15.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljHaos după ce softul cardului de sănătate nu a funcţionat șase ore

Haos după ce softul cardului de sănătate nu a funcţionat șase ore

Mii de pacienți au avut de suferit după ce vineri sistemul cardului de sănătate a „crăpat“ din nou (Foto: Lucian Anghel)
Mii de pacienți au avut de suferit după ce vineri sistemul cardului de sănătate a „crăpat“ din nou (Foto: Lucian Anghel)

Peste cinci ore de așteptare, nervi și umilință. Prin asta au trecut vineri sutele de craioveni care au avut „ghinionul“ să aibă nevoie de servicii medicale în spitale sau în cabinetele medicilor de familie. Zeci de craioveni au sunat la redacția GdS revoltați că sistemul cardului de sănătate este blocat de ore bune și nimeni nu găsește o rezolvare.

Cardul de sănătate, instrumentul care ar trebui să eficientizeze și să ordoneze lucrurile, de fapt creează haos. Vineri, aproape șase ore, sistemul pentru cardul de sănătate a fost blocat în toată țara. Bolnavii nu au avut decât să aștepte. Pe Ioana am găsit-o cu lacrimi în ochi la biroul de internări al Spitalului Județean De Urgență Craiova. Femeia era programată pentru operație, dar pentru că sistemul nu a mers, nu a putut să fie internată. De la ora 8.00 și până la ora 12.00, bolnava a stat pe un scaun și a așteptat. „Mi s-a spus să aștept că nu merge sistemul în care se lucrează cu cardul, iar eu am programare să mă operez la genunchi. Nu știu dacă o să mă interneze. Aștept aici, nu am ce să fac“, a spus plângând Ioana Pădure.
Mai bine de trei ore a așteptat pentru internare și altă bolnavă. La ora 9.00 a fost la spital, dar abia după 12.00 a reușit să primească biletul. „Așteptăm. Nu avem ce să facem. Asta este“, a spus resemnată femeia.
Pacienți descurajați și revoltați care așteptau la ușile cabinetelor medicale am întâlnit și în Policlinica Spitalului Județean de Urgență Craiova. „Nici nu mai știu de când aștept. Este umilitor și revoltător să plătim o viață întreagă la Sănătate și să primim în schimb ore de așteptare“, a spus unul dintre bolnavi.
Constanța Vasiloiu a stat în fața cabinetului de oncologie mai bine de două ore: „Aștept că nu am ce să fac. Cred că o să înceapă să funcționeze până la urmă“.

Haos în spital

Doctor Bogdan Fănuță, managerul Spitalului Județean de Urgență Craiova, a declarat că abia în jur de ora 12.00 a început să funcționeze sistemul: „De la ora 6.00, sistemul cu cardul de sănătate nu a funcționat. A fost o problemă în serverul Casei Naționale, acolo unde, practic, există un server separat în care se semnează electronic, adică în momentul în care pacientul tastează codul PIN se vede automat semnătura electronică în sistem. Acesta a fost blocat. La 7.30 am trimis capturi de ecran către compartimentul de IT de la CNAS. La 8.30 am primit un răspuns prin care ni s-a spus să procedăm într-un anume fel. Am făcut așa, dar la un moment dat sistemul ne-a arătat că nu se poate lucra nici în acest fel. Am rugat pacienții să aștepte până când se rezolvă problema. În jur de ora 12.00, sistemul a început să funcționeze“.
Există varianta ca furnizorii să lucreze în sistem offline, dar dacă nu reușesc să raporteze serviciile în 72 de ore nu li se decontează nimic. „Dacă lucrezi offline, termenul de raportare este de 72 de ore. Asta înseamnă ca până luni dimineață, la ora 9.00, să raportăm toate aceste servicii. Iar aici nu se lucrează cu 50-100 de pacienți ca să poată fi introduse repede în sistem toate serviciile. Avem în medie 3.000 de pacienți care trec zilnic prin ambulatoriu. La asta se adaugă concediile medicale, toate rețetele. În plus, mai este vorba și de cei 800 de pacienți care s-au externat și alți 500 care s-au internat astăzi. Iar luni dimineață o să apară alți bolnavi și alte lucruri care trebuie lucrate în sistem. Iar dacă nu raportăm la timp ce am făcut astăzi nu ni se decontează nimic“, a adăugat managerul Spitalului Județean de Urgență Craiova.

„Am dat doar adeverințe pentru copii“

Nici la medicii de familie, situația nu a fost mai roz. Aceștia spun că se tem să lucreze offline pentru că riscă să fie penalizați mai târziu sau să nu li se deconteze acele servicii. „Am dat doar adeverințe pentru copii. Sistemul a fost total prăbușit. Trebuie intervenit în sistemul național pentru că de acolo pleacă problema. Noi avem acum cel puțin 20 de cazuri care așteaptă. Dacă nu își revine sistemul trebuie ca oamenii să se întoarcă luni. Problema este că atunci avem alți pacienți programați. Este foarte greu. Dacă nu merge sistemul, totul se blochează. Nu mai putem să scriem nimic de mână. Dacă este nevoie absolută de o rețetă facem în regim de urgență“, a precizat dr. Doina Cherata, medic de familie.

Realitatea din teren nu bate cu viziunea CNAS

Reprezentanții Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) au recunoscut problemele apărute, dar, contrar realității din teren, susțin că pacienții nu trebuie să aibă de suferit. „Au fost probleme. Era o situație prevăzută în normele de funcționare a cardului. Având în vedere că este un sistem de mare anvergură se pot întâmpla situații de acest fel. În aceste situații, trebuie să se folosească cardul în sistem offline. Medicul ia cardul, îl introduce în cititor, rămâne local pe amprentă de timp și la remedierea defecțiunii urcă în sistem acea amprentă. Cauza ar fi o pană de curent, dar nu dețin foarte multe informații în acest sens“, a precizat purtătorul de cuvânt al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Mihaela Tănase.
Pe de altă parte, Adriana Dogaru, medic de familie, spune că medicilor li s-a specificat clar că de la 1 septembrie nu mai pot acorda servicii fără card. „Astăzi (vineri – n.r.) am oferit servicii doar pentru copii. Practic, acum Casa dacă ne spune să lucrăm așa, ne pune să încălcăm legea. De ce nu o modifică? S-a spus clar că de la 1 septembrie nu se mai pot da servicii fără card decât categoriilor exceptate de lege. Nu este rea-voință“, a completat medicul de familie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS