între locurile de parcare și blocuri, unde numai să treci cu mașina mai există spațiu; bătaie de joc; cineva trebuie totuși să semnalizeze și acest lucru pentru ca «băieții deștepți» să plătească totuși pentru aceste înșelăciuni… sau poate trebuie să tăcem, că ni se sparg geamurile la mașini sau ni se taie cauciucurile, așa cum a pățit un vecin care «a întrecut măsura»? În ce țară trăim, totuși?!“, se arată în mesajul din e-mail. Și totuși, la sfârșitul săptămânii trecute, unii dintre locatari au convocat o adunare extraordinară a asociației de proprietari, unde au pus întrebări administratorului despre situația celor două terenuri. „Din câte am auzit, pe spațiul unde trebuia să fie verdeață se va construi o spălătorie auto. Cum să pună așa ceva sub geamul omului?“, a fost una dintre întrebări. „Ce se va întâmpla cu conducta de gaze care este amplasată pe terenul unde trebuia să fie loc de joacă pentru copii, iar acum terenul este deținut de o persoană fizică? Dacă vinde, noul proprietar ne va cere chirie? Va trebui conducta mutată pe banii noștri? Ca să nu mai spun că, în felul acesta, se reduce și spațiul unde sunt amplasate tomberoanele de gunoi“, a atras atenția alt locuitor prezent la ședință. În cele din urmă, oamenii au stabilit să niveleze un teren din spatele blocurilor unde să amenajeze locul de joacă pentru copii, obligați să se plimbe cu bicicletele printre mașinile care intră și ies din parcare. În lipsa barierei, micuții pot ajunge foarte ușor în strada principală, unde mașinile circulă cu viteză, fiind drum european.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS